Overtuig uw websitebezoeker met een persuasive design!



Geef uw website optimaal vorm zodat bezoekers sneller hun doel bereiken!

Als een websitebezoek leidt tot een conversie, dan is het doel hiervan bereikt. Zo'n conversie kan van alles zijn: een aankoop doen, informatie aanvragen, aanmelden voor een cursus of contactgegevens achterlaten. Conversie verhogen is een belangrijk doel voor veel marketeers en ondernemers. Heeft u ooit al eens gedacht aan een persuasive design?

Wat is persuasive design?

Mensen laten zich onbewust door allerlei elementen beïnvloeden. Het koop- en beslisgedrag van consumenten is daardoor goed te beïnvloeden. Met conversie-optimalisatie zorgt u ervoor dat consumenten onbewust naar uw ultieme doel, de conversie, gestuurd worden. Dit worden ook wel KPI's genoemd (Key performance indicators). Een persuasive design kan daarbij helpen. Letterlijk vertaald betekent persuasive design 'overtuigend ontwerp'. Dit vakgebied houdt zich bezig met het beïnvloeden van het beslissingsproces, op basis van meerdere overtuigingsprincipes.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Het optimaal vormgeven van een website in vorm en inhoud zodat bezoekers sneller hun doel bereiken, dat willen we allemaal wel. Maar hoe pakt u dat het beste aan? Houd rekening met de manier waarop de bezoeker het proces naar dit doel doorloopt. De bekendste overtuigingsprincipes zijn die van Robert Cialdini. Hij onderscheidt er zes: wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, autoriteit, sympathie en schaarste. Nieuwsgierig geworden? Dit artikel geeft meer informatie.

Persuasion profiling

Op het moment zien we op websites vooral nog een algemene aanpak voor iedere bezoeker. De volgende stap is een persoonlijke beleving op het gebied van beïnvloeding. Het is interessant om inzicht te krijgen in psychologische patronen van consumenten, om zo persuasion profiles vast te leggen. Door persuasion profiling is het mogelijk om voor iedere bezoeker op uw website een unieke aanpak te tonen om ze tot het doel van de website te begeleiden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat per bezoeker is vastgelegd welke overtuigingstechniek het beste werkt en dit continu verbeterd wordt.

Continu proces

Zoals al eerder aangegeven, stopt een persuasive design niet bij de lancering van een website en het kiezen van een thema lay-out. Eigenlijk begint het traject dan juist pas. Het is goed om dan juist te kijken naar de bezoekers. Wie zijn ze? Wat doen ze op uw website? Hoe doen ze dit? Bereiken ze wat ze willen bereiken? Tools als Google Analytics, Hotjar, Google Data Studio en externe onderzoeken zoals Eye-tracking kunnen hierbij worden ingezet, maar kan prijzig zijn. A/B testen is wat laagdrempeliger en een goed alternatief.

Foto: Canva


Delen:



Reacties