Met de neus in de boeken of achter de smartphone? Zo zetten boekhandels social media in!



Voorlezen aan kinderen is belangrijk: het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt ze veel plezier. Jaarlijks vinden eind januari de Nationale Voorleesdagen plaats om het voorlezen aan kinderen extra te stimuleren. Een van de bekendste activiteiten deze week is het Nationale Voorleesontbijt met verschillende bekende Nederlanders. Een mooi moment om de social media kanalen van boekhandels onder de loep te nemen. Places.nl deed onderzoek!

Boekhandels in Nederland

Bij Telefoonboek.nl zijn 2.410 boekhandels door heel het land geregistreerd. De ketens met de meeste vestigingen zijn Bruna, The Read Shop, Boekenvoordeel en Ako. Daarom is gekozen deze ketens mee te nemen in het onderzoek. Wist u trouwens dat in Nederland meer boekhandels per inwoner zijn dan in welk land dan ook?

Social media accounts boekhandels

Hieronder vindt u een handig overzicht van het aantal volgers en berichten op de social media kanalen Facebook, Instagram en Twitter. Houd er rekening mee dat dit onderzoek is uitgevoerd op 13 januari 2020. Het actuele aantal likes en volgers kan zodoende afwijken van de genoemde getallen in dit artikel.

Bruna: meeste volgers en posts

Bruna heeft zo'n 360 vestigingen verspreid over het hele land, waarmee het de grootste keten van ons land is. Deze boekhandel heeft eveneens de meeste volgers op alle social media kanalen: 44.572 likes op Facebook, 5.077 volgers op Instagram en 7.650 volgers op Twitter. Dat zou wellicht kunnen komen omdat het bedrijf online ook het meest actief is, met 453 posts op Instagram en 17.619 tweets. Gebruikers houden van regelmatige updates en relevante content.

Facebook populairste kanaal

Van de drie bestudeerde social media kanalen is Facebook veruit het populairste kanaal, waarmee de meeste boekenfans bereikt worden. Vooral Bruna (44.572 likes) en AKO (16.090 likes) hebben een groot publiek. Facebook is bij uitstek een social media kanaal om een fanbase op te bouwen, informatie te delen en acties en aanbiedingen te communiceren. Pluspunt is de mogelijkheid tot interactie door middel van opmerkingen en vind-ik-leuks. Wat delen de boekhandels op Facebook?

Dit delen boekhandels op Facebook

Op zoek naar een leuk boek? Bruna tipt ze op haar Facebook-pagina, bijvoorbeeld wanneer de boeken nieuw zijn of met korting te koop zijn. Daarnaast zijn er quotes te vinden waar boekenliefhebbers zich zeker in kunnen herkennen. Er wordt ingehaakt op bijzondere momenten en media-optredens bij bijvoorbeeld De Wereld Draait Door. Bij The Read Shop worden eveneens leestips, acties en inhakers gedeeld. Daarnaast wordt naar de folder verwezen wanneer er een nieuwe uit is. De folder staat ook bij BoekenVoordeel centraal, aangevuld door het uitlichten van een aantal aanbiedingen. AKO is minder gericht op het delen van acties en legt de nadruk op leuke boekentips en inhakers.

Instagram voor visueel delen

Bruna, The Read Shop en AKO zijn alledrie ook op Instagram actief. Dit kanaal is net als Facebook uitermate geschikt voor interactie. Zelfs nog meer dan op Facebook: merken hebben 58 keer meer interactie op Instagram dan op Facebook, bleek uit onderzoek van Forrester uit 2019. Bovendien zijn berichten visueel ingestoken, waar boeken zich zeker voor lenen. Gebruikers zoeken regelmatig op merken of bedrijven, dus staan zeker open voor berichten van boekhandels. Wat delen zij zoal?

Dit delen boekhandels op Instagram

De meeste content op Instagram verschilt niet veel van die op Facebook. Afbeeldingen staan wat meer in the picture en tekst verschuift wat naar de achtergrond. De inhoud blijft ongeveer hetzelfde. Bij Bruna vinden boekenfans de leukste tips, waarbij vaak ingehaakt wordt op het moment. Denk hierbij aan de leukste kerstcadeautjes of boeken die helpen om goede voornemens langer vol te houden. The Read Shop is helaas niet meer actief: er zijn negen maanden geen berichten meer geplaatst. AKO plaatst nog wel een aantal keer per week op Instagram. Dit zijn vooral aanraders die volgers echt eens moeten lezen.

Twitter, nog actueel?

2,5 miljoen Nederlanders hebben een account op Twitter. Zij zijn wel steeds minder actief, maar een deel is zeker nog wel aanwezig. De doelgroep kan dus gewoon bereikt worden. Hoe pakken boekhandels dit aan? AKO heeft geen Twitter-account en The Read Shop heeft al meer dan twee jaar geen berichten geplaatst. Bruna en BoekenVoordeel zetten dit kanaal nog wel steeds in. Zij delen voornamelijk boekentips en aanbiedingen. BoekenVoordeel doet dit vooral door de folder te laten zien en hiernaar te verwijzen. Bruna deelt covers van boeken en een korte tekst over de inhoud die de nieuwsgierigheid van lezers prikkelt.

Pinnen op Pinterest

Niet opgenomen in ons overzicht, maar zeker wel interessant om te vermelden is het social media kanaal Pinterest. Pinterest is nog lang niet zo populair onder bedrijven en ondernemers, maar biedt zeker kansen voor de toekomst. Een mooi kanaal om uw bedrijf visueel mee te profileren. Hier maken Bruna en BoekenVoordeel gebruik van. Maandelijks kijken 68.200 gebruikers naar de 'pins' van Bruna en BoekenVoordeel bereikt er zo'n 6.700 per maand. Zij delen hier de leukste boekentips. Wilt u zelf met dit social media kanaal aan de slag? Alle ins-en-outs zijn hier te vinden.

Conclusie

Ieder social media heeft zo zijn eigen mogelijkheden, dat hebben Nederlands' bekendste boekhandels goed door. Op social media weten zij een redelijk groot publiek te bereiken en te amuseren met passende content. Vooral Facebook is een populair kanaal om dit doel te behalen. Bruna slaagt hier het best in en is ook koploper op het gebied van Instagram en Twitter. Pinterest wordt minder vaak ingezet door boekwinkels, maar biedt ook potentiële kansen. Voornamelijk boekentips en acties worden gedeeld.

Blijf op de hoogte

Wilt u ook een expert worden in het inzetten van social media voor uw bedrijf? Op Places.nl blijft u op de hoogte van de nieuwste trends en vindt u handige how-to's. Lees bijvoorbeeld dit overzicht met tien nuttige artikelen over social media.

Foto: Canva


Delen:



Reacties