Social media analyse: zo gaat de Nederlandse drogist te werk



Social media analyse: zo gaat de Nederlandse drogist te werk

Parfums, cosmetica, haarverzorging, zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten en verplegingsartikelen. Voor al deze producten kunt u terecht bij de drogist. En het gaat goed met de drogisterijen in Nederland. Vooral op het gebied van online verkoop. In 2019 kende de niet-in-de-winkelomzet (o.a. internetomzet) van drogisterijen een stijging van maar liefst 19,5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Maar bedrijven als Bol.com die eveneens parfums, cosmetica en andere producten verkopen die drogisterijen ook in het assortiment hebben, liggen op de loer. Het is dus van groot belang om u als drogist te onderscheiden, bijvoorbeeld via social media! De redactie van Places.nl nam de social mediakanalen van drie grote drogisterijen in Nederland onder de loep, namelijk Etos, Kruidvat en DA. Lees snel verder voor onze analyse.

Etos maakt onderscheid

De Etos drogisterij is onderdeel van Ahold Delhaize. Etos wil alle vrouwen en hun gezin in Nederland helpen om lekker in hun vel te zitten. Ook kunt u van Etos verwachten dat zij met hun gediplomeerde drogisten u deskundig advies geven. Deze twee rollen willen zij prominent innemen.

Over het algemeen doet Etos het uitstekend op social media. Zowel op Facebook en Instagram heeft deze drogist een groot bereik waardoor ze hun boodschap onder een grote groep mensen kunnen verspreiden. Ook is ze erg actief op beide kanalen; er worden meerdere posts per week geplaatst. Opvallend is dat Etos duidelijk andere content plaatst op Facebook dan op Instagram. Waarbij Etos op Instagram insteekt op make-up en andere beauty producten, wordt de content op Facebook meer ingestoken op babyproducten en gezondheid en actualiteit. Dit kan een strategische keuze geweest zijn van Etos omdat een jongere groep mensen (15 -19 jaar) in Nederland actiever is op Instagram en een oudere groep mensen (20-39 jaar) op Facebook volgens onderzoek van Newcom. Voor deze jongere doelgroep is content over babyproducten dus niet interessant, maar content over cosmetica en persoonlijke verzorging wel. Dus chapeau Etos!

Kruidvat laat uitgebreid assortiment zien

Kruidvat positioneert zichzelf als voordeeldrogist en wil op deze manier health en beauty dichter bij de consument brengen. Daarnaast richt Kruidvat zich ook op een verrassend assortiment branchevreemde producten zoals cd's, speelgoed en decoratieve artikelen.

Vergeleken met Etos, heeft Kruidvat nog een veel grotere volgersgroep op zowel Facebook als Instagram. Ook deze drogist is op beide kanalen erg actief en plaatsen meerdere posts per week. Daarnaast is de content van Instagram, net zoals bij Etos, ook veelal ingestoken op het uitlichten van cosmetische producten en persoonlijke verzorging. Op Facebook worden daarentegen allerlei verschillende producten uitgelicht en wordt er ingestoken op actualiteiten zoals de Negenmaandenbeurs.

DA is klein maar fijn

DA staat voor deskundig en persoonlijk advies, voor vriendelijke service en een inspirerend assortiment. DA kiest net voor een andere route dan Etos en Kruidvat. Hun gedachte is: Als je lekker in je vel zit, sta je positief in het leven. DA richt zich dus echt op het positieve gevoel. Met de producten van DA wil de drogist daar aan bijdragen.

DA is de drogist met een kleiner bereik op zowel Facebook als Instagram. Dat maakt DA echter niet minder actief: op beide kanalen post DA ongeveer net zoveel als Etos en Kruidvat. Opvallend is dat DA hun content op Facebook duidelijk meer insteekt op gezondheid en persoonlijke verzorging. Dit draagt weer bij aan de gedachte van DA dat je lekker in je vel wilt zitten. Dit doet deze drogist dus erg goed! Op Instagram is DA hier minder uitgesproken in. Op dit kanaal lichten ze allerlei producten uit. Van wandelstokken voor ouderen tot aan cosmetica en tips voor vitaliteit. Gezien de jonge groep gebruikers op Instagram, is het te betwijfelen of dit soort content wel helemaal aansluit bij de doelgroep.


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek