Menu

De Reclamecode Social Media: maak uw reclame herkenbaar!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

De Reclamecode Social Media: maak uw reclame herkenbaar!

De Reclamecode Social Media: maak uw reclame herkenbaar!

Sinds 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media (RSM) van kracht. De regels uit de reclamecode gelden voor alle reclame en marketinguitingen op social media. Omdat het voor consumenten vaak onduidelijk is dat bedrijven betalen voor promotie op social media, verplicht de code om hier eerlijk over te communiceren. De reclamecode is bindend voor het hele adverterende bedrijfsleven. Bent u benieuwd naar de gevolgen van de Reclamecode Social Media (RSM) voor uw bedrijf? Lees in deze blog meer!

Reclamecode Social Media (RSM)

De Reclamecode Social Media (RSM) is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en heeft betrekking op zowel eigen uitingen van reclame als op reclame die derden op verzoek van een bedrijf maken. Denk daarbij aan social media berichten op bijvoorbeeld Facebook en Twitter, en inhoud van blogs of reviews. In ruil voor deze reclame uitingen ontvangen deze derden vaak geld, producten of een ander voordeel. Onlangs laaide er nog een discussie op over een BN'er die tweets plaatste over de aanschaf van een koffie apparaat van een bekend merk. Het vermoeden heerste dat er sprake was van sluikreclame en dat de desbetreffende BN'er betaald werd om positief te berichten over het product. Om in dit soort situaties duidelijkheid te kunnen scheppen is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen. Dit betekent dat wanneer u nu een consument of een BN'er een vergoeding geeft om een nieuw product te reviewen, deze persoon dit moet melden.

Reclame moet herkenbaar zijnstichtingreclamecode

Volgens de Reclamecode Social Media (RSM) moet reclame dus herkenbaar zijn. Voor de consument moet duidelijk zijn wanneer iemand bijvoorbeeld een gratis product aangeboden krijgt en daar vervolgens reclame voor verspreidt. Maar hoe kan worden aangegeven of een social media bericht onafhankelijk (persoonlijk) of juist commercieel is? De RSM bepaalt dat reclamecampagnes op bijvoorbeeld Facebook en Twitter moeten worden voorzien van hashtags zoals #prom (promoted), #adv (advertised) of #sample. In een blog moeten de bedoelingen van de schrijver duidelijk gemaakt worden met zinnen als: "ik ontving dit product van 'merknaam'" of "het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht".

Manipulatieverbod

Daarnaast verbiedt de Reclamecode Social Media (RSM) het wijzigen of verwijderen van uitingen op eigen (social) media. U mag bijvoorbeeld niet alle negatieve reacties over uw bedrijf verwijderen, omdat hierdoor een misleidend beeld kan ontstaan bij de consument. Ook is het volgens de RSM verboden om niet-bestaande identiteiten aan te maken voor het verspreiden van berichten op social media. U mag bijvoorbeeld geen nep-account aanmaken waarmee u positieve berichten over uw bedrijf plaatst op social media.

Gevolgen voor bedrijven

Omdat het bieden van gratis producten of proefpakketten kan leiden tot positieve reviews, wordt deze tactiek veelvuldig ingezet door bedrijven. De positieve reviews die mensen geven, kunnen uiteraard ontstaan doordat iemand nu eenmaal tevreden is over uw product. Wanneer u iemand gericht vraagt om voor uw bedrijf te adverteren, valt dit echter onder de Reclamecode Social Media (RSM). Deze reclamecode geeft u handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media. Zorg er dus voor dat u, en de persoon die voor u adverteert, op de hoogte zijn van wat wel en niet is toegestaan.

Risico RSM

Wanneer de regels uit de Reclamecode Social Media (RSM) niet worden nageleefd, dan loopt u het risico dat er een klacht wordt ingediend bij de Reclame Code Commissie. Deze commissie gaat misleidende reclame tegen. Uw bedrijf wordt dan mogelijk op hun zwarte lijst gezet. Denk dus goed na over uw social media activiteiten! Op Stichting Reclame Code vindt u de Nederlandse Reclame Code met alle reclameregels en een toelichting op de werkwijze van de Reclame Code Commissie.

Reacties



Even geduld alstublieft...