Menu

Infographic: met deze zes tips schrijf jij een pakkend persbericht

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Inspiratie

Infographic: met deze zes tips schrijf jij een pakkend persbericht

Zes tips voor een pakkend persbericht

Het versturen van een persbericht is een relatief eenvoudige en goedkope manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Als je dit goed aanpakt, levert het je gratis publiciteit op. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar hoe pak je dat het beste aan? Je wil natuurlijk wel opvallen tussen alle post en mail die redacteuren en journalisten ontvangen. Na het lezen van dit artikel weet je er alles van.

Voordelen van een persbericht

In de introductie werd al duidelijk dat een persbericht relatief goedkoop is. Er zijn namelijk geen kosten verbonden aan het plaatsen van een bericht. Dit wordt ook wel free publicity genoemd. Vooral als jouw organisatie maar een klein budget heeft voor communicatieactiviteiten is dat een mooi voordeel. Bovendien bereik je veel mensen tegelijkertijd als je persbericht daadwerkelijk gepubliceerd wordt. Je kunt een specifieke doelgroep bereiken, op wie je ook nog eens overkomt als betrouwbare partij Dan.Moet je wel eerst de aandacht van de pers trekken natuurlijk. Onderstaande tips helpen je daarbij.

1. Kies voor een nieuwswaardig onderwerp

De media moeten jouw bericht natuurlijk wel nieuwswaardig vinden. Zorg dat jouw onderwerp aan ten minste één van onderstaande kenmerken voldoet. Dat maakt jouw bericht tot een nieuwsitem dat interessant is voor externe media:

  • Jouw boodschap is onverwacht of afwijkend
  • Jouw boodschap gaat in op actualiteiten
  • Jouw boodschap gaat over een éénmalige gebeurtenis of de eerste keer dat het plaatsvindt
  • Jouw boodschap betreft een uitgesproken mening
  • Jouw boodschap betreft sympathieke activiteiten, zoals een sponsorloop

2. Wek interesse met een interessante kop

Veel mensen lezen de krant tegenwoordig door eerst de koppen, dan de foto's, tussenkoppen en uitgelichte citaten te bekijken. Als hun interesse op basis hiervan gewekt is, lezen ze pas verder. Met journalisten is dat precies hetzelfde. Je moet de journalist triggeren om verder te lezen door een goede kop te gebruiken, die direct raak is en niet te lang is. Houd als maximale lengte zeven woorden aan. Een nieuwswaardige en originele kop is een must, maar laat het vooral niet op een reclameboodschap lijken. Wel is het een aanrader om duidelijk te maken dat het persbericht van jouw organisatie afkomstig is.

3. Zet het nieuws bovenaan

Probeer bij het opstellen van je persbericht de volgende vijf vragen te beantwoorden: wie? wat? waar? waarom? wanneer? Deze vragen worden ook wel de vijf W's genoemd. Als je deze vragen in de eerste paar regels beantwoordt, is het meteen duidelijk waar je bericht over gaat. Begin je persbericht meteen met een samenvatting van de antwoorden op deze vijf punten. Dat wordt een lead genoemd. Zorg dat deze lead niet te lang is, een paar W's in de tweede alinea behandelen is ook goed. Als je met het belangrijkste begint en eindigt met het minst belangrijke, is je persbericht oprolbaar. Handig voor de journalist, die bij ruimtegebrek de onderste alinea's kan 'oprollen' zonder dat dit ten koste gaat van de inhoud.

4. Maak gebruik van beeldmateriaal

Journalisten worden net als iedereen aangetrokken door een in het oog springende foto. Het beste is om deze direct onder de kop te plaatsen en als losse bijlage mee te sturen. Ideaal voor de journalist als deze foto ook gepubliceerd mag worden. Vermeld bij je persbericht of dit mag.

5. Voeg opmerkelijke elementen toe

Je kunt de kracht van het nieuws aandikken door gebruik te maken van bijvoorbeeld percentages of een quote. Deze onderdelen springen letterlijk uit de tekst. Journalisten nemen deze graag over en het nieuws valt daardoor meteen op. Hieronder vind je wat inspiratie:

  • Vergelijking: met de situatie voorheen (beter of slechter), vaak in cijfers
  • Cijfers: getallen en percentages vallen op en worden makkelijk onthouden
  • Mening: een mening of visie voegt eigenheid en authenticiteit toe
  • Quote: een toelichting van een betrokkene tussen aanhalingstekens geeft nieuws een gezicht en maakt het persoonlijk

6. Doe een laatste check voor verzenden

Als je persbericht klaar is voor verzending, is het aan te raden om een laatste check te doen voor het persbericht er definitief uitgaat. Let niet alleen op spelling, maar controleer ook de namen en contactgegevens van vermelde personen onderaan het persbericht. Dit voorkomt dat je persbericht voor de tweede keer verzonden moet worden als correctie of herziening. Een ander aandachtspunt is om te letten op het taalgebruik, wat niet te ingewikkeld moet zijn. Geen vaktermen, maar juist een simpele uitleg die iedereen kan begrijpen.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...