Ondernemers in de retailbranche, beïnvloed koopgedrag koopgedrag door muziek
Muziek beïnvloedt hoe we ons voelen en gedragen. Van alle zintuigen is reuk het nauwst verbonden met de hersenfuncties die herinneringen en associaties reguleren, maar gehoor staat op de tweede plek. Koopgedrag is ook te sturen door de inzet van muziek: klanten blijven tot 15% langer en besteden tot 33% meer als in een winkel als de juiste muziek gedraaid wordt, zo blijkt uit onderzoek van DDJ Media. Muziek trekt de aandacht en zorgt ervoor dat een boodschap beter onthouden wordt. Waar let je op bij het samenstellen van de afspeellijst in je winkel? Je leest het in dit artikel.
Aansluiten bij je merkidentiteit
Een betere winkelervaring en hogere koopintentie bereik je door muziek die aansluit bij de beleving van je merk. Het is belangrijk om je merkidentiteit en merkimago onder de loep te nemen. Alleen dan weet je welke muziek aansluit bij je merk. Goede muziek sluit aan op waar je merk voor staat en hoe klanten je merk zien (je merkidentiteit). Koppel eigenschappen van je merk bijvoorbeeld aan bijpassende muziek.
Muziek voor je doelgroep
Het is ook interessant om te kijken naar je doelgroep. Is je winkel gericht op een specifieke leeftijdscategorie? Bijvoorbeeld: als je winkel gericht is op jongeren draai je muziek die aansluit bij deze levensfase. Denk hierbij aan muziek die in de Top40 staat en muziek van populaire artiesten. Het volume van de muziek staat in een winkel voor jongeren ook vaak hoger, zodat de doelgroep bereikt wordt en het oudere publiek geweerd wordt. Verdiep je in de wensen en behoeften van je doelgroep om een passende lijst met muziek samen te stellen.
Beleving van tijd en kwaliteit
Gedrag is te sturen door muziek, omdat muziek de beleving van tijd, kwaliteit en prijs beïnvloedt. Wanneer er langzamere muziek gedraaid wordt in een winkel blijven consumenten tot wel 15% langer. Ook het genre heeft invloed: klassieke muziek en jazz muziek (complexere muzieksoorten) roept een gevoel van luxe. Hierdoor wordt de beleving van kwaliteit tot 21% hoger.
Interessante onderzoeken
Bij eenvoudige muziek is de prijsbeleving lager. Dit is onderbouwd door onderzoek: consumenten kochten gemiddeld 3 keer duurdere wijn nadat popmuziek vervangen werd door klassieke muziek. Een ander onderzoek vergeleek een situatie zonder muziek met een situatie waarbij er wel muziek speelde. Met muziek op de achtergrond bleken consumenten 37% meer te willen betalen voor dezelfde wijn.
Voor ondernemers in de retailbranche zijn bovenstaande inzichten erg interessant, dus doe hier vooral je voordeel mee. Muziek kan aankopen stimuleren, dus het is aan te raden hier mee aan de slag te gaan. Probeer vooral uit wat wel en niet werkt voor jouw winkel en neem de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek zeker mee in je beslissingen.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen