Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Wat is een businessplan en hoe kun je deze het beste opstellen?



Een businessplan geeft inzicht in de haalbaarheid van je idee op lange termijn

Als startende ondernemer zijn er genoeg zaken waar je rekening mee moet houden. Er komt de eerste tijd veel op je af waar je misschien in eerste instantie niet aan zou denken. Een goed businessplan is een van de belangrijke bouwstenen voor een succesvol bedrijf die je zeker niet moet vergeten. Weet je niet hoe je moet beginnen of zie je door de bomen het bos niet meer? In dit artikel lees je waar je allemaal op moet letten bij het opstellen van zo'n plan.

Wat is een businessplan?

Een businessplan, ook wel ondernemingsplan of bedrijfsplan genoemd, is een plan voor het starten van een nieuwe of het overnemen van een bestaande onderneming. Dit plan geeft inzicht in de haalbaarheid van je idee en het perspectief op de lange termijn. Als starter ben je niet verplicht een ondernemingsplan op te stellen, maar het is verstandig dit wel te doen. Je doet dit voor jezelf: je concretiseert je idee en formuleert het scherp. Bovendien zie je of je plannen haalbaar zijn en of er markt is voor jouw product of dienst. Investeerders kunnen vervolgens op basis van dit plan besluiten of ze je een lening willen verschaffen of niet.

Waarom een businessplan opstellen?

Als starter ben je niet verplicht een ondernemingsplan op te stellen, maar het is verstandig dit wel te doen. Je doet dit voor jezelf: je concretiseert je idee en formuleert het scherp. Bovendien zie je of je plannen haalbaar zijn en of er markt is voor jouw product of dienst.

Introduceer je bedrijf

Begin je plan met een korte beschrijving van het bedrijf dat je wil starten. Deze introductie schrijf je vaak pas als de rest van je plan afgerond is en wordt daarom ook wel als samenvatting gezien. Natuurlijk is het wel van belang goed na te denken over je introductie, omdat dit de eerste pagina is die een potentiële investeerder ziet. Iemand die dit leest moet nieuwsgierig en uitgenodigd worden om je plan verder te lezen. Houd het kort maar krachtig.

Persoonlijke kwaliteiten

Een businessplan gaat niet alleen over je bedrijf, maar ook over jezelf als ondernemer. Stel jezelf bij het opstellen van het plan als eerst de vraag: wat voor ondernemer ben ik? Als jij jezelf door en door kent, kun je goed inschatten welke expertise bij jou ontbreekt en wat de taken zijn die je wilt uitbesteden.

Toegevoegde waarde

Het is van belang dat in het businessplan duidelijk beschreven wordt wat het doel van jouw onderneming is. Probeer dit eerst in één heldere zin te omschrijven en licht daarna de toegevoegde waarde van jouw product of dienst voor je klant toe. Speel hierbij in op de ontwikkelingen van de laatste jaren in jouw branche en regio: waarom is jouw onderneming juist nu relevant?

Ondernemingsdoelstellingen

Wees bij het opstellen van je ondernemingsdoelstellingen ambitieus maar ook realistisch. Het is verstandig om deze doelstellingen te bepalen op basis van marktstudies en op de plaats die je in de markt wil innemen. De SMART-methode is een handige methode om doelstellingen op te stellen. Een SMART-doel is Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Een voorbeeld: binnen 2 jaar kent 25% van de doelgroep mijn bedrijf.

Strategie

In het gedeelte over strategie leg je exact uit wat je wil gaan doen, hoe je dit aanpakt en op welke doelgroep jij je gaat richten. In welke behoefte wil jij met je product of dienst voorzien en hoe wil je dit realiseren? Benoem hierbij niet alleen voordelen, maar geef ook aan wat risico's en gevaren zijn. Denk ook aan het kiezen van de juiste rechtsvorm en bedrijfslocatie.

Markt en branche

Als ondernemer is het essentieel om te weten hoe jouw markt in elkaar steekt en wat de laatste ontwikkelingen zijn in de sector. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van de markt, de concurrentie en kansen op de huidige markt. Een SWOT-analyse kan interessante inzichten opleveren. Niet alleen jijzelf en een investeerder, maar ook je klanten moeten overtuigd raken van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Schets daarom ook duidelijk hoe de doelgroep eruit ziet.

Verzekeringen en vergunningen

Vergeet niet om de wettelijke eisen waaraan een onderneming in jouw sector moet voldoen op te nemen in je businessplan. Denk aan relevante diploma's en lidmaatschap van diverse brancheorganisaties. Ga ook in op verzekeringen, personeel, administratie en algemene voorwaarden.

Financieel plan

Voor investeerders misschien wel het interessantste onderdeel van je plan: wat zijn de kosten van het starten van jouw onderneming en wat verwacht je met het bedrijf te zullen gaan opbrengen? Denk hierbij vooruit, meestal voor een periode van drie jaar. Geef ook aan wanneer je het break-even punt (het moment dat je de investering hebt terugverdiend en winst maakt) zult bereiken. Denk verder aan:

  • Realistische inschatting van de kasstroom
  • Winst- en verliesrekening
  • Balans
  • Wat jij de potentiële investeerder op financieel gebied kunt bieden

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek