10 tips om je restaurant online beter vindbaar te maken



10 tips om je restaurant online beter vindbaar te maken

Als restauranteigenaar ben je tegenwoordig steeds afhankelijker van een website en online vindbaarheid. Klanten vinden je steeds vaker via het internet of apps en ook het reserveren gaat digitaal. Het is dus ook steeds belangrijker om goed zichtbaar te zijn in zoekresultaten en op andere digitale plekken. Maar hoe doe je dat?

Tips om je online vindbaarheid verbeteren

1. Meld je bedrijf aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een heel handig kanaal dat tevoorschijn komt bij het zoeken van een bedrijfsnaam of categorie op Google, in welke plaatsnaam je jezelf ook bevindt. Dit is het venster wat je bij desktop rechts in het beeld te zien krijgt. Meestal zie je hier ook meteen de locatie, recensies, contactgegevens en link naar de website van een bedrijf. In totaal zijn er op Google per maand maar liefst 5 miljard zoekopdrachten naar restaurants. Hier ligt dus een mooie kans voor restaurants om lokaal beter gevonden te worden. Meld je aan bij Places.nl en we maken je bedrijf vindbaar bij Google Mijn Bedrijf, maar ook Telefoonboek.nl en Openingstijden.com.

Google Mijn Bedrijf voorbeeld van Places

Google and the Google logo are registered trademarks of Google Inc., used with permission.

2. Denk niet alleen aan Google

Natuurlijk zijn Google en Google Mijn Bedrijf veelgebruikte kanalen, maar online vindbaarheid bestaat uit veel meer. Denk bijvoorbeeld ook aan een account op Facebook en je zichtbaarheid op TomTom en Apple Maps. Wil je weten hoe je momenteel zichtbaar bent bij deze kanalen? Doe dan een gratis check.

Met een bedrijfspagina op Facebook kun je onder andere evenementen aanmaken en delen, berichten plaatsen en uw pagina promoten. Denk verder ook aan navigatiesystemen zoals Here, Navmii en Waze. Houd wel je doelgroep in gedachten. Facebook wordt bijvoorbeeld wel door de meeste leeftijden gebruikt, maar dit is alweer anders voor LinkedIn of Instagram.

3. Gebruik zoekwoorden

Zoekmachines zoals Google indexeren de pagina's van je website en bepalen daarna de positie. Dit doen ze met gebruik van een spider die alle pagina's doorzoekt. Zorg ervoor dat je per pagina een zoekwoord bedenkt, eentje die relevant is voor die pagina en meerdere malen terugkomt. Dit zoekwoord plaats je:

  • In de titel;
  • In de meta beschrijving;
  • In H1 tags;
  • In H2 tags;
  • En ongeveer 3 keer in de content van de pagina.

Zorg er wel voor dat je zoekwoord niet te vaak wordt genoemd, dat verzwakt juist je vindbaarheid. Gebruik in plaats daarvan synoniemen. Weet je niet welke zoekwoorden je moet gebruiken? Doe dan van te voren een zoekwoordenonderzoek. Zo weet je precies op welke woorden je klanten zoeken voordat ze terecht komen op je site. Waarom dit nog meer handig is lees je in dit artikel. Zorg ook voor een goed geformuleerde slug (het deel van een url dat achter de domeinnaam komt). Bedenk logische slugs, zo wordt het voor je bezoekers makkelijk om een de url over te typen of te onthouden.

4. Maak je website gebruiksvriendelijk

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je website volledig afstemt op zoekmachines, uiteindelijk maak je een website voor je klanten. Zoekmachines worden steeds slimmer en zien het tegenwoordig ook als je je website vooral voor klanten maakt. Tegenwoordig hebben deze factoren ook invloed op je positie in een zoekmachine:

  • Hoe vaak er wordt doorgeklikt vanuit een zoekmachine;
  • Het bouncepercentage (het percentage van je klanten dat alleen de home-pagina bezoekt en daarna wegklikt);
  • De tijd doorgebracht op de site;
  • En het uitstappers percentage (het percentage van je klanten dat meerdere pagina's bekijkt en daarna wegklikt).

Al deze factoren kan je makkelijk bijhouden door je website te koppelen met Google Analytics. Let er dus goed op dat je website qua navigatie goed in elkaar zit zodat het voor klanten duidelijk is waar ze op moet klikken als ze een bepaalde pagina zoeken. Zorg ook voor een snelladende pagina, als het voor je bezoekers te lang duurt voordat zij de home pagina te zien krijgen zullen zij snel wegklikken en gaat je bouncepercentage omhoog. Hoe je je website sneller kan maken lees je in dit artikel.

5. Zorg voor veel en vooral goede content

Schrijf regelmatig nieuwe content over je restaurant. Denk bijvoorbeeld aan blogberichten of kortingsacties voor je restaurant. Waarom is dit van belang? Als je regelmatig nieuwe content plaatst zal de spider vaker langskomen om je pagina opnieuw te bekijken te ranken. Als je dit goed aanpakt zal je dus stijgen in de zoekresultaten. Daarnaast heb je meer zoekwoorden en zijn er meer mogelijkheden tot intern linken. Hier komen we later in het artikel op terug.

6. Geef afbeeldingen een alt-tag

Het gebruik van afbeeldingen heeft meerdere voordelen. Zo voegen ze wat toe voor de uitstraling van je website en komen ze ook nog eens van pas voor de vindbaarheid. De zoekmachine kan geen afbeeldingen lezen, maar wel de alt-tag die je er aan toevoegt. Kies voor een bijpassende alt-tekst bij de afbeelding en maak zo duidelijk aan de zoekmachine wat de afbeelding inhoudt.

7. Deel het allemaal op social media

Zoekmachines checken ook social media-platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Je updates worden geïndexeerd door de spiders en kunnen dus ook tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Deel dus zoveel mogelijk van je content op social media-platformen en vraag ook aan je volgers om het te delen.

8. Maak je website betrouwbaar met bijvoorbeeld een SSL-certificaat

Zoekmachines vinden de betrouwbaarheid van je website ook belangrijk. Wat kan je doen om de betrouwbaarheid van je website te verhogen? Om te beginnen kan je ervoor zorgen dat je website een veilige domeinnaam heeft, oftewel 'https' in de adresbalk. Hier zorg je voor door een SSL-certificaat aan te vragen. Het tonen van recensies van vorige klanten verhoogt de betrouwbaarheid van je bedrijf natuurlijk ook.

9. Registreer je website bij webgidsen

Tegenwoordig bestaan er meerdere webgidsen die je bedrijf willen vermelden. Ook dit bevordert de online zichtbaarheid en brengt daarnaast nog meer voordelen met zich mee. Bezoekers kunnen meteen naar je website surfen, zien recensies van andere klanten, krijgen de openingstijden te zien en weten direct waar je restaurant zich bevindt.

10. Check gratis de online vindbaarheid van je restaurant

Het kan moeilijk zijn om te bepalen of je restaurant goed vindbaar is online omdat er tegenwoordig zoveel online plekken zijn. Je kunt gratis een check laten doen door Places.nl en direct zien hoe goed je zichtbaar bent op de 10+ belangrijkste online kanalen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek