Nieuwe wetgeving influencer marketing: hoe bereidt u zich voor?



Vlogger en influencermarketing: nieuwe wetgeving

Het inzetten van influencers - Instagrammers of YouTubers met veel volgers - wordt steeds populairder. Deze influencers bereiken namelijk een doelgroep die lastig te bereiken is: jongeren. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven meegaan met de trend. Grote organisaties hebben een aantal vaste influencers of merkambassadeurs die hun producten via social media promoten. Nu zijn bedrijven nog vrij om zelf hun influencer reclames vorm te geven, maar dit gaat in 2020 veranderen. Bent u voorbereid op de nieuwe Mediawet die in 2020 wordt geïntroduceerd?

Wat is er aan de hand?

Influencers worden vaak benaderd door merken voor een samenwerking. Een merkambassadeur krijgt dan gratis producten of geld voor het noemen van het merk. Voor veel, vooral jonge, kijkers is het echter niet duidelijk wanneer er sprake is van reclame. Er zijn daarom verschillende regels opgesteld. Zo zouden merkambassadeurs duidelijk moeten benoemen wanneer zij reclame plaatsen, bijvoorbeeld door gebruik van een hashtag #adv, #spon of #paid. In de praktijk blijkt echter dat het overgrote gedeelte van de influencers deze regels niet altijd naleeft.

Wat gaat er veranderen?

In september 2020 komt er een nieuwe Mediawet, waarin ook wetgeving rondom influencer marketing wordt opgenomen. Vanaf dat moment is sluikreclame via social media kanalen als Instagram en YouTube wettelijk verboden. Dit betekent dat bedrijven en ambassadeurs die deze wetten overtreden ook boetes kunnen ontvangen. Bedrijven die zich niet goed voorbereiden op deze nieuwe wetgeving, kunnen in 2020 dus in de problemen komen.

Hoe kunt u zich voorbereiden?

Ga met uw merkambassadeurs en influencers om de tafel zitten en stel nieuwe regels op. Doordat niet precies duidelijk is wat er in de nieuwe Mediawet gaat staan, kan het lastig zijn om een definitieve ambassadeursstrategie op te stellen. Er zijn echter verschillende manieren waarop u misleidende reclame vanuit uw bedrijf op Instagram en YouTube kunt voorkomen. Zo zouden uw merkambassadeurs duidelijk moeten aangeven wanneer ze uw producten promoten. Ook kunnen zij, zoals ook op de televisie gebeurt, een beginbeeld toevoegen, waarin te zien welke sponsors hebben bijgedragen aan een filmpje.

Voorkom boetes en adverteer eerlijk

Wanneer u zich goed voorbereidt op de nieuwe wetgeving, voorkomt u nare verrassingen zoals hoge boetes. Daarnaast maakt uw bedrijf dan eerlijke reclame, die door de consument meer wordt gewaardeerd. Uw nieuwe influencer strategie is daardoor niet alleen wettelijk, maar ook ethisch verantwoord!

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek