Menu

Bezoek aan boekhandel meestal een fijne ervaring



Bezoek aan boekhandel meestal een fijne ervaring

Lezen doen we tegenwoordig niet alleen meer in een papieren boek, maar ook digitaal. En mensen die toch nog graag in papieren boeken lezen, bestellen die meestal ook nog eens online. Toch gaat menigeen nog steeds graag naar de boekhandel. Maar waarom doen mensen dit nog steeds terwijl er zoveel andere mogelijkheden zijn? Telefoonboek.nl onderzocht de reviews die mensen achterlieten over Nederlandse boekhandels.

Beoordelingen op Telefoonboek.nl

Op Telefoonboek.nl kan men terecht voor contactinformatie van bedrijven. Daarnaast kan men een bedrijf ook beoordelen en een geschreven review achterlaten. De beoordeling die een bezoeker geeft, is gebaseerd op de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding van het bedrijf. De bezoeker kan ervoor kiezen om ook een geschreven review toe te voegen aan de beoordeling, om zo extra informatie te geven over het bedrijf. Over boekhandels zijn op Telefoonboek.nl 890 van dit soort reviews achtergelaten. De boekwinkels worden gemiddeld beoordeeld met een 7,3. Dit is een ruime voldoende. Het merendeel van de reviews is dan ook positief, namelijk 603 beoordelingen.

Positief

Het grootste gedeelte van de door bezoekers achter gelaten geschreven reviews is positief, namelijk 67,8 procent. Door klanten is in positieve reviews het vaakst genoemd (213 keer) dat het personeel goed is. Er werd dan vaak genoemd dat het personeel heel vriendelijk, behulpzaam of klantgericht is. Het op een na vaakst genoemde compliment is dat de boekhandels goede service leveren. Een fenomeen dat vaak genoemd wordt, is dat wanneer een item niet voorradig was het moeiteloos besteld werd. Tevens zijn klanten heel tevreden over het uiterlijk en het assortiment van de winkel. Dit werd namelijk in 127 reviews genoemd. Klanten noemden bijvoorbeeld dat de boekwinkel er erg mooi uitziet en dat ze een breed aanbod aan producten hebben.

Niet in de top drie vaakst genoemde complimenten, maar wel noemenswaardig, is dat klanten vaak noemen dat ze de sfeer goed vinden in de winkel. Er wordt geschreven dat de boekwinkels heerlijk, fijn of gezellig zijn en dat het prettig is om er tijd door te brengen. Dit wordt 107 keer genoemd in de geschreven reviews. Ook wordt redelijk vaak genoemd (70 keer) dat de boekwinkel professioneel is. Zo worden medewerkers deskundig genoemd. Ten slotte wordt er enkele keren genoemd dat de levering of hulp snel is (18 keer) en dat de prijs goed is (13 keer).

Top drie complimenten over boekhandels

  1. Goed personeel genoemd in 213 reviews
  2. Goede service genoemd in 149 reviews
  3. Mooie winkel genoemd in 127 reviews

Negatief

Een derde van de reviews over boekhandels op Telefoonboek.nl is negatief, namelijk 32,2 procent. Het gaat om 287 reviews, een relatief groot aantal. De voornaamste klacht (112 keer) is de slechte behandeling door personeel in sommige boekhandels. Klanten noemen vaak dat het personeel onvriendelijk of onbeschoft is. Daarnaast wordt er bijna net zo vaak geklaagd (101 keer) over de slechte service die de boekhandels leveren. Hierbij gaat het vaak over de levertijd van een product of pakket. De rest van de klachten worden aanzienlijk veel minder vaak genoemd door de klanten. Zo is 43 keer genoemd dat de boekhandel slecht bereikbaar was. Dit ging meestal over de beperkte telefonische bereikbaarheid en af en toe over bereikbaarheid via e-mail. Tevens werd er 11 keer genoemd dat de zaak onprofessioneel is en dat het personeel onkundig is. Slechts twee keer werd genoemd dat het te druk was in de winkel of dat er te lang gewacht moest worden.

Top drie klachten over boekhandels

  1. Onvriendelijk personeel genoemd in 112 reviews
  2. Slechte service genoemd in 101 reviews
  3. Slechte bereikbaarheid genoemd in 43 reviews

Opvallend

Door klanten wordt vaak geklaagd over de openingstijden van boekhandels (in totaal 47 keer). Dit doen klanten echter niet alleen in negatieve reviews. Ook in overwegend positieve reviews waaraan een positieve beoordeling verbonden is wordt ontevredenheid over openingstijden geuit. In 23 gevallen, dus ongeveer de helft, wordt er in positieve reviews over de openingstijden geklaagd. Er wordt bijvoorbeeld genoemd dat de winkel eerder gesloten is dan bij de openingstijden vermeld staat.

Opvallend is dat in negatieve reviews regelmatig naar voren komt dat men alleen in een boekhandel komt vanwege het postkantoor dat ín de boekhandel zit. Sommige mensen betreuren zelfs dat het postkantoor uitgerekend in die bepaalde boekhandel zit, omdat de boekhandel zo slecht wordt gevonden. Toch wordt er ook veel geklaagd over de kwaliteit van de pakketservice van de interne postkantoren. Mensen die heel tevreden zijn over boekhandels en een positieve review schrijven daarentegen, noemen bijna nooit dat er een postkantoor in de boekhandel zit. De complimenten gaan dan ook bijna altijd over de boekhandel en niet over het interne postkantoor.

Algemeen oordeel

Uit de geschreven reviews over boekhandels in Nederland blijkt dat bezoekers het vooral belangrijk vinden dat het personeel in de zaak vriendelijk en behulpzaam is. Als het personeel hierin slaagt, dan lijkt dat ook voor een goede sfeer te zorgen. Dat is ook iets waar de klant van een boekhandel veel waarde aan hecht. Dat zijn dus zaken waar boekhandels het best aandacht aan kunnen besteden.

De vraag waarom mensen nog naar boekhandels gaan, kan beantwoordt worden met: de soms goede service en advies van het personeel, de sfeer en het postkantoor.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek