Places logo
Menu

Inzet van social media door u en uw werknemers; de risico's

Inzet van social media door u en uw werknemers; de risico's

Het gebruik van social media is inmiddels ook in het bedrijfsleven steeds normaler geworden. Zo wordt LinkedIn gebruikt voor het werven van potentiële werknemers, wordt Facebook gecheckt zodra de sollicitatiebrieven zijn ontvangen en wordt Twitter ingezet voor de klachtenbehandeling van klanten. Maar wat zijn de grenzen van social media en waar moet u op letten als bedrijf, ondernemer maar ook als werknemer? Places.nl vertelt het u in deze blog.

Social media & arbeidsconflicten

De komst van social media brengt veel mogelijkheden voor bedrijven met zich mee, maar er zijn inmiddels ook veel arbeidsconflicten door social media ontstaan. Zo is er een horecamedewerker op staande voet ontslagen doordat de werkgever hem op een leugen betrapte op Hyves, en is een recruiter met relatiebeding beboet voor het benaderen van oude relaties via e-mail en Twitter. Ook werd een werkneemster ontslagen omdat ze tijdens haar werk op Facebook klaagde dat haar werk saai was, en zijn er een aantal cabinepersoneelsleden ontslagen nadat zij voor de grap op Facebook hadden geplaatst dat er kakkerlakken in enkele vliegtuigtoestellen zaten. Gebruikersgedrag op social media is steeds vaker de aanleiding voor ontslagzaken. De impact van social media onderschatten kan dus niet meer.

Gratis social media monitor tools

Veel grote bedrijven beschikken over een webcareteam waarmee alle uitingen over het bedrijf op social media gemonitord worden. Hiermee kunnen ook de negatieve uitingen van werknemers gesignaleerd worden. Voor u als ondernemer met mkb-bedrijf is dit niet haalbaar. Wel kunt u gebruiken maken van gratis tools waarmee u social media kunt monitoren. Bijvoorbeeld Hootsuite, een toonaangevend social media dashboard om al uw sociale netwerken te beheren en te volgen. Social Mention, Social Pointer en Social Seek zijn andere voorbeelden van gratis tools om alle uitingen over uw bedrijf, product of dienst op social media te monitoren.

Representatie op social media

Niet alleen uw werknemers moeten oppassen met privé-uitingen op social media. Is uw onderneming actief met een bedrijfsaccount op bijvoorbeeld Facebook of Twitter? Denk dan goed na over de representatie van uw bedrijf door uzelf of uw medewerkers. Post iemand bijvoorbeeld een klacht over uw product op uw Facebookpagina, ga dan niet op een aanvallende manier op deze klacht in, maar vraag de klant in een nette reactie om relevante gegevens zoals een ordernummer en klantnummer en neem vervolgens telefonisch contact op. Een onzorgvuldige reactie kan zich razendsnel verspreiden met mogelijke gevolgen voor uw hele bedrijf. Lees meer over social media en klachtenmanagement in de blog 'Webcare via social media: houd klachten in toom' van Places.

Meer social media op Places.nl

Privé-uitingen op social media en de inzet van een sociaal netwerk voor uw onderneming vragen dus om zorgvuldige aandacht. Ook voor andere relevante social media onderwerpen voor het mkb bent u bij Places aan het juiste adres.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!