Deze tips helpen u met het optimaliseren van uw e-mailmarketing



Deze tips helpen u met het optimaliseren van uw e-mailmarketing

Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Nederlanders hun e-mail leest vanaf hun smartphone of tablet. Toch zijn e-mails nog vaak enkel geoptimaliseerd voor de pc. Veel e-mails zijn dan niet goed zichtbaar wanneer ze worden geopend op mobiel. Bedrijven en ondernemers lopen hiermee het risico dat hun doelgroep de e-mails niet goed ziet of zelfs negeert. In dit artikel gaan we in op de vraag welke elementen belangrijk zijn voor goede e-mailmarketing en de prestaties op mobiele apparaten.

Basiselementen e-mailmarketing

U ontvangt vast wel eens online nieuwsbrieven van bedrijven. Dit is een klassieke, maar nog altijd waardevolle vorm van e-mailmarketing. Andere vormen van e-mailmarketing zijn bijvoorbeeld aanbiedingen, herinneringen, transactionele e-mails en event-driven e-mails. Het doel van deze e-mails is negen van de tien keer het aanzetten tot actie of het stimuleren van interactie. Maar lezers zijn kritisch en worden snel afstandig wanneer zij doorhebben dat het om een persuasieve boodschap gaat . Dus, hoe maakt u uw e-mail aantrekkelijker voor de doelgroep? Met deze tips verhoogt u de toegankelijkheid en effectiviteit van uw e-mails.

1. Maak het onderwerp aantrekkelijk

Het eerste wat uw doelgroep ziet, is het onderwerp van de e-mail. Besteed hier veel tijd aan, want het is niet makkelijk om een pakkende titel te geven aan een commerciële e-mail. Wereldwijd onderzoek toont aan dat gemiddeld 47% van de ontvangers enkel op basis van het onderwerp van de e-mail beslist of ze de e-mail gaan lezen. Afhankelijk van het doel van uw e-mail, zijn er een aantal elementen die kunnen helpen om uw e-mail-onderwerp aantrekkelijk te maken:

  • Introduceer uw verhaal;
  • Houd het kort;
  • Maak het persoonlijk;
  • Gebruik geen capslock of uitroeptekens;
  • Begin met actiewoorden;
  • Maak de ontvanger nieuwsgierig;
  • Creëer een urgentie;
  • Gebruik cijfers.

2. Schrijf voor uw doelgroep, niet voor uzelf

Een van de belangrijkste tips die niet alleen geldt voor e-mailteksten, maar voor al uw commerciële teksten, is het gericht schrijven voor de doelgroep. Welke wens wordt vervuld of behoefte wordt bevredigd wanneer uw doelgroep uw producten of diensten gebruikt? Zorg ervoor dat dit terugkomt in de kern van het verhaal.

3. Focus op inhoud, niet op overtuigen

Veel wetenschappelijk onderzoek toont aan dat wanneer een boodschap als overtuigend wordt ervaren, iemand zich (gedeeltelijk) afsluit van de overtuigende elementen van de boodschap. Deze zogenaamde persuasion knowledge kan ook leiden tot een negatieve houding ten opzichte van een merk.

Zorg er dus voor dat uw boodschap niet direct wordt gezien als overtuigend, maar focus op inhoud en breng de boodschap subtiel of indirect. Ondanks dat uw boodschap in werkelijkheid vaak bedoeld is om uw doelgroep te overtuigen, kan dit dus averechts werken. U kunt uw bericht bijvoorbeeld beginnen met 'Wist u dat...?' of 'Merkt u ook wel eens dat…?'. Beginnen met een vraag kan direct de wens of behoefte (een probleem) bij uw doelgroep aanspreken en ze uitnodigen om de inhoud te lezen. Wanneer deze inhoud vervolgens informatief, authentiek en subtiel is, is de kans groter dat de doelgroep het volledige bericht leest en de inhoud serieus zal nemen.

4. Call-to-action

Ondanks dat wordt aangeraden om de boodschap subtiel te houden, kan een goede call-to-action de kans verhogen dat mensen actie ondernemen naar aanleiding van uw e-mail. Mensen willen over het algemeen best actie ondernemen, maar haken snel af wanneer ze hier veel voor moeten doen. Reik ze dus de belangrijkste informatie aan en spoor hen op het einde aan om een bepaalde actie te ondernemen.

Maak uw e-mailmarketing mobielvriendelijk

Wanneer u zorgvuldig heeft gekeken naar de inhoud van uw e-mail, is het vervolgens belangrijk om te kijken naar hoe deze e-mail verschijnt op de mobiele apparaten van uw doelgroep. Ruim tweederde (67%) van alle e-mails wordt namelijk geopend vanaf een mobiel apparaat.

1. Gebruik een eenvoudige lay-out

Lezers beoordelen een bericht niet alleen op de titel, maar ook op lay-out en visuele elementen. Responsiviteit houdt in dat de inhoud van de e-mail zoals deze (vaak vanaf een pc) aanvankelijk is ontworpen, goed verschijnt wanneer deze wordt geopend vanaf een mobiel apparaat (zoals een tablet of smartphone). Dit is, gezien de verschillende elementen van een gemiddelde e-mail, lang niet altijd vanzelfsprekend. En u kunt zich voorstellen dat mensen een rommelig bericht niet snel zullen lezen.

Daarom maakt u uw e-mail het meest effectief wanneer u een simpele lay-out gebruikt waarmee een lezer makkelijk en snel door uw bericht kan scrollen. Een veel gebruikte lay-out is de enkele kolom layout. Hiermee zet u alle informatie in 4 tot 8 punten onder elkaar. Vaak worden afbeeldingen en korte teksten gebruikt om kort informatie te geven. Vaak worden ook knoppen toegevoegd als call-to-action.

2. Plaats een call-to-action

E-mailmarketing heeft vaak als doel om de lezer aan te zetten tot actie. Vaak uit zich dit in een call to action (CTA), wat vaak neerkomt op een link in de vorm van een knop die de lezer eenvoudig naar een bepaalde website brengt. De volgende tips helpen u bij het creëren van een goede CTA:

  • Omschrijf de actie aantrekkelijk en in zo weinig mogelijk woorden;
  • Schrijf de actie vanuit de 1e persoon;
  • Gebruik een knop die opvalt;
  • Zorg voor voldoende ruimte rondom de knop.

3. Houd het kort, zeker voor mobiel

Heeft u er al eens bij stilgestaan hoeveel kleiner het scherm van een smartphone is ten opzichte van een pc? Berichten die dus eenvoudig te lezen zijn op een pc, kunnen een hoop scroll-werk vereisen op een mobiel apparaat. Daarom wordt in commerciële e-mails vaak gebruik gemaakt van visuele elementen en weinig tekst. Hiermee maakt u snel duidelijk wat het doel is van het bericht waarmee de kans groter wordt dat lezers actie ondernemen na het lezen ervan.

4. Optimaliseer afbeeldingen

Ook de snelheid van het laden van de e-mail speelt een belangrijke rol. Deze wordt voor een groot gedeelte bepaald door de afbeeldingen die u gebruikt. Grote bestanden hebben meer tijd nodig om te laden, waardoor het langer duurt voordat uw lezer de volledige layout te zien krijgt. Zeker wanneer lezers aanvankelijk niet geïnteresseerd zijn in uw bedrijf, kan dit ervoor zorgen dat ze uw e-mail negeren. Het wordt daarom aangeraden om visuele elementen als afbeeldingen te gebruiken.

Afbeeldingen worden daarnaast door veel e-mailprogramma's geblokkeerd. De tekst is dan wel zichtbaar, maar de afbeeldingen niet. In veel gevallen kan de lezer de afbeeldingen alsnog handmatig laden. Desondanks is het goed om de afbeeldingen te voorzien van een alternatieve tekst. Zo weet de lezer ook in eerste instantie (globaal) wat er op de afbeelding te zien is.

5. Test uw e-mails eerst

Tot slot is het van groot belang dat u uw e-mail eerst meerdere keren test op lay-out, de werking van de links en op effectiviteit. Effectiviteit kan bijvoorbeeld worden getest met een zogenaamde A/B-test. Nieuwsbrief-platforms als Mailchimp bieden de mogelijk om een dergelijke effectiviteitstest te doen. Een A/B-test geeft de mogelijkheid om twee versies van een e-mail te versturen en te zien welke van de twee het meest effectief is onder uw doelgroep. Denk aan de meeste klik- of openingsrates en leesduur. Zo bent u in staat om uw e-mail ook voor mobiel gebruik te optimaliseren.

Foto: Canva


Delen:



Reacties