Places logo
Menu

Beïnvloed uw klanten met deze "behavior boosters"!

Beïnvloed uw klanten met deze "behavior boosters"!

Het is een vervelend scenario: u heeft een product of dienst dat u graag wilt verkopen. Maar uw klanten lijken maar niet enthousiast te worden en de verkoop loopt niet. Balen natuurlijk, want daar had u niet op gerekend. Wat nu te doen? Hoe kunt u de klant zó beïnvloeden dat zijn interesse alsnog wordt gewekt? Places.nl legt het u uit in deze blog.

De automatische piloot

Mensen krijgen in het dagelijks leven een enorme hoeveelheid prikkels voorgeschoteld. Per seconde komt er zo'n 11.000.000 bits aan informatie op ons af. Dat lijkt onrealistisch veel, maar we zijn ons hiervan slechts van 40 bits per seconde bewust. Dat betekent dus dat er een enorme hoeveelheid aan informatie weggefilterd wordt voordat het ons bewustzijn bereikt.

Hiervoor heeft ons brein in de loop der evolutie een aantal trucjes ontwikkeld. Met behulp van deze shortcuts ons gedrag automatisch aangestuurd. Als we die niet zouden hebben, zouden we over alle prikkels eerst na moeten denken. Dat zou ons veel teveel tijd kosten! De shortcuts maken ons gedrag efficiënt en zorgen dat we meestal automatisch de juiste beslissing maken. Als iets heet is trekken we onze hand terug, als we onze naam horen kijken we op en als we iemand in een jurk zien categoriseren we die als een vrouw.

Het grootste deel van deze onbewuste beslissingen gaat vanzelf, en is razendsnel gemaakt. Dit eerste oordeel kan bepalend zijn voor de rest van een keuzeproces. Dat geldt niet alleen voor deze alledaagse oordelen, maar ook voor beslissingen over de aanschaf van nieuwe producten. Wilt u uw klant dus beïnvloeden, dan loont het zeker om er direct bij te zijn en de mentale shortcuts in uw voordeel te laten werken. Hierbij enkele tips voor een sterke beïnvloeding!


1. Emoties door menselijkheid

Het menselijk brein is gevoelig voor emoties. Zodra informatie emotioneel geladen wordt, trekt het meteen onze aandacht. Emoties worden opgeroepen als de gegeven informatie menselijk is. Dit menselijke aspect is op verschillende manieren in te brengen. Ten eerste kunt u storytelling inbrengen. Dit betekent dat er een verhaal in de informatie zit, waarin personen voorkomen. Deze personen kunnen klanten zich mee identificeren, of roepen gevoelens van ontzag of medelijden op. Denk bijvoorbeeld aan het zielige kindje bij advertenties voor goede doelen. Doordat dit de emoties van de kijker aanspreekt, blijft het beeld beter hangen en is de klant sneller geneigd geld te doneren.

2. Persoonlijke boodschap

Een andere manier om de klant op emotioneel niveau aan te spreken, is om de boodschap persoonlijk te maken. Spreek de klant aan met de voornaam, en laat zien dat er mensen van vlees en bloed achter het bedrijf zitten. Tot slot werkt het om afbeeldingen van mensen te verwerken in uw advertentie. Ons brein heeft een scherp detectiesysteem voor gezichten, zodra deze in beeld komen is de aandacht getrokken. En bovendien, beelden zeggen meer dan woorden.

3. Bied de klant een keuze

Mensen vinden het belangrijk zelf een vinger in de pap te hebben bij het maken van beslissingen. Geeft u de klant meerdere keuzeopties, dan wordt zijn houding automatisch positiever. Immers, de klant behoudt zijn autonomie en heeft daarom het gevoel dat hij zelf heeft kunnen kiezen. U kunt een keuze inbouwen door een alternatief te bieden. Laat in een webshop de klant bijvoorbeeld de keuze om niet direct een product in een winkelmandje te stoppen, maar het toe te voegen aan een verlanglijstje of eerst de winkelvoorraad te checken.

4. Nieuwsgierigheid leidt

Nieuwsgierigheid is een belangrijke drijfveer voor de mens. Er zijn zelfs psychologen die beweren dat interesse de belangrijkste emotie is die we hebben, en de emotie die we het vaakst ervaren. U kunt mensen nieuwsgierig maken, door bijvoorbeeld simpele prijsvragen of polls te verspreiden.

Ook kunt u de klant shockeren, door een opvallend of heftig beeld neer te zetten. De klant zal hierdoor nieuwsgierig worden naar reden hiervoor, en de advertentie zal meer dan anderen blijven hangen. Tot slot kan een advertentie met een open einde ook nieuwsgierigheid opwekken. Immers, de klant wil de afloop weten, en zal hierdoor geïnteresseerd blijven in uw bedrijf. Denk maar aan de soap met die cliffhanger aan het eind van elke aflevering…

Met behulp van deze "behavior boosters" kunt u uw klant overtuigen uw product te kopen. Bewust of onbewust, de effecten zijn er zeker. Uw invloed in de 10.999.960 onbewuste bits blijft niet ongezien!

Meer overtuigen?

Wilt u meer overtuigingstechnieken leren? Bekijk dan ook eens deze blog. Plaats nu uw advertentie op www.telefoonboek.nl om de trucs meteen toe te passen. Hulp nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice via het nummer 024-3555299!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!