Blijven groeien als bedrijf? Zo ontwikkel je de perfecte contentstrategie voor leadgeneratie



Blijven groeien als bedrijf? Zo ontwikkel je de perfecte contentstrategie

Wil je jouw bedrijf meer laten groeien? Merk je dat het aantal leads op je website ook stagneert? Het antwoord op bovenstaande vragen is: goede contentmarketing. Contentmarketing is echter vaak een vergeten kindje, terwijl het goed inzetten ervan juist het verschil kan maken wat betreft het aantal leads op je website. In dit artikel nemen we de stappen met je door die je moet zetten om jouw contentmarketing weer helemaal on point te krijgen.

Het begint met SEO

SEO-optimalisatie zorgt ervoor dat potentiële klanten jouw website vinden wanneer zij bepaalde zoektermen gebruiken in de zoekbalk. Als je leads wil genereren is het is dus van groot belang dat je in de huid kruipt van jouw doelgroep. Jij moet ze content kunnen bieden die zij graag willen zien en aansluit bij hun interesses. Deze aansluiting vind je door het doen van zoekwoordenonderzoek. Er zijn een tal van tools die hierbij kunnen helpen, maar belangrijk is dat je je zoekwoorden onderscheidt in drie verschillende groepen. Deze zoekwoorden plaats je in een trechter:

- Top van de trechter: informatieve zoekwoorden van hoog tot midden verkeer

- Midden van de trechter: nasleep van informatieve zoekwoorden

- Bodem van de trechter: midden tot laag verkeer

De zoekwoorden in de top van de trechter gebruik je om meer verkeer naar jouw website te verkrijgen. Deze gebruik je op belangrijke pagina's zoals je hoofdpagina en blogs. Zoekwoorden in het midden en de bodem van de trechter kun je gebruiken voor specifieke landingspagina's en oplossingen die je potentiële klanten zoeken.

Gated Content

Wanneer je weet op welke woorden jouw potentiële klanten op zoeken, is de tweede stap om content te creëren die hier naadloos op aansluit. De trechter die we hiervoor hebben besproken, kun je ook gebruiken om structuur aan te brengen in je content:

- Top van de trechter: artikelen, infographics, video's en podcasts

- Midden van de trechter: e-books, papers, verslagen en checklists

- Bodem van de trechter: webinar, product demo's en trials

Wanneer een potentiële klant op jouw website terecht komt door content uit top van de trechter, is leadgeneratie de vervolgstap. Je wilt immers dat bezoekers een actie ondernemen op je website. Hiervoor gebruik je content uit het midden en de bodem van de trechter. Het verschil tussen deze twee soorten content is het feit dat content in het midden van de trechter er niet voor zorgt dat potentiële klanten hun gegevens achterlaten zoals een e-mailadres of een telefoonnummer. Deze content noemen we Gated Content en zorgt voor meer betrokkenheid bij de doelgroep.

Landing Pages voor nog meer leads

Het gebruik van een landing page of landingspagina is een effectieve manier om nog meer leads te genereren. Een landingspagina is een pagina op een website die specifiek ingericht is voor bezoekers die binnenkomen op die pagina. De bezoeker komt vaak via een speciale zoekopdracht op die pagina terecht. Met het gebruik van landingspagina's kan je zowel organisch als betaald verkeer aantrekken. In plaats van dat bezoekers eerst een hele site moeten doorspitten om te vinden waar ze naar op zoek zijn, kan je met behulp van een landingspagina alle focus leggen op de dienst die je wilt aanbieden. Het creëren van een succesvolle Landing Page is een vak apart. De volgende drie elementen moeten in ieder geval kloppen:

De kop

Alle effectieve Landing Pages beginnen met een opvallende, haast dwingende kop die direct verteld wat het voordeel is van het downloaden van de Gated Content. Maak het zo concreet mogelijk. Veel bedrijven gebruiken de naam van de te downloaden content als titel van de landingspagina.

De kern

Bij het schrijven van de kern is het belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep. Vraag jezelf af: 'Waarom vindt de bezoeker dit interessant?'. Als je deze vraag nog niet duidelijk kan beantwoorden, dan is de invalshoek van je landingspagina nog niet scherp genoeg of draagt de Gated Content wellicht niet bij aan je doelstelling.

Het aanbod

Houd het aanbod zo simpel mogelijk voor de bezoeker. Gebruik uitsluitend taal die de bezoeker zelf ook zou gebruiken als ze over dit onderwerp zouden praten. In dit gedeelte op de Landing Page wil je de bezoeker overhalen om de Gated Content te downloaden. Zorg dat dit in je communicatie ook duidelijk naar voren komt door een actiegerichte schrijfstijl en het gebruik van call to actions.

Conclusie

Het genereren van leads is van groot belang voor je bedrijf als je wilt blijven groeien. Het begint bij onderzoek doen naar de doelgroep en het kiezen van de juiste zoekwoorden. Dit zorgt voor de juiste bezoekers op je website. Vervolgens is het zaak content (Gated Content) aan te bieden die niet openbaar te verkrijgen is. Uiteindelijk kun je Landing Pages creëren. Dit genereert leads die ervoor zorgen dat jouw bedrijf de komende jaren kan blijven groeien.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek