Deze veel gemaakte fouten op websites zorgen voor een onprofessionele uitstraling



Deze veel gemaakte fouten op websites zorgen voor een onprofessionele uitstralin

Wanneer je net bent begonnen als ondernemer, ben je vaak alblij als je website eindelijk online is. Het ziet er op het eerste gezicht netjes uit en je bent best wel trots op je zelfbedachte vormgeving. Toch kan het zo zijn dat jouw site, en daarmee jouw bedrijf, onprofessioneel overkomt op potentiële klanten. Daarom zocht Places.nl uit wat de meest gemaakte fouten zijn die ervoor kunnen zorgen dat jij onprofessioneel overkomt op je doelgroep.

Wat doet onprofessionaliteit met je imago

Er zijn verschillende redenen waarom jouw bedrijf niet professioneel overkomt op je doelgroep. Maar wat doet dit met jouw algehele imago? Wanneer klanten het idee krijgen dat jij niet professioneel met ze omgaat of zo overkomt, gaan zij al heel snel naar de concurrent. Hiervoor hoeven zij vaak niet eens in gesprek te zijn geweest met je of een product te hebben gekocht. Onprofessionaliteit kan namelijk al van je website of andere reviews afstralen. Je kan dit voorkomen door te letten op de volgende 4 onderdelen.

#1 Gekke domeinnamen

Het is van belang om alle landingspagina's op je website een naam te geven. Anders zou het zo kunnen zijn dat je gekke namen krijgt voor je pagina's in de URL. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële klanten je website niet vertrouwen en al naar de concurrent stappen voordat ze überhaupt hebben gekeken naar wat jij doet met je bedrijf. Ook moet je bij het registreren van je domeinnaam drie keer checken op spelling. Je wil natuurlijk niet dat er per ongeluk een spellingsfout in je domeinnaam zit, waardoor mensen je niet serieus nemen of waardoor de betekenis van het woord compleet verandert.

Tip: registreer verschillende domeinnamen. Bijvoorbeeld .nl, maar ook .com en .org. Hierdoor krijg je al enig toekomstperspectief omdat je met deze domeinnamen kunt gaan groeien. Wanneer je dit niet op tijd doet, kan het zo zijn dat mensen in het buitenland die domeinnaam al claimen.

#2 Privé e-mailadressen

Het komt natuurlijk niet professioneel over wanneer jij je visitekaartje aan iemand geeft en er een vaag e-mailadres op staat die je had verzonnen toen je twaalf jaar oud was. Het is daarom slim om een zakelijk e-mailadres te registreren wat professioneel overkomt. Zo kan je gemakkelijk jouw naam of de naam van naam van je bedrijf er op zetten. Naast dat je op deze manier een stuk professioneler overkomt, zal het voor jou ook professioneler voelen. Dit komt omdat jij niet naar je zakelijke mailtjes hoeft te zoeken tussen alle reclame die je normaal al in je inbox verzamelt. Alle zakelijke mails heb je nu op één overzichtelijke plek. Als je dan alsnog bang bent je zakelijke mail te vergeten te bekijken, kan je de mails laten doorkoppelen naar je privé adres. Op deze manier kan je nooit meer een mail over het hoofd zien.

#3 Slechte website

Een aantrekkelijke website is een van de eerste dingen waarmee je klanten naar je toe kunt trekken. De website is namelijk iets wat ze in een vroeg stadium van jou zien. Wanneer de website slecht is vormgegeven of simpelweg niet goed werkt, haken je potentiële klanten al snel af. Met een slecht vormgegeven website worden websites bedoeld die er chaotisch uitzien door bijvoorbeeld heel veel verschillende kleuren te gebruiken, verschillende soorten lettertypes door elkaar, veel plaatjes die niets met elkaar gemeen lijken te hebben en het ontbreken van een call-to-action. Veel van deze foutjes kun je voorkomen door van tevoren een duidelijke huisstijl te bedenken en te handhaven. Op deze manier komt er consistentie in je website lay-out. Dit is zowel fijn voor jou als vormgever aangezien je altijd iets hebt om op terug te vallen, als voor de bezoeker die in één oogopslag kan zien waar alles te vinden is.

Verder is het belangrijk om geen lege pagina's te hebben. Het komt namelijk nog regelmatig voor dat websitebezoekers op een link klikken die enkel naar een "error 404" pagina gaat. Probeer ervoor te zorgen dat je geen 404 pagina's creëert door foute linkjes te plaatsen.

#4 Slechte telefonische bereikbaarheid

Eén van de meest voorkomende klachten bij reviews online heeft te maken met de telefonische bereikbaarheid van bedrijven. Het is belangrijk om duidelijk op je website te hebben staan wanneer je bereikbaar bent. Het is nog belangrijker om ook daadwerkelijk bereikbaar te zijn op die tijden. Wanneer klanten geen gehoor krijgen aan de telefoon gaan ze namelijk gelijk door naar de concurrentie. Het is handig om een lid van het personeel (wanneer je personeel hebt) toezicht te geven over de telefoon. Op deze manier wordt de telefoon altijd aangenomen wanneer die overgaat.

Foto: Canva


Delen:



Reacties