Menu

Welke medewerkers hebben een hoge kans op verzuim? EQi zocht het uit



Verzuim

Uit onderzoek van Erasmus Q-intelligence (EQi) blijkt dat er naast geslacht en leeftijd meer factoren samenhangen met verzuim op de werkvloer. EQi is onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam en expert op het gebied van het vinden en duiden van verbanden in medewerkers karakteristieken. Recent onderzoek bij pensioenuitvoerder APG leverde interessante resultaten op.

Verzuimonderzoek

Het onderzoek van EQi was in eerste instantie gericht op de beweging en mobiliteit van medewerkers van APG. Het bedrijf wilde graag meer inzicht in de motieven van medewerkers om in beweging (doorstroming, vertrek) te komen. Het doel was om een beter beleid te maken dat past bij de behoefte van de medewerkers. De resultaten van het onderzoek naar beweging leverde uiteindelijk nieuwe vragen op. Wat zijn de drivers van verzuim en welke karakteristieken hangen samen met verzuim? De nieuwe vragen zorgde voor een diepgaander verzuimonderzoek.

Redenen voor verzuim

Voor het verzuimonderzoek werd gekeken naar de karakteristieken die samenhangen met kortdurend verzuim (1-7 dagen) en langdurig verzuim. In eerste instantie bleek er een relatie te zijn tussen leeftijd, geslacht en verzuim. Toen er werd gekeken naar aanvullende gegevens bleek verzuim sterker samen te hangen met andere factoren. Zo bleek uit het onderzoek dat medewerkersbetrokkenheid en gedrevenheid sterke drivers waren voor verzuim. Ook mobiliteit intentie bleek een relatie te hebben met verzuim. Zo hadden mensen met een lage mobiliteit intentie, mensen zonder duidelijk plan over de invulling van hun toekomst, een hogere kans op verzuim. Beoordelingen en potentiële scores bleken ook samen te hangen met verzuim, zowel in negatieve als positieve zin. Medewerkers met een goede beoordeling hadden bijvoorbeeld een lagere kans op verzuim.

Betrokkenheid medewerkers

Het onderzoek van EQi dwingt APG op een kritische wijze naar vraagstukken te kijken. De resultaten van het onderzoek kunnen erg nuttig zijn bij het opstellen van een beleid, bijvoorbeeld op het gebied van verzuim. Aangezien de betrokkenheid van medewerkers samenhangt met verzuim is het verstandig om als bedrijf de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Dit kan bijvoorbeeld door interessante informatie te delen met medewerkers en medewerkers mee te nemen in de toekomstvisie van het bedrijf. Daarnaast helpt het om medewerkers in te zetten als brand ambassadors. Meer informatie over het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers leest u in deze blogs over interne communicatie en internal branding.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek