Places logo
Menu

Data-analyse anno 2020: dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen voor ondernemers

Data-analyse anno 2020: dit zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen voor ondernemers

Data is een breed begrip en heeft voor ieder bedrijf wel een mate van relevantie. Waar het voor deze bedrijven steeds lastiger wordt klanten aan zich te binden, groeit de roep om het strategisch toepassen van data. De vele verschillende dataformats maken het echter vaak lastig om data op de juiste manier te koppelen. Toch zien data-analisten dat er verschillende technologieën in opkomst zijn die het koppelen van data makkelijker moeten maken. In dit artikel bespreken we de vijf belangrijkste ontwikkelingen in dataland anno 2020.

#1 Digitale Cultuur en datageletterdheid

Wil een bedrijf effectieve digitale transformatie ondergaan, dan zal het zich moeten richten op de ontwikkeling van datageletterdheid, zo stelt onderzoeksbureau Gartner (2019). Bedrijven kunnen deze competentie verbeteren door bijvoorbeeld partnerschappen aan te gaan met leveranciers van hun software. Deze leveranciers leveren naast hun software en diensten vaak ook trainingen, opleidingen en andere vormen van ondersteuning. Zo kan een organisatie relatief eenvoudig haar datageletterdheid verbeteren.

#2 Datacatalogus

Er zijn steeds meer softwaretools beschikbaar die dienen als zogenaamde datacatalogus. Ze kunnen worden gebruikt om diverse data te inventariseren en op elkaar af te stemmen. Zo kan data beter worden beheerd en sneller worden begrepen.

Data-analisten en onderzoeksbureaus zien dit als één van de belangrijkste ontwikkelingen. Mede omdat kunstmatige intelligentie het toegankelijker maakt om data te verzamelen. Hiermee kunnen bedrijven hun data meer toespitsen op de doelen waarmee het waardevolle gepersonaliseerde informatie kan opleveren. Deze datacatalogi zetten data dus om naar relevante en op maat gemaakte inzichten.

#3 Wide data

De laatste jaren zijn veel bedrijven aan de slag gegaan met big data. Met de ontwikkeling van verschillende analysetools, zijn de meeste van hen inmiddels ook in staat om enige orde te scheppen in deze lawine van gegevens.

De volgende stap zit hem niet zozeer in het scheppen van orde, maar in het strategisch bundelen van bepaalde dataformats. Dit stelt u als bedrijf in staat om big data om te zetten in wide data, wat neerkomt op het efficiënt verwerken van big data. Dit is voor veel bedrijven anno 2020 nog lastig, maar zal door nieuwe technologieën steeds toegankelijker worden.

#4 Shazam-concept voor data

Een ander interessant concept dat in 2020 verder zal worden ontwikkeld, is een Shazam-concept dat gebruikt kan worden voor data. Shazam is een mobiele applicatie waarmee mensen de titel en artiest van een liedje kunnen achterhalen door de app simpel te laten luisteren.

Software developers van over de hele wereld proberen een soortgelijk concept te ontwikkelingen om data supersnel te kunnen analyseren. Iets waar data-analisten al jaren naar uitkijken. Zo'n systeem wordt geprojecteerd op een berg data en geeft snel informatie over gebruikers, datakwaliteit en ontwikkelingen.

#5 Ontwikkeling van DataOps

Tot slot vormt data operations (DataOps) een vijfde belangrijke ontwikkelingen. Dit is een methode van het effectiever inzetten van data, waarbij gebruik wordt gemaakt van artificial intelligence (AI). Hoofdzakelijk creëert het hiermee betere flows tussen verschillende databronnen. Dit zorgt voor een kortere doorlooptijd van data en maakt datamanagement bovendien flexibeler.

De basis voor goede interpretatie van data ligt er. Nu is het dus zaak om er meer uit te halen. Slimme technologieën maken het steeds vaker ook voor ondernemers aantrekkelijk om met big data aan de slag te gaan. Niet alleen omdat het verzamelen van data toegankelijk wordt, maar vooral omdat slimmere analysetools de data beter kunnen interpreteren.

Foto: Canva

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!