Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Vijf tips voor ondernemers om meer te verkopen via social media



Vijf tips voor ondernemers om meer te verkopen via social media

Social media zijn niet meer weg te denken als platform voor bedrijven in de 21e eeuw. Toch onderschatten veel bedrijven het effect dat social media kan hebben. Social media kan namelijk dienen als uitstekend verkoopplatform, mits het goed gebruikt wordt. Het volgende artikel geeft je vijf praktische handvatten om de verkoop via social media te laten toenemen.

1. Ken je doelgroep

Het eerste belangrijke punt is het kennen van je doelgroep. Dit geldt met name voor de keuze van het medium. Zo blijkt uit recent onderzoek dat tieners steeds minder actief zijn op Facebook. Wil je tieners bereiken? Dan blijkt Instagram een verstandige keuze te zijn. Als de doelgroep binnen de leeftijdscategorie van 40 tot 64 valt, is Instagram juist veel minder verstandig. Deze consumentengroep bevindt zich meer op Facebook en LinkedIn.

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat het zeker niet nodig is om als bedrijf op álle platformen actief te zijn. Het is dan beter om op een beperkt aantal platformen sterk vertegenwoordigd te zijn, dan op veel platformen een beetje. Kwaliteit gaat in dit geval zeker boven kwantiteit. Door je specifiek op jouw doelgroep te richten, zal de verkoop toenemen.

2. Creëer waarde

Tegenwoordig worden gebruikers van social media platformen vaak al overspoeld met verschillende advertenties. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt en, misschien nog wel belangrijker, dat de consument niet geïrriteerd wordt door jouw bericht? Simpel: zorg ervoor dat je op social media kanalen waarde creëert voor jouw doelgroep. De content die je deelt, moet dus interessant, vermakend of educatief zijn voor jouw doelgroep en uiteindelijk toegevoegde waarde hebben. Omdat de consument iets van jouw krijgt, zal hij ook sneller wat voor je terug doen. Dit wordt ook wel het wederkerigheidsprincipe genoemd.

3. Beloon trouwe volgers

Daarnaast kun je trouwe volgers op social media ook op de hoogte houden van bepaalde kortingsacties. Door codes voor gratis bezorging of voor 10% korting op je bestelling te delen op social media, beloon je als het ware de trouwe volger met korting. Omdat je hierdoor trouwe klanten verder bindt aan jouw bedrijf, zal hierdoor ook de verkoop goed op pijl blijven.

4. Zet duidelijke deadlines

Deze tip sluit aan op de vorige. Indien je bepaalde acties via social media promoot, zorg er dan voor dat er een duidelijke deadline bestaat voor de consument. Als je geen duidelijke deadlines communiceert, kan het namelijk gebeuren dat de consument de koop uitstelt en uiteindelijk jouw product vergeet. Maak bijvoorbeeld gebruik van kortingscodes, die maar één dag geldig zijn. Op deze manier voorkom je uitstelgedrag bij de consument en wordt de koopintentie ook sneller daadwerkelijk tot uitvoering gebracht.

5. Meten is weten

Het is verstandig om gebruik te maken van de vier bovenste tips, maar uiteindelijk bestaat er maar één manier om te ontdekken hoe goed de resultaten hiervan zijn: tracken en meten. Hiervoor kun je gebruik maken van de cijfers, die platformen zoals Facebook en Instagram en Facebook zelf tonen, of van andere tools zoals Google Analytics. Bekijk welke van jouw posts het meest geliked of gedeeld worden, en welke de meeste conversies opleveren. Dit zijn waardevolle cijfers, omdat je op basis hiervan weet welke content het beste werkt voor jouw onderneming. Deze kennis kun je dan gebruiken voor toekomstige content.

Afbeelding: Flickr


Delen:



Reacties