Dit is hoe je als bedrijf je sociale steentje bij kan dragen tijdens de coronacrisis



Dit is hoe je als bedrijf je sociale steentje bij kan dragen tijdens corona

Hoe gaan merken om met de coronacrisis? We zien dat veel bedrijven een verschillende aanpak hanteren. Het ene merk stelt zich liever wat terughoudender op vanwege het risico om als profiteur te worden bestempeld, terwijl het andere merk er juist voor kiest om meer gezien te willen worden. Maar wat is nu de juiste aanpak? In dit artikel geven wij je een aantal tips om als bedrijf zichtbaar te blijven én hoe je jouw (sociale) steentje bij kan dragen aan de coronacrisis, zonder dat je wordt gezien als profiteur.

#1 Biedt troost

Voor niemand is de coronasituatie gemakkelijk. Bied troost aan klanten en de rest van je doelgroep en laat zien dat je begrijpt dat dit voor iedereen een moeilijke tijd is. Sociale media bieden hier uitkomst voor. Steek mensen een hart onder de riem en wens ze alle gezondheid toe!

#2 Zeg 'ja' tegen online

Sinds de uitbraak van de coronacrisis, is er een grote verschuiving gaande naar online en virtueel. Mensen vermijden momenteel het openbaar vervoer en daardoor zien fietsenwinkels het aantal online bestellingen exponentieel toenemen. Veel professionele meetings en tentoonstellingen vinden nu ook online plaats. Zelfs musea zijn begonnen met het creëren van online kamers waar kunst tentoon wordt gesteld door middel van virtual reality. Wie online omarmt, ziet nieuwe mogelijkheden. Benieuwd wat je nog meer online kan doen? Lees dan dit artikel.

#3 Help stress verlichten

Ieder mens gaat anders om met een crisis. De een lacht er om terwijl de ander liever ontspanning opzoekt. Als bedrijf kun je er voor kiezen om de spanning en stress van mensen wat dragelijker te maken door humor in te zetten. Mensen worden de hele dag door geconfronteerd met de nadelige gevolgen van de coronacrisis. Hoe mooi is het als jij met een goede inhaker het lichtpuntje van de dag kan zijn voor hen?

#4 Laat je van je sociale kant zien

Komt jouw werk wegens de coronacrisis grotendeels stil te liggen? Dan is het tijd om je van je sociale kant te laten zien. Als ondernemer kun je ervoor kiezen om maatschappelijk verantwoorde initiatieven een hart onder de riem te steken. Onderzoek laat namelijk zien dat het steunen van MVO-activiteiten bijdraagt aan een goede bedrijfsreputatie. Steun dan wel een initiatief wat in lijn ligt met jouw bedrijf en waar jij als ondernemer vanuit een intrinsieke motivatie mee verbonden bent, anders kan jouw doelgroep ook moeilijk de link leggen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op een creatieve manier de verspreiding van corona tegen te gaan. Hieronder lees je hoe andere bedrijven je voor gingen.

Bavaria schiet te hulp

De familiebrouwerij Bavaria schiet te hulp bij kroegeigenaren en ziekenhuizen. Kroegen zitten met volle biertanks omdat alle horecagelegenheden verplicht hun deuren moesten sluiten. Bavaria belooft het bier op te halen en te vergoeden. De bierketen kan daar vervolgens gedesinfecteerde alcohol van maken voor ziekenhuizen. Bavaria heeft besloten dit kosteloos te leveren aan zorginstellingen.

Ook Groningse ondernemer gooit het roer om

Groningse ondernemer Marc Begeman maakte ijsjes, maar door de coronacrisis liep 80% van de orders terug. Om de kosten te kunnen dekken, moest hij halsoverkop iets verzinnen en creatief zijn. Hij merkte op dat er een groot tekort is aan desinfectant en om de fabriek draaiende te houden, is hij dat gaan produceren. Om de kosten voor de zorg laag te houden, rekent de Groningse ondernemer een gereduceerd tarief. Inmiddels heeft Begeman meer dan 300.000 liter desinfect geproduceerd voor zorginstellingen, bedrijven en particulieren en draagt zo zijn steentje bij aan het verhelpen van de coronacrisis.

Foto: Canva


Delen:



Reacties