Menu

Inhakers: wanneer kunt u het beste inhaken en hoe doet u dat?



Inhaakkalender

Tegenwoordig wordt er op elke dag wel iets anders in het zonnetje gezet. Zo is het op 18 juni internationale sushidag, op 19 juni is het martini dag en op 21 juni is het flip flop day. Voor bedrijven zijn dit ideale inhakers. Inhakers zijn erg populair en worden door veel bedrijven opgepikt. Maar wanneer kunt u het beste inhaken en hoe doet u dat het beste?

Wat is een inhaker?

Inhaken is het snel inspelen op actuele gebeurtenissen. Dit kan door een reclame uiting, afbeelding of nieuwsbericht. Inhakers blijven door de duidelijke link met de maatschappij en actualiteit goed hangen bij mensen. Daarnaast zijn ze vaak grappiger dan standaardberichten en sluiten ze beter aan bij de belevingswereld van mensen. Geslaagde inhakers die grappig zijn kunnen bovendien snel viral gaan op social media. Dit zorgt voor veel positieve en goedkope publiciteit voor uw bedrijf.

Tips voor een geslaagde inhaker

Een inhaker moet ten eerste actueel zijn, hoe sterker de link met de actualiteit hoe beter de uiting. Het moet daarnaast uniek en onderscheidend zijn. Een geslaagde inhaker valt op, dat kan door de afbeelding of door tekst. Blijf daarnaast altijd positief, negatief nieuws kan namelijk averechts werken.

  • Kies een inhaker die past bij uw bedrijf

Er zijn genoeg momenten waar u als bedrijf op kunt inhaken. Wees echter zorgvuldig bij het kiezen van een inhaker en kies een moment dat aansluit bij uw bedrijf. Uit onderzoek van projectgroep The Network is the Message blijkt dat inhakers die congruent zijn aan het moment en het merk meer succes hebben dan inhakers die niet congruent zijn met merk en moment. Een voorbeeld van een congruente inhaker is de inhaker-tweet van Heineken tijdens Koningsdag 2016. Koningsdag zou dat jaar de koudste ooit worden, Heineken haakte daar goed op in met de zin 'Kou van Oranje'. Het koude bier van Heineken paste goed bij het moment vanwege de lage temperatuur. Het merk Heineken past ook bij de inhaker aangezien het al jaren bier verkoopt.

  • Wacht met de inhaker tot het juiste moment

Veel inhakers zijn ruim van te voren in te plannen, bijvoorbeeld bij Kerst, Halloween en Koningsdag. Blijf goed op de hoogte van het laatste nieuws en probeer op het juiste moment in te haken. Bedenk wanneer iets beter wel of niet geplaatst kan worden. Een advertentie met zwarte piet kan tijdens de pietendiscussie bijvoorbeeld veel negativiteit oproepen. Kijk daar dus mee uit.

  • Niet doen: lukraak inhaken op een actualiteit

Het is belangrijk om vast te stellen waar u op wilt inhaken en wie u daarmee wilt bereiken. Haak dus niet lukraak in op een actualiteit. Dit heeft bij automerk SEAT tot veel negativiteit geleid. De inhaakactie van automerk SEAT in 2015 is een voorbeeld van een mislukte inhaker. Het automerk ging er vanuit dat mensen die geïnteresseerd waren in muziekabonnementen ook automatisch geïnteresseerd zouden zijn in auto-abonnementen (private lease). SEAT reageerde daarom op tweets van mensen die iets over Spotify-muziek deelden. Van muziek- naar auto-abonnement bleek geen geslaagde connectie. Mensen vonden het vreemd dat SEAT reageerde op tweets over Spotify. De actie werkte averechts en leidde tot de hashtag #IkDoeEenSeatje waarmee mensen en organisaties de spot dreven met de inhaakactie van SEAT.

Leuke inhakers voor de zomer

In de zomer zijn weer genoeg leuke inhakers te vinden. Houd het nieuws in de gaten om op actualiteiten in te haken. Geen leuke activiteiten om op in te haken? Neem dan een kijkje op de inhaakkalender. Bijna elke dag staat er wel iets anders in het zonnetje waar uw bedrijf op zou kunnen inhaken. 27 juni is het bijvoorbeeld de dag van de zonnebril, 1 juli is het de dag van de komkommer en 24 juli is het tequila dag. Kortom, bekijk goed welke inhaker bij uw bedrijf past en kies het juiste moment om de inhaker te delen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek