Elke vraag beantwoord: dit is hoe de inzet van chatbots van waarde kan zijn voor uw bedrijf!



Uw klantenservice optimaliseren met chatbots

Een goede online klantenservice is tegenwoordig onmisbaar. Potentiële klanten verwachten zo snel mogelijk antwoord van u te krijgen, anders stappen ze snel over naar de concurrent. Maar met alle inkomende vragen is het als medewerker op de klantenservice afdeling bijna niet bij te houden. Chatbots kunnen hiervoor de ideale uitkomst bieden. Hoe u er efficiënt gebruik van maakt, leest u in dit artikel.

Gebruik chatbots om uw efficiëntie te verhogen

Voor veel bedrijven is het aantal inkomende vragen op de klantenservice bijna niet bij te houden. Dit komt doordat klanten steeds beter hun weg weten te vinden op alle social media kanalen. Als bedrijf wilt u natuurlijk wel zo snel mogelijk alle vragen kunnen beantwoorden, anders heeft u kans dat potentiële klanten bij mogelijke concurrenten aankloppen Chatbots kunnen in dit geval uitkomst bieden doordat ze inzetbaar zijn voor routinewerkzaamheden en makkelijke vragen. Zo kunnen uw medewerkers op de klantenservice zich focussen op de complexe klantvragen. De medewerkerstevredenheid zal hierdoor ook omhoog gaan, omdat het de werkdruk voor hen weer aangenaam maakt.

U maakt minder fouten

Fouten maken is menselijk. Medewerkers van de klantenservice kunnen wel eens iets vergeten of kleine schoonheidsfoutjes maken. Bijvoorbeeld het verkeerd overnemen van getallen. Een chatbot heeft daar geen last van. Hij maakt geen spelfouten en neemt informatie niet verkeerd over. Hiermee willen we niet zeggen dat uw medewerkers op de klantenservice overbodig zijn, want voor de complexere vraagstukken zijn medewerkers uiteraard onmisbaar. De inzet van chatbots zorgen er simpelweg voor dat uw klanten altijd van de juiste informatie worden voorzien.

Chatbots verhogen uw klanttevredenheid

Wanneer u een chatbot introduceert, wilt u natuurlijk weten of de klantentevredenheid van uw bedrijf erop vooruit is gegaan. Uit onderzoek blijkt dat chatbots voor een 10% hogere NPS-score zorgen. NPS staat voor Net Promoter Score en hoe hoger deze score, hoe meer tevreden en loyaal klanten en gebruikers zijn. U kunt uw NPS-score meten door aan uw klanten te vragen: "hoe waarschijnlijk is het u ons bedrijf/product/dienst zou aanraden aan een vriend of collega?" Waarop klanten kunnen antwoorden met een getal van 0 tot en met 10.

24/7 bereikbaar

Zoals eerder genoemd, verwachten klanten een steeds hogere service door snel te woord gestaan te willen worden. Waar service agents vaak op werkdagen of tijdens openingstijden uw klanten te woord kunnen staan, zullen chatbots openstaande aanvragen ook buiten openingstijden beantwoorden. Chatbots zorgen ervoor dat uw klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week antwoord krijgen op hun vraag.

U bespaart kosten

Het inzetten van chatbots is een investering die zich op lange termijn dubbel en dwars zal uitbetalen. Sommige bedrijven zien door de inzet van chatbots een kostenvermindering van wel 17%. De e-commerce branche kent zelfs een kostenreductie van 36%. Ook stijgt hierdoor het aantal interacties met klanten dat medewerkers per uur hebben!

Kortom: de inzet van chatbots kan een flinke bijdrage leveren aan uw klanttevredenheid doordat u uw klanten altijd te woord kunt staan en slordigheidsfoutjes uit de weg gaat. Waar uw medewerkers op de klantenservice onmisbaar blijven voor de complexe vraagstukken, kunnen chatbots alle simpele aanvragen van klanten oppakken.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek