Menu

Storytelling voor ondernemers: wat is uw verhaal?



Storytelling

Storytelling is een communicatiemethode die wordt ingezet om mensen te bereiken en te verbinden. De methodiek kan gebruikt worden bij potentiële klanten, medewerkers en stakeholders. Anders dan een presentatie waarin feiten en cijfers worden getoond wordt er met storytelling een verhaal verteld. Een verhaal is een vertelling van verschillende gebeurtenissen. In deze blog vertellen we waarom storytelling voor u als ondernemer nuttig kan zijn.

Waarom werkt storytelling?

Door saaie en moeilijke informatie om te vormen tot een verhaal, kunnen mensen het beter onthouden. Dit komt doordat mensen het verhaal opbreken in kleinere stukken. Met een verhaal kan een merk inspelen op gevoelens van klanten. Volgens Martin Lindstrom, schrijver van het boek Buyology, denken consumenten dat ze rationele aankoopbeslissingen maken terwijl de meeste keuzes zijn gebaseerd op gevoel. Een voorbeeld van geslaagde storytelling is van het bedrijf TOMS. TOMS verkoopt schoenen en probeert daarbij mensen in nood te helpen. Voor elk paar schoenen dat iemand van TOMS koopt, geeft het bedrijf een paar TOMS aan een persoon in nood, dit wordt One for One genoemd. Het verhaal van TOMS is overal in de klantreis te zien, van de website tot aan de schoenendoos. Het verhaal zorgt ervoor dat TOMS zich onderscheidt van andere schoenenwinkels. Daarnaast wordt er met het verhaal ingespeeld op het gevoel van mensen.

Doel van storytelling

Storytelling wordt vooral gebruikt om klanten aan een merk te binden en om een community op te zetten. Het kan daarnaast ook gebruikt worden om medewerkers meer bij een bedrijf te betrekken. Door middel van storytelling wordt betekenis gegeven aan feiten en cijfers.

Storytelling voor ondernemers

Voor ondernemers kan storytelling ook nuttig zijn. Een goed verhaal zet mensen namelijk aan tot actie. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Ed Peelen, hoogleraar contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam, dat storytelling leidt tot een toename van enthousiaste consumenten. Iedere ondernemer heeft wel een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld het ontstaan van een bedrijf of het persoonlijke verhaal van de ondernemer.

Golden Circle van Simon Sinek

Bij het schrijven van een verhaal is het belangrijk om rekening te houden met De Golden Circle van Simon Sinek. Sinek stelt dat Apple pas succesvol werd toen het merk begon te vertellen waarom het iMacs en iPhones maakte. 'Waarom' is volgens Sinek het belangrijkste element in communicatie. 'Waarom' wordt gevolgd door 'hoe' en 'wat'. Met 'waarom' doelt Sinek op de drijfveer of het geloof van een bedrijf. Waarom bestaat uw bedrijf en waarom doet het ertoe voor anderen? Bij 'Hoe' wordt dieper ingegaan op het proces om handelingen te verrichten. 'Wat' staat voor het eindresultaat, hieronder valt winst of vervulling van behoeften door middel van verkoop van producten of diensten. De 'Waarom' van uw bedrijf kunt u delen middels een verhaal.

Vinuno, een online wijnverkoper, is een voorbeeld van een bedrijf dat een goed verhaal heeft. Op de website vertelt het bedrijf dat ze begrijpen hoe lastig het is voor consumenten om in een willekeurige wijnwinkel uit honderden wijnen een keuze te maken. Om die reden verkoopt Vinuno iedere maand uitsluitend wijn van één wijnboer met daarbij het bijbehorende verhaal van de ondernemer. Vinuno gebruikt een verhaal om in te spelen op een probleem van consumenten en delen direct een oplossing.

Wilt u storytelling gaan gebruiken voor uw onderneming? Bedenk waarom u bent begonnen met uw bedrijf en beschrijf dit in een verhaalvorm. Dit verhaal kunt u delen op uw website of verspreiden via een campagne. In de infographic hieronder vindt u nog vier andere belangrijke factoren van storytelling.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek