Menu

Facebook introduceert privacy centre om te voldoen aan privacywet EU

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Facebook introduceert privacy centre om te voldoen aan privacywet EU

Facebook introduceert privacy centre om te voldoen aan privacywet EU

In navolging van de nieuwe privacywet van de EU die vanaf 25 mei 2018 ingaat, gaat Facebook een nieuw privacy centre introduceren. Hier staan alle belangrijkste privacy instellingen op één plek. Omdat de privacywet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) techbedrijven strenger gaat reguleren met betrekking tot het verkopen, verzamelen en opslaan van persoonsgegevens van haar gebruikers, zal Facebook voor het eerst details publiceren over de manier waarop zij omgaat met gebruikersgegevens.

Algemene verordening gegevensbescherming

Volgens Sheryl Sandberg, Facebooks manager van operationele activiteiten, is het nieuwe privacy centre van Facebook een goede basis om aan alle eisen van de AVG te voldoen. Tevens meldde zij dat het privacy centre een goede stimulans is om verder te kijken naar mogelijke investeringen in producten en educatieve tools die de privacy beschermen.

De AVG verplicht bedrijven hun gebruikers de mogelijkheid te geven om persoonlijke data te exporteren en te verwijderen en dat bedrijven binnen 72 uur een datalek moeten melden. Als mensen bepaalde persoonlijke data niet online willen hebben, dan kunnen zij een aanvraag doen bij het bedrijf om deze persoonsgegevens te laten verwijderen. Als een bedrijf zich niet houdt aan de nieuwe wet, dan kunnen zij een boete verwachten die kan oplopen tot 4 procent van hun wereldwijde, jaarlijkse omzet. Is die 4 procent lager dan 20 miljoen euro, dan kan de boete oplopen tot twintig miljoen.

Privacy centre

De nieuwe privacy centre tool van Facebook is uitgebreider dan voorheen en brengt de belangrijkste privacy-instellingen samen in één overzichtelijk menu. Nu staan deze instellingen namelijk nogal onduidelijk verspreid over verschillende kanalen.

Momenteel zijn er al verschillende voorlichtingsvideo's te zien met betrekking tot de nieuwe privacy tool van Facebook. Ze leggen gebruikers uit hoe oude berichten verwijderd kunnen worden, wat er met gebruikersinformatie gebeurt nadat een account is verwijderd en hoe data voor Facebook advertenties beheerd kan worden.

"We begrijpen dat mensen Facebook gebruiken om te verbinden, maar niet iedereen wil alles delen met iedereen - wij zelf ook niet", vertelt Erin Egan, privacy manager bij Facebook. Het social mediabedrijf wil weer volledige controle over persoonlijke data terugleggen bij haar gebruikers. Tegelijkertijd wil het bedrijf volledig transparant zijn over de manier waarop zij omgaat met gebruikersinformatie; hoe en waarvoor het wordt gebruikt en hoe het wordt opgeslagen.

Andere bedrijven

Ook Google heeft onlangs een nieuwe privacy tool geïntroduceerd genaamd de Privacycheck, waardoor haar gebruikers ook meer controle en inzicht hebben over de manier waarop hun persoonlijke informatie wordt beheerd. Microsoft, die recentelijk nog op de vingers is getikt vanwege de bedenkelijke manier waarop zij data verzameld, heeft voor Windows 10 de Windows Diagnostic Data Viewer geïntroduceerd, waarmee gebruikers kunnen zien hoe hun data wordt verzameld.

Hoewel bedrijven vast nog wel een maas in de wet weten te vinden, lijkt het erop alsof de AVG nu al een positief effect heeft op de manier waarop bedrijven omgaan met onze persoonlijke gegevens. Gebruikers kunnen meer transparantie en meer controle verwachten met betrekking tot het beheer van hun persoonsgegevens.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...