Menu

Starter? Begin klein, maar denk groot!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Plan

Starter? Begin klein, maar denk groot!

Starter? Begin klein, maar denk groot!

Ruim 150.000 mensen zijn in 2013 een onderneming gestart. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat veel van deze starters moeite hebben dit eerste jaar te overleven. Eén van de oorzaken hiervan, is dat ondernemers ontzettend veel tijd verliezen aan noodzakelijke bezigheden waar ze echter niet direct geld mee verdienen. Dit zijn bijvoorbeeld zaken als het doen van administratie, het doen van belastingaangiftes en telefoneren op het moment dat het hen niet uitkomt. Het versnellen of uitbesteden van deze tijdrovende zaken kan er voor zorgen dat u als startende ondernemer uw tijd kunt besteden aan zaken waar u écht goed in bent. Op deze manier is de kans groter dat u dat eerste jaar, en de jaren erna wél overleeft! In deze blog vindt u enkele voorbeelden van zaken die u uit kunt besteden.

Klein bedrijf? Denk groot

Veel startende ondernemers beginnen als zzp'er, of te wel zelfstandigen zonder personeel. Dit betekent dat deze ondernemers er wat betreft het opstarten van hun bedrijf grotendeels alleen voor staan. Deze opstartfase is cruciaal voor het wel of niet laten slagen van een onderneming. Het is dus belangrijk dat u zich als starter tijdens deze opstartfase volledig richt op hetgeen waar u goed in bent; het verkopen van uw product of dienst. Heeft u bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf? Dan is het belangrijk dat u vooral met uw handen in de grond zit, en niet onnodig lang achter de computer doorbrengt. Het probleem bij veel beginnende ondernemers is dat zij dit eerste jaar teveel tijd kwijt zijn aan administratieve procedures. Hierdoor kan er te weinig tijd worden besteed aan de zaken waar u wél geld mee verdient, wat veel bedrijven het eerste jaar de kop kost. Hoe kunt u er dan voor zorgen dat u niet al uw tijd kwijt bent aan belastingaangiftes, administratie of telefoon? Door deze zaken uit te stroomlijnen of uit te besteden. Wanneer u geen tijd meer verliest aan deze tijdrovende zaken kunt u uw kostbare tijd besteden aan datgene waarom u ooit uw bedrijf bent begonnen; het verdienen van geld.

Belastingaangifte uitbesteden

De administratie van een onderneming moet aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Zo moet deze zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bij de Belastingdienst. Bij de Belastingdienst doet u ieder kwartaal de btw-aangifte, en jaarlijks de inkomstenbelasting-aangifte. Voor zzp'ers gelden andere regels dan voor particulieren. Zo heeft u recht op verschillende heffingskortingen, de startersaftrek en bestaat de kans dat u in aanmerking komt voor subsidieregelingen. Daarnaast bestaan er verschillende regels voor uren- en kilometerregistratie, aftrek van de btw van uw privé auto en eventuele telefoonkosten. Wanneer u zelf gaat uitzoeken waar u precies recht op heeft, gaat hier enorm veel kostbare tijd in zitten. Wanneer u dit niet doet, is de kans groot dat u flinke kortingen over het hoofd ziet. Om deze redenen kan uitbesteden een goede optie zijn. U kunt ervoor kiezen uw gehele boekhouding uit te besteden aan een gespecialiseerd kantoor, zodat u er geen omkijken meer naar heeft. Afhankelijk van de wensen die u heeft lopen deze tarieven uiteen van ongeveer â 60 tot â 100 per maand. Een andere mogelijkheid is het in de arm nemen van een belastingadviseur. Hier zit vaak een uurtarief van ongeveer â 90 per uur aan vast. Dit lijkt duur, maar wanneer dit een paar keer per jaar nodig is kan het soms stukken voordeliger zijn dan het uitbesteden van uw volledige boekhouding. Of u het uitbesteedt of niet, het is te allen tijde belangrijk dat u zelf uw transacties goed bijhoudt. Dit betekent dat u uw facturen, rekeningafschriften en andere documenten die met geld te maken hebben goed bewaard. Misschien een idee om hier vanaf het begin een overzichtelijk systeem in aan te brengen? Wanneer u deze documenten achter de hand heeft scheelt het u of uw boekhouder veel tijd wanneer u uiteindelijk de aangifte moet doen.

Het doorschakelen van de telefoon

Ook de telefoon kan enorm veel tijd kosten. Vooral in de opstartfase, waarin u nog veel tijd kwijt bent aan het leggen van contacten, netwerken en andere vormen van acquisitie. Dit hoeft niet erg te zijn omdat het vaak om gesprekken met potentiële klanten of partners gaat. Echter, de telefoon wordt een probleem wanneer deze overgaat op momenten dat het u niet uitkomt. Wanneer u net met een klus bezig bent, of net met iemand in gesprek bent, bent u niet altijd in staat om de telefoon op te nemen. Deze gemiste oproepen kunnen van belangrijke potentiële klanten zijn, en wilt u dus niet missen. Een oplossing hiervoor is het inschakelen van een antwoordservice. Met een antwoordservice weet u zeker dat u geen enkel telefoontje meer mist, dus ook geen potentiële klanten meer misloopt. Daarnaast hoeft het absoluut geen dure oplossing te zijn. De Places Antwoordservice heeft verschillende abonnementen zodat iedere ondernemer een abonnement kan vinden wat bij hem past. U bent al beter bereikbaar vanaf â 15 perplaces-antwoordservicemaand! De Places Antwoordservice beantwoordt uw telefoon wanneer u zelf niet bereikbaar bent. De telefonisten van de antwoordservice staan uw klanten deskundig te woord en sturen u direct een bericht van ieder gesprek. Het telefoonscript waar de telefonisten uw telefoon mee aannemen wordt zorgvuldig met u samengesteld. Hierin staat exact omschreven hoe de telefonistes uw telefoon beantwoorden en welke gegevens zij moeten noteren. Uw klant voelt zich goed geholpen, en u ontvangt alle informatie die u nodig heeft zodat u op een ander moment terug kunt bellen. Wilt u weten of het iets voor u is? Probeer de Places Antwoordservice 30 dagen gratis uit!

Facturen met MoneyBird

Er zijn verschillende manieren om uw facturen te maken. Een veel gebruikte manier door kleine ondernemers is het maken van facturen in Word. Dit kost relatief veel tijd, de kans op fouten bij het dupliceren is groot en het kan lastig zijn om overzicht te behouden. Factureren (en een groot gedeelte van uw andere financiële administratie) kan eenvoudig worden gestroomlijnd. MoneyBird is een online programma waarmee u eenvoudig offertes en facturen maakt en verstuurt. Uw klanten kunnen deze facturen online ondertekenen en direct betalen via IDEAL of PayPal. Daarnaast structureert MoneyBird ook al uw uitgaven door uw gescande bonnetjes en uw bankaccount te synchroniseren met uw MoneyBird account. Het verschil tussen MoneyBird en een boekhoudprogramma's, is dat MoneyBird speciaal is gemaakt voor de ondernemer, terwijl boekhoudprogramma's zich richten op boekhouders die de administratie voor ondernemers doen. Deze ingewikkelde software is gericht op boekhouders, en daarom vaak onbegrijpelijk voor ondernemers. MoneyBird heeft de focus gelegd op de ondernemer, die in het factuurprogramma een groot deel van de administratie zelf kan doen omdat er geen administratieve kennis vereist is. Tot een bepaald aantal facturen, offertes en inkoopfacturen is het programma gratis, en daarna zijn er pakketten van â 10 en â 25 per maand. Wanneer u net een bedrijf opstart zal het factureren in eerste instantie veel tijd in beslag nemen, omdat u geen fouten wilt maken en alles goed bij wilt houden. Wanneer u uzelf direct aanleert om met MoneyBird te werken is de kans groot dat het stukken sneller gaat dan wanneer u alles in Word en Excel wilt bijhouden. Tot een bepaald aantal facturen is het programma gratis, dus u kunt het kosteloos een kans geven. U zult zien dat u eenvoudig inzichtelijk hebt wat er in en uit gaat, en dat het bijhouden en versturen van al uw facturen relatief weinig tijd zal kosten. Meer tips en handige apps om uw financiën te regelen vindt u hier.

Flexibele werkplek

flexibele-werkplekWanneer u een kantoor of een gebouw huurt is dit vaak een enorme kostenpost. Helemaal in het begin heeft u nog weinig kapitaal opgebouwd om dit te kunnen veroorloven. Het gevolg hiervan is dat veel starters thuis gaan zitten, waar de muren soms op u af kunnen komen. Het huren van een flexibele werkplek kan in deze gevallen een oplossing zijn.

Een flexibele werkplek is een kantoor, een kamer of een andere werkplek die u huurt op het door u gekozen tijdstip. Wanneer u bijvoorbeeld wilt werken van 09.00 uur 's morgens tot 13.00 uur 's middags dan huurt u deze werkplek voor alleen die 4 uur. Op deze manier hoeft u als starter niet op zoek naar een dure kantoorruimte en kunt u thuis gewoon lekker thuis zijn. Andere voordelen zijn dat u op deze flexibele werkplekken ook prima klanten kunt ontvangen zonder dat ze direct bij u in de woonkamer staan, en dat u andere ondernemers en zzp'ers ontmoet die u anders niet had leren kennen. Dit is een groot voordeel, omdat netwerken erg belangrijk is als startende ondernemer. Een voorbeeld van een bedrijf dat flexibele werkplekken aanbiedt is Regus. Met 1800 locaties in 600 steden in 100 landen zijn ze een van de grootsten op dit moment. Van vergaderlocaties tot lounges en van openbare werkruimtes tot gesloten kantoren, bij Regus heeft u keuze uit een groot aantal soorten locaties verspreid door het hele land. Echter, er zijn ook kleinere partijen op de markt waar u een flexibele werkplek kunt huren in een coffee bar of een kleinere ruimte speciaal voor zzp'ers. Deskbookers.com is een website waar u deze ruimtes kunt vinden en reserveren. Meer tips voor het werken met een flexibele werkplek vindt u hier.

Zoals u heeft kunnen lezen zijn er verschillende oplossingen om uw tijdrovende klussen te stroomlijnen of uit te besteden. Echter, er zijn nog veel meer manieren om uw ondersteunende processen te versnellen of voordeliger te maken. Zo is er bijvoorbeeld de zzp pas, die u korting geeft op allerlei diensten waar zzp'ers gebruik van maken, zoals verzekeringen, tankpassen en telefoonabonnementen. Het loont zeker om eens een kijkje te nemen of bovenstaande diensten iets voor u kunnen zijn!Ruim 150.000 mensen zijn in 2013 een onderneming gestart. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat veel van deze starters moeite hebben dit eerste jaar te overleven. Eén van de oorzaken hiervan, is dat ondernemers ontzettend veel tijd verliezen aan noodzakelijke bezigheden waar ze echter niet direct geld mee verdienen. Dit zijn bijvoorbeeld zaken als het doen van administratie, het doen van belastingaangiftes en telefoneren op het moment dat het hen niet uitkomt. Het versnellen of uitbesteden van deze tijdrovende zaken kan er voor zorgen dat u als startende ondernemer uw tijd kunt besteden aan zaken waar u écht goed in bent. Op deze manier is de kans groter dat u dat eerste jaar, en de jaren erna wél overleeft! In deze blog vindt u enkele voorbeelden van zaken die u uit kunt besteden.

Reacties



Even geduld alstublieft...