Places logo
Menu

Vero: is de nieuwe social media hype ook voor ondernemers?

Vero: is de nieuwe social media hype ook voor ondernemers?

De afgelopen week sloeg de nieuwe app Vero in als een bom op het gebied van social media. De app bestaat al sinds 2015, maar werd afgelopen week ineens razend populair en stond plots in de top van de applijsten van de Applestore en Playstore. Wat moet je met Vero als ondernemer? Inspringen op de trend of voorbij laten gaan?

Wat is Vero

Ten eerste is het belangrijk om inzicht te verschaffen in wat Vero precies doet en waarom de populariteit toeneemt. De afgelopen tijd is er vanuit de gebruikers van Instagram en Facebook veel opspraak geweest over onderliggende algoritmes, waardoor de apps in toenemende mate bepalen wat de consument te zien krijgt. Er is dus niet langer sprake van een chronologische volgorde. De app Vero steekt hier een stokje voor en door dit wel te doen. De app wil de waarheid laten zien. Vandaar ook de naam Vero, die "waarheid" betekent in het Latijn. Daarnaast kan de Vero gebruiker per post kiezen wat met wie gedeeld wordt. Ook is het mogelijk om, naast foto's en clips, links, locaties of liedjes te delen. Influencers op Instagram namen de afgelopen week massaal Vero in gebruik en namen veel volgers mee. Zou Vero dan de eerste app zijn die giganten als Facebook, Instagram en Snapchat weet te onttronen?

Trage app van omstreden miljardair

Dit lijkt niet het geval te zijn. De app kon het fors toenemende aantal gebruikers niet aan en werd ontzettend traag. Daardoor ontstonden er veel negatieve geluiden en werd de hashtag #deletevero zelfs trending op Twitter. Daarnaast is de oprichter van Vero erg omstreden: het betreft een miljardair uit Libanon, die naar verluid zijn werknemers niet betaalde. Ook werkt hij samen met Russische programmeurs, waardoor Amerikanen besloten af te haken. Dit lukte echter niet, omdat de app geen afmeld-knop heeft. Je moet een e-mail sturen als je je account wilt opheffen.

Meeliften op Vero als ondernemer?

Nu rest de vraag: wat moet u als ondernemer met deze app? Ten eerste is het niet mogelijk om, zoals bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, een bedrijfspagina aan te maken. Dit betekent dat je geen gebruik kunt maken van handige inzichten met betrekking tot leeftijd of voorkeuren, zoals je dat op Facebook en Instragram wel kunt. Daarnaast is het niet mogelijk om op de app te adverteren, wat op andere platformen wel kan. Om deze redenen lijkt Vero tot nu toe niet interessant genoeg te zijn voor ondernemers. Het is echter wel een duidelijk teken dat de consument zich afzet tegen apps, die met algoritmes bepalen wat zij te zien krijgen. Privacyvriendelijke social media apps blijven een gat in de markt.

Afbeelding: Flickr

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!