Menu

Bloggen of vloggen als ondernemer, iets voor u?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Inspiratie

Bloggen of vloggen als ondernemer, iets voor u?

Bloggen of vloggen als ondernemer: iets voor u?

Tegenwoordig is het onder bedrijven een trend om alle mogelijke vormen van sociale media in te zetten. Naast de "standaard" platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram hebben veel bedrijven ook een blog en zelfs een YouTube-kanaal. Laatst publiceerden wij al een artikel over branding via Instagram voor ondernemers, maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om social media actief in te zetten als onderneming.

Bloggen voor bedrijven

Bloggen voor bedrijven lijkt misschien gedateerd als het vergeleken wordt met andere nieuwe media, maar het is nog steeds een goed hulpmiddel om (potentiële) klanten meer inzicht te bieden in de verschillende werkzaamheden en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Daarnaast zorgt het bijhouden van een blog ook voor een verbeterde vindbaarheid van de website. Een bedrijfsblog leent zich voor allerlei doeleinden en aangezien het vrij is hoe u deze indeelt kan de blog iets bedrijfseigens worden. Grijp deze mogelijkheid aan om bijvoorbeeld klanten hun bevindingen met producten of diensten te laten delen, of laat eens een medewerker aan het woord. Zorg ervoor dat een blog op de website van het bedrijf staat, waardoor bezoekers van de site gestimuleerd worden om de blog ook te bezoeken. Door verschillende social media buttons toe te voegen aan het blog gedeelte zorgt u ervoor dat bezoekers de verschillende posts makkelijk kunnen delen op hun eigen social media platforms. Hierdoor wordt het bereik van uw blog ook vergroot.

Veel Nederlandse (en internationale) bedrijven hebben een blog, maar dat hoeft niet gelijk te zeggen dat dit ook effectief is. De lezers moeten worden aangemoedigd om de berichten te lezen en hun interesse in verschillende onderwerpen moet worden aangewakkerd. Door informatie te delen die vooral algemeen is, zult u de aandacht van lezers moeilijker vast kunnen houden. Juist door met originele, specifiek op uw vakgebied gerichte blogs te komen, houdt u de interesse vast en zullen ze terugkomen. Marriott Hotels is een van de ondernemingen die hier succesvol in is. Dagelijks trekt de blog een groot aantal lezers, omdat het een kijkje in het leven van de voorzitter van de CEO, Bill Marriott, geeft. Hierdoor wordt een blog persoonlijker en dat bevordert de relatie tussen klant en bedrijf. Nu werkt dit natuurlijk beter voor grotere bedrijven aangezien lezers daar echt geïnteresseerd kunnen zijn in het leven van bijvoorbeeld een CEO of andere functie binnen het bedrijf. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon schrijven over uw bedrijf, zoals Coca-Cola doet. Deze blog trekt ook erg veel lezers en er is veel informatie te vinden over zaken die gerelateerd zijn aan het merk.

Vloggen voor bedrijven

Als bloggen u wat minder ligt, kunt u er natuurlijk ook voor kiezen om te gaan vloggen. Vloggen is een samenstelling van de woorden "video" en "weblog" en is een goede manier om uw klanten een kijkje te geven achter de schermen. Vaak worden vlogs gemaakt om klanten te bereiken, echter kan een bedrijf natuurlijk ook een vlog maken voor zijn werknemers. Het aanmaken van een Youtube-kanaal is geheel gratis, waardoor er geen hoge kosten aan vloggen verbonden zijn. Dit maakt het een aantrekkelijke marketingstrategie, wat voor uw bedrijf erg voordelig kan zijn. Door het filmen van bijvoorbeeld een vergadering, training of congres creëert u een gezicht voor uw bedrijf, waardoor klanten beter kunnen beoordelen of uw merk bij ze past. Daarnaast zijn vlogs eigenlijk ook een vorm van reclame, maar omdat dit niet zo overkomt op klanten (de vlogs hebben namelijk geen direct commercieel doeleinde) zijn ze eerder geneigd hiernaar te kijken dan naar een reclamespotje. Tot slot kan vloggen het bereik van uw bedrijf ook enorm vergroten.

Een van de Nederlandse bedrijven die hier een voorbeeld aan heeft genomen is RTL, die in 2015 het platform Concentrate lanceerde. Dit platform bestond toen nog uit 4 bekende vloggers (nu uit 7) die zelf ook al een behoorlijke fanbase hadden. Hierdoor was het platform bij de lancering een groot succes, en vandaag de dag telt het kanaal 260.000 abonnees en hebben de video's meer dan 14 miljoen views. Ook online warenhuis Wehkamp heeft een eigen Youtube-kanaal, waar in samenwerking met bekende vloggers video's op gepost worden. Hierin worden verschillende producten van Wehkamp uitgelicht, wat natuurlijk een goede strategie is om meer producten te verkopen. Wehkamp organiseerde ook "Wehkamp's Next Style Vlogger", een serie waar het bedrijf op zoek ging naar een nieuwe vlogger. Ook dit was een groot succes, met ruim 170.000 weergaven op de video's. Waar RTL en Wehkamp het vloggen hebben uitbesteed, pakt het modetijdschrift ELLE dit anders aan. Die laat juist werknemers aan het woord om te vertellen over hun bezigheden. Hierdoor worden de vlogs wel persoonlijker en zijn ze echt gerelateerd aan het merk.

Bent u nu door dit artikel geïnspireerd geraakt om ook te beginnen met bloggen en/of vloggen? Laat het weten in een reactie!

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...