Menu

Meer klanten vinden in het nieuwe jaar? Geef je bedrijf een boost met deze tien tips



Geef een boost aan je bedrijf

Via welke kanalen of evenementen vind jij je klanten momenteel? Via social media, mond-tot-mond reclame of advertenties? Er zijn veel manieren om klanten te vinden. Het is verstandig om eens te herzien of de tools die je inzet nog steeds aansluiten op jouw doelgroep. Wellicht kun je beter andere kanalen inzetten om je doelgroep te bereiken. Met deze tien tips geef je jouw bedrijf een boost en kun je klanten op nieuwe manieren zoeken én vinden.

1. Gebruik lokale media

Veel mensen vinden het prettig om een product of dienst af te nemen bij een bedrijf dat in de buurt is. Om je naamsbekendheid in je vestigingsplaats te vergroten is het verstandig om lokale media in te zetten. Plaats bijvoorbeeld een advertentie in een plaatselijke krant of doe mee aan een interview. Gratis publicatie in een lokale krant is altijd goed voor het vergroten van je naamsbekendheid.

2. Plaats een video op Facebook

Zoals in vele trendrapporten is te lezen zijn video's een belangrijke trend op social media. Als je een video plaatst op Facebook word je zelfs beloond, een video wordt namelijk vaker getoond dan een gewone post. Daarom is het verstandig om eens te experimenten met het plaatsen van een video. Je kunt bijvoorbeeld een bedrijfsfilm maken waarin je je missie of visie vertelt of een specifiek product toelicht.

3. Schrijf relevante blogberichten

Volgens Internet Marketing Gemak (IMG) ontvangen bedrijven die actief bloggen gemiddeld 80% meer bezoekers op hun website en genereren ze gemiddeld 126% meer leads. Relevante blogberichten kunnen een website dus aanzienlijk verbeteren. Het is bij bloggen belangrijk dat je kwalitatief hoogstaande inhoud levert, dit is content die aansluit bij jouw doelgroep en de producten die je verkoopt. Het delen van waardevolle content zou zelfs effectiever kunnen zijn dan adverteren.

4. Bezoek netwerkbijeenkomsten

Ben je op zoek naar kansen zoals nieuwe ideeën? Bezoek dan een netwerkbijeenkomst met mensen uit verschillende vakgebieden. Als je juist bevestiging nodig hebt voor een nieuw project of onderzoek kun je het beste een netwerkbijeenkomst met vakgenoten bezoeken. Een netwerkbijeenkomst is niet handig voor het snel vinden van veel klanten. Het is wel handig om nieuwe relaties op te bouwen en kennis te maken met andere mensen. Hierdoor kun je op ideeën komen om potentiële klanten te bereiken.

5. Houd je bedrijfsinformatie online up-to-date

Veel klanten googelen een bedrijf, het is daarom belangrijk om online goed vindbaar te zijn. De informatie die online staat moet up-to-date zijn om frustraties te voorkomen. Bijvoorbeeld informatie omtrent openingstijden of contactgegevens. Met de gratis tool 'Google Mijn Bedrijf' kun je de online aanwezigheid van je bedrijf beheren op websites van Google zoals Google zoeken en Google Maps. Met deze tool kun je gemakkelijk bedrijfsinformatie verifiëren en actueel houden. Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten snel alle benodigde informatie over je bedrijf kunnen vinden.

6. Maak gebruik van LinkedIn-Groepen

Een LinkedIn-groep is een aparte 'ruimte' op LinkedIn waar mensen samen komen om te communiceren over een bepaald onderwerp. Het is een mooie plek voor bereik en verbinding met je doelgroep. Als je aansluit bij een groep is het verstandig om eerst echt deel te nemen aan groepsdiscussies en te communiceren met andere groepsleden. Daarna kun je pas content gaan delen. Voorkom dat je een overkill aan content levert en dat groepsleden zich irriteren. Deel daarnaast niet alleen content over jezelf maar deel ook relevante ontwikkelingen in de branche. Je kunt een LinkedIn-groep ook goed gebruiken om vragen te stellen en meningen uit te wisselen.

7. Besteed aandacht aan bestaande klanten

Het werven van nieuwe klanten kost gemiddeld zeven keer zo veel tijd en geld als het onderhouden van je bestaande netwerk. Zet daarom ook je huidige netwerk in om je online positie te verbeteren of om nieuwe klanten te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld tevreden klanten vragen of zij een online review over jouw bedrijf willen plaatsen. Dit kan op sociale media zoals Facebook en LinkedIn maar ook op reviewsites. Driekwart van de online shoppers leest online reviews, het is dus belangrijk om hier goed op te scoren.

8. Wees zichtbaar en presenteer jezelf

Je kunt je zichtbaarheid vergroten door op verschillende bijeenkomsten en beurzen een presentatie te geven over een onderwerp waar je veel van weet. Het beste is een onderwerp te kiezen wat aansluit bij jouw bedrijf. Zo kun je in je presentatie zonder al te veel moeite een mooie koppeling maken met de visie en missie van jouw bedrijf. Met een goede presentatie val je in een keer op bij een grote groep mensen.

9. Bedenk acties om klanten te verrassen

Acties hoeven niet heel origineel of uniek te zijn, simpele en gemakkelijke acties leveren vaak ook al veel op. Veel klanten zijn dol op exclusiviteit, bijvoorbeeld als ze als eerst iets mogen kopen of zien. Hierdoor worden klanten nieuwsgierig. Je kunt ook dag-, week- of maandaanbiedingen bedenken. Daarnaast is het ook leuk om in te haken op actuele gebeurtenissen of evenementen,

10. Organiseer een evenement of 'open-huis'

Je kunt zelf deelnemen aan netwerkborrels maar je kunt natuurlijk zelf ook een borrel organiseren. Het is dan wel handig als je al een groot netwerk hebt. Organiseer een vrijdagmiddag-borrel of een open-huis en laat mensen zien wat er achter de schermen gebeurt.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek