Social Media

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Social Media
8 mei 2017

De story-functie: hoe zet u deze in voor uw bedrijf?

Social media verandert razendsnel. Inmiddels hebben Facebook, Instagram en Whatsapp de story-functionaliteit, die oorspronkelijk door Snapchat in oktober 2013 is geïntroduceerd ingevoerd. Hiermee kunnen gebruikers foto's en video's delen, die na 24 uur automatisch verwijderd worden. Op deze manier maken gebruikers een verhaal van dingen die zij op hun dag meemaken. Natuurlijk kan deze functie ook door bedrijven gebruikt worden, maar hoe zet u dit in en welk social media platform kan u het best gebruiken? Places.nl zocht het voor u uit. Wat bieden stories voor uw bedrijf? Stories kunnen uw bedrijf vooral helpen met branding. U kunt uw volgers een (exclusief) kijkje geven achter de schermen om hen een beeld te geven van uw merk. Daarnaast zijn millenials visueel ingesteld en houden zij van bondige informatie. Stories zijn hiervoor perfect. Tegenwoordig bieden Instagram, Snapchat, Whatsapp én Facebook de story functie aan in hun platform. Toch zijn er verschillen tussen de verschillende social media kanalen. Hieronder vindt u meer uitleg over de verschillende mogelijkheden. Instagram Instagram biedt verschillende voordelen voor marketeers. Instagram is een platform dat razendsnel groeit en waar de story-functie een extra functionaliteit is naast het delen van foto's. Op Instagram kan u uw story afbeelding of video met veel stickers bewerken en u kan er anderen in taggen. Het is ook heel makkelijk om met Instagram meer bereik te genereren via de 'explore' functie van het platform. Snapchat Snapchat wordt niet veel gebruikt door bedrijven, maar hier liggen juist veel kansen. Snapchat is vooral populair onder jongeren tussen 13 en 25 jaar oud. Daarnaast heeft snapchat veel mogelijkheden om de foto's in uw verhaal te bewerken en kunt u zelfs een zelfgemaakte gratis geofilter instellen die gebruikers van snapchat kunnen gebruiken zodra ze op uw locatie zijn. Een nadeel aan snapchat is dat zij geen gegevens bijhouden en gebruikers niet op uw bedrijf kunnen zoeken, maar de precieze naam van uw account moeten weten. WhatsApp Eind februari heeft WhatsApp ook de story-functie ingevoerd in het bedrijf. WhatsApp wordt nu vooral gebruikt als klantenservice tool en als aanvulling hierop kan de story-functie gebruikt worden. Het kanaal wordt nu echter nog weinig door bedrijven gebruikt en is de kans klein dat door deze functie bedrijven wel hun intrede in WhatsApp zullen gaan maken. Facebook Facebook heeft twee verschillende story-functies ingevoerd. Namelijk Facebook Stories en Messenger Day. Facebook Stories is te zien op Facebook zelf en Messenger Day in de mobiele Messenger app. Met Messenger Day kunt u stories versturen naar bepaalde groepen klanten. Op deze manier kan u doelgericht adverteren. Het is voor uw bedrijf het makkelijkst om Instagram stories te gaan gebruiken. Dit omdat het makkelijk te gebruiken is en u makkelijk meer bereik genereert. En wie wilt dat nou niet? Daarnaast kan u uw bereik ook groter maken door uw bedrijf vindbaar te maken via Google. Wist u dat u bij Places Adverteren een gratis bedrijfsvermelding kan aanvragen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Voor meer informatie zijn wij te bereiken op 024 – 3555299.

Jeroen Rutten
Social Media
24 maart 2017

Nieuw: meerdere foto's en video's in één post op Instagram!

Instagram heeft een nieuwe functie toegevoegd aan het social media platform. Vanaf nu kunt u namelijk met deze functie tot 10 foto's of video's in één post plaatsen. Dit was al mogelijk voor advertenties, maar nu is kunnen reguliere posts ook uit meer dan een foto bestaan. Instagram als marketingtool Onlangs lanceerde Instagram al de story-functie, waarbij u vierentwintig uur lang een status kunt delen met uw volgers. Met de onlangs gelanceerde bedrijfsfunctie daarbij wordt het platform steeds interessanter voor bedrijven om in te zetten als marketingmiddel. Wanneer gebruik te maken van de nieuwe functie? Soms heeft u meerdere foto's nodig om met een post uw boodschap over te brengen. Als een groep foto's duidelijk bij elkaar hoort kunt u daarvoor één post met meerdere foto's gebruiken in plaats van losse foto's te plaatsen. Voorbeelden hiervan zijn als u een recept wilt plaatsen of als u meerdere foto's wilt laten zien van uw nieuwe pand. Hoe werkt het? Als u meerdere foto's wilt toevoegen in één post dan kunt u naar hetzelfde scherm gaan als waar u normaal uw foto's selecteerde om te plaatsen. Hier is nu een nieuw icoon aan toegevoegd waarmee u de functie om meerdere foto's en video's te selecteren kan inschakelen. Daarna kunt u tot 10 foto's selecteren en in de juiste volgorde plaatsen. In uw feed ziet u aan blauwe bolletjes onder de foto dat er meerdere foto's zijn en als u naar een profiel gaat wordt dit in de foto als een icoon aangegeven. Online vindbaarheid Gebruikmaken van Instagram is een van de mogelijkheden om uw online vindbaarheid te verhogen. Dit is niet de enige mogelijkheid. Wist u dat u met Places Adverteren een gratis bedrijfsvermelding kunt instellen op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com? Wij helpen u graag met het verbeteren van uw online vindbaarheid, voor vrijblijvend advies kunt u ons bellen op 024 - 8200617

Jeroen Rutten
Social Media
17 maart 2017

De nieuwe WhatsApp Status: wat is het en wat betekent het?

Eind februari is WhatsApp gekomen met een nieuwe status functie. Met de status functie kunt u foto's, video's of gif's plaatsen die vervolgens 24 uur lang te zien voor uw contacten. De status verdwijnt na de verstreken tijd vanzelf. Places.nl zocht voor u uit wat deze status voor u en uw onderneming kan betekenen. Hoe werkt de WhatsApp status? In plaats van de favorieten functie van WhatsApp kunt u hier nu de statussen van uw contacten bekijken. Bovenaan kunt u uw eigen status updaten. Hier kunt u foto's, video's of gifjes uploaden en deze eventueel nog aanpassen met smileys of tekeningen. U kunt hierbij zelf kiezen wie uw status kan bekijken. De nieuwe WhatsApp status vervangt de schriftelijke status die men eerst kon toevoegen. Hier was echter veel ophef over en daarom komt deze functionaliteit alsnog terug onder de naam tagline. Wat kan de WhatsApp status betekenen voor uw onderneming? In 2016 is WhatsApp gestegen naar het meest gebruikte social media platform van Nederland. Het is een persoonlijk platform dat vooral gebruikt wordt om met anderen te chatten. Als bedrijf kunt u op deze manier laagdrempelig uw klanten helpen. Met de nieuwe WhatsApp status kunt u ook uw (potentiële) klanten laten zien wat u aan het doen bent, een soort 'kijkje in de keuken'. Het is voor de gebruikers van WhatsApp vrijblijvend om uw status te bekijken en op deze manier kunt u uw onderneming op een leuke manier in het licht zetten. Liever telefonisch contact? WhatsApp is voor sommige klanten de ideale uitkomst om met u te communiceren, maar sommige klanten bellen toch liever met u als zij hulp nodig hebben. Heeft u niet altijd te tijd om de telefoon op te nemen dan is een antwoordservice een optie. Places Antwoordservice biedt u 30 dagen een gratis proefpakket aan. Wij kunnen voor u de telefoon opnemen als u dat zelf niet kan. Voor meer informatie kan u ons bereiken op 024 – 355 299.

Jeroen Rutten
Social Media
28 december 2016

Social Media-tijdperk: welk platform is geschikt voor u?

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google+, Snapchat, Tumblr en Pinterest. De mogelijkheden van social media liggen aan uw voeten; de keus is immens. De keus is zelfs zo groot dat het te veel kan worden en de kanalen niet allemaal goed te onderhouden zijn. Hoe moet u een keuze maken? En moet u eigenlijk wel kiezen? Places.nl zocht het voor u uit. Hoe meer, hoe beter? U zou kunnen denken dat wanneer u op allerlei verschillende kanalen te vinden bent, dat beter is voor uw reputatie en bekendheid. Echter, niets is minder waar. Het is beter om één kanaal goed te onderhouden dan alles een klein beetje. Alvorens u een keus maakt moet u verschillende zaken in overweging nemen. Zo is het belangrijk dat u zich afvraagt wie uw doelgroep is, en vooral, op welke social media die doelgroep zich begeeft. Anderzijds dient u te besluiten over wat u wilt uitstralen. Places.nl bespreekt de 4 meest gebruikte platformen. Welke social media passen bij uw bedrijf? 1. Facebook Dit grootste en meeste bekende netwerk op het web en biedt u vele mogelijkheden om connecties te maken. Door de vele gebruikers en mogelijkheden kunt u het aanpassen aan uw eigen behoeftes. Zo zijn er de opties voor reviews, contactoverzichten en kunt u gemakkelijk contact met uw klanten onderhouden. Het grote voordeel is dat u er niet heel actief op te zijn. Een enigszins onderhouden pagina is voor de doorsnee Facebookbezoeker voldoende. Nadelig is dat het niet bijzonder professioneel is, zo zijn reviews moeilijk te onderhouden. 2. Twitter Ook Twitter is een breed netwerk dat onder vrijwel iedereen bekend is. Dit platform is sneller omdat delen of retweeten gemakkelijker is op Twitter dan op ieder ander platform. De valkuil is echter wel dat u de balans moet zoeken tussen gedeelde en authentieke content. Er moeten veel interessante en relevante posts tussen zitten; op die manier kunt u uw publiek blijven boeien. 3. Pinterest & Instagram Pinterest en Instagram zijn de meest visueel ingestelde platformen: elk post moet een afbeelding bevatten. Op Pinterest kunt u foto's verzamelen per thema en dit aanbieden aan uw volgers. In het ordenen kan echter best veel tijd gaan zitten en Pinterest leent zich niet voor elke dienst. De gebruikers zijn voornamelijk vrouwen en richt zich vooral op mode, beauty, interieur and fotografie. Op Instagram hoeft u niet op onderwerp te ordenen maar plaatst u gewoon verschillende foto's achter elkaar. Instagram heeft een groot bereik en kent veel verschillende doelgroepen. Sinds kort is het ook mogelijk voor bedrijven om gesponsorde content te plaatsen op Instagram. Dus, wat nu? Het gebruik van sociale media kan u veel opleveren, bijvoorbeeld de werving van nieuwe klanten of het onderhoud van uw bestaande klantenkring. Toch is méér niet altijd beter. U zult uw aandacht dan te veel moeten verspreiden. Maakt u dus een keus van een aantal platformen. Dat kunt u het beste doen op basis van uw doelgroep en uw gewenste uitstraling. Maakt u gebruik van visueel interessante producten? Dan is een visueel platform als Instagram of Pinterest interessanter. Wanneer u graag interessante nieuwtjes en feiten over uw diensten wil delen, zijn Facebook en Twitter meer geschikt. Denk bij het maken van uw keuze ook aan wat het de klant kan opleveren. Het is namelijk van groot belang om bereikbaar te zijn voor uw klant. Lukt dat niet altijd? Neemt u dan eens contact op met Places Antwoordservice op 024 3555 299. Zo bent u niet alleen online bereikbaar, maar ook telefonisch.

Jeroen Rutten
Social Media
17 oktober 2016

Vergroot het bereik van uw zakelijke Twitter account

Twitter bestaat inmiddels al 10 jaar en is niet meer weg te denken van het social media platform. De vele en vluchtige tweets zijn natuurlijk de grote kracht van Twitter, maar het vraagt wel om een handleiding. Vandaag licht Places.nl een aantal slimme manieren toe waarmee u het bereik van uw zakelijke twitteraccount kunt vergroten. De eerste indruk We beginnen bij uw account zelf. Misschien vanzelfsprekend, maar het is belangrijk dat uw twitternaam, profielfoto en hoofdafbeelding professionaliteit uitstralen. De eerste indruk van uw pagina bepaalt namelijk de mate waarin u bedrijf betrouwbaar wordt gevonden. Richt uw account daarnaast ook niet alleen op promotie en acties van uw business. Door enkel zulke berichten te plaatsen is uw account niet interessant voor de doelgroep, waardoor u volgers verliest. Sterke inhoud Maak uw twitteraccount interessant door goed bereikbaar te zijn, nuttige tweets te plaatsen en actief te reageren op uw volgers. Retweet interessante tweets van andere accounts en reageer op vragen. Op die manier creëert u goodwill en zorgt u dat u wordt opgemerkt, waardoor de naamsbekendheid van uw onderneming groter wordt. Houd uw tweets daarnaast kort, berichten van ongeveer 100 tekens blijken voor de meeste respons te zorgen. Wanneer tweeten? Aangezien berichten op twitter heel snel komen en gaan, kunt u belangrijke boodschappen het beste een aantal keer herhalen. Doe dit natuurlijk niet te vaak, wat dat zorgt weer voor verlies van volgers. Er is ook onderzoek gedaan naar de tijden waarop u het beste kunt tweeten voor een groot bereik: om 12:00 en 18:00 krijgt u de meeste click- throughs en om 17:00 de meeste retweets. Verder kunt u uw tweets beter niet voor 09:00 of na 20:00 versturen, omdat de meeste twitteraars dan niet actief zijn. Trucjes Bent u op een moment niet bereikbaar, maar wilt u wel tweets versturen? Dan zijn apps als Tweetdeck en Hootsuite een uitkomst voor u. Hiermee kunt u uw tweets vooruitplannen. Verder kan het goed werken om een vraag te stellen op Twitter, om zo interactie te krijgen met de doelgroep. Het blijkt dat de respons en het aantal volgers vooral toeneemt met de zogenaamde 'gunfactor'. Wanneer u ook bijvoorbeeld goed reageert op boze reacties, zorgt u voor een positief imago. Wilt u de gunfactor van uw bedrijf verbeteren door sociale bewijskracht? Laat de reviews van uw bedrijf dan controleren en verwerken door de service van Places, waarmee u het vertrouwen in uw business versterkt. Voor informatie over de mogelijkheden van adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com belt u vrijblijvend met 024 – 3555299.

Jeroen Rutten
Social Media
16 september 2016

Hoe nieuws uw social media kanalen vindbaar maakt!

Een van de onderwerpen waar het meest naar gezocht wordt op internet, is nieuws. Waar Google en nieuwswebsites het overnamen van de krant, is het belangrijkste nieuwsmedium de laatste jaren opnieuw verschoven. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 62% van de ondervraagden nieuws zoekt via social media. Een bevinding waar uw onderneming slim op in kan spelen! Beter vindbaar op Google Als bedrijf wilt u natuurlijk dat uw website snel wordt gevonden via Google. Er zijn een aantal trucjes om hoger in de zoekresultaten te komen en één daarvan is berichten plaatsen over nieuwsonderwerpen. Het automatische systeem van Google toont uw website dan sneller omdat er naar die onderwerpen veel gezocht wordt. U pagina komt nog hoger in de zoekresultaten als er ook een mogelijkheid tot interactie is op uw website zoals het plaatsen van een reactie. Actief op social media Aangezien het tegenwoordig dus te doen is op social media, kan uw business daar niet in achterblijven. Zorg daarom dat u in ieder geval een zakelijk account heeft op Facebook, Twitter en Linkedin. Zet uw social media accounts in om de producten, diensten en ontwikkelingen van uw bedrijf actief te delen en om uw relaties met klanten te onderhouden. Ook kunt u actief zijn in het bijdragen aan relevante discussies of nieuwsberichten over uw bedrijfstak. Zulke berichten creëren een gevoel van 'goodwill' onder consumenten, waardoor ze uw business als betrouwbaarder zien en eerder overgaan tot een aankoop. Tips Gebruik social media niet alleen om kortingsacties te promoten. Daardoor wordt uw pagina minder interessant, waardoor u volgers verliest. Zorg voor interactie op uw pagina's door actief te reageren op vragen en relevante (nieuws)berichten te delen. Bekijk dit overzicht van de beste tijden om een bericht te plaatsen op de verschillende social media platforms. Via social media komen potentiële klanten natuurlijk ook sneller terecht op de website van uw bedrijf, dus zorg dat uw contactgegevens makkelijk vindbaar zijn. Heeft u hulp nodig bij het maken van een goede, zakelijke website? Met de service van Places kunt u er zelf een maken, of het team u laten helpen. Kijk hier voor voor meer informatie. Een andere manier om meer bezoekers te bereiken is door een advertentie te plaatsen op Openingstijden.com en Telefoonboek.nl. Daarmee bereikt u 6,6 potentiële klanten en bent u online beter vindbaar.

Jeroen Rutten
Social Media
14 september 2016

3 tips om uw Instagram marketing te boosten

Instagram is hot! Momenteel hebben 1,8 miljoen Nederlanders een Instagram account. Een perfecte kans om uw bedrijf te promoten. Places.nl geeft u 3 tips om uw Instagram account succesvol in te zetten. 1. Een kijkje achter de schermen Veel mensen zijn nieuwsgierig ingesteld. Het is dus erg leuk om foto's te plaatsen van wat er allemaal gebeurd achter de schermen. Bijvoorbeeld foto's van het productieproces, technische foto's of foto's van het personeel. Klanten zien graag dingen die ze normaal niet te zien krijgen. Op deze manier kunnen klanten zich niet alleen identificeren met het product of merk, maar ook de mensen daarachter. 2. Betrek uw klanten Het is verstandig om uw klanten te betrekken bij uw Instagram profiel. U kunt klanten bijvoorbeeld foto's laten posten met een hashtag van uw bedrijf. Zo plaatsen klanten van Nike foto's van hun nieuwe sneakers of hardloop prestaties en maken daarbij gebruik van de hashtag #Nike. Door een hashtag te claimen en promoten op uw profiel zorgt u ervoor dat klanten die zich identificeren met uw merk dit kunnen uiten op sociale media. Ook kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf (winkel, bar, kapper etc.) zichtbaar is op Google maps, zodat klanten de locatie aan kunnen geven wanneer ze een foto posten. Op deze manier betrekt u klanten bij uw bedrijf op een creatieve manier. 3. Maak een aantrekkelijk profiel Zorg ervoor dat u voldoende foto's heeft op uw account. Nieuwsgierige klanten nemen graag een kijkje op uw profiel en als daar maar 3 foto's op staan zijn ze snel uitgekeken. Naast het plaatsen van product foto's kunt u uw profiel interessanter maken door ook belevenissen toe te voegen. Bent u werkzaam in de sportbranche, dan kunt u ook actiefoto"s of livestreams van sportevenementen plaatsen. Ook is het maken van een coherent profiel verstandig. Een profiel met terugkomende kleuren en een consistente uitstraling zorgen voor esthetische rust. Zorg wel dat het profiel niet saai wordt, ook dan haken klanten af. Met een aantrekkelijk profiel bent u namelijk beter zichtbaar. Wilt u graag op de hoogte blijven van de nieuwste trends? Neem dan regelmatig een kijkje op onze Places blog pagina. Hier kunt u dagelijks nieuwe blogs vinden over relevante ontwikkelingen voor ondernemers. Wilt u meer weten over wat Places voor u kan betekenen? Neem contact op via 024-3555299, wij helpen u graag verder!




Even geduld alstublieft...