Menu

Snellere websites met Google AMP: Dit zijn de voordelen



Voordelen van Google AMP

In 2016 startte Google met AMP, wat staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit had als doel om de prestaties van het mobiele web te verbeteren. Dit betekende dat met name webpagina's sneller zouden laden. Maar wat doet AMP precies en welke voordelen biedt het uw website? Places Nieuws zocht het voor u uit.

Wat is Google AMP?

Google AMP zorgt ervoor dat mobiele webpagina's veel sneller geladen worden. Hierbij wordt de 'kern' van de pagina eerst geladen. Hiermee wordt bedoeld dat de content als eerste wordt geladen. Een optionele toevoeging is AMP Cache. Dit zorgt ervoor dat pagina's door Google worden bewaard zodat ze sneller beschikbaar zijn voor bezoekers. Google AMP verbetert op deze manier de gebruikservaring.

De voordelen van Google AMP

Naast dat Google AMP de gebruikservaring van de mobiele webbezoeker verbeterd, zijn er ook andere voordelen te benoemen.

Het verbetert de laadtijd van webpagina's

Omdat alleen de kern van de pagina in eerste instantie wordt geladen, gaat het laden van pagina's veel sneller. Doordat de laadtijd geen barrière meer hoeft te vormen, kan uw website hiermee meer bezoekers trekken.

Het verbetert de mobiele ranking

AMP-pagina's krijgen een voorkeurspositie in Google. Wanneer u een zoekterm intikt, worden bovenaan artikelen weergegeven in een caroussel. Dit zorgt voor hogere click ratio. Naast dat dit een positief effect heeft op AMP-gebruikers, stimuleert het anderen om ook te investeren in AMP omdat dit tot betere ranking en resultaten leidt.

Het verbetert server prestaties

AMP kan de belasting van servers verminderen en de prestaties verbeteren doordat niet alles geladen wordt. Alleen de kern van de website elementen wordt geladen wat zorgt voor verbeterde prestaties van uw servers.

Google AMP heeft een positieve effect op SEO

De laadtijd van pagina's is een belangrijke factor in Search Engine Optimisation (SEO). Wanneer twee websites hetzelfde ranken wat betreft SEO, bepaalt Google aan de hand van de laadtijd welke webpagina bovenaan komt te staan. Een pagina die snel laadt met Google AMP zal daardoor hoger eindigen.

In de eerste jaren werd Google AMP met sceptische blikken ontvangen, maar tegenwoordig kan men er niet meer omheen. Google AMP is bijvoorbeeld ook beschikbaar voor adverteerders, zodat advertenties sneller geladen kunnen worden. Alhoewel Google nog niet bevestigt heeft dat AMP een search ranking factor is, kunnen 'featured snippets' wel AMP pagina's zijn. Ook binnen e-commerce worden tegenwoordig AMP pagina's aangemaakt.

Google AMP voor uw website

Google AMP biedt dus voordelen voor uw website en is een must geworden om uw online zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren. Maar hoe schaft u Google AMP aan? Belangrijk is om eerst in Google Analytics te checken hoeveel bezoekers van uw website daadwerkelijk vanaf een mobiel apparaat komen. Zijn dit er zeer weinig? Dan is het voor u wellicht nog niet interessant om te werken met Google AMP. Voor Google AMP zijn gratis plug-ins beschikbaar. Ook zijn er diverse aanbieders van websites die gratis Google AMP aanbieden bij uw website. Places Websites biedt u een professionele website met Google AMP zodat u snel uw pagina's laad en uw online vindbaarheid verbetert.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek