Facebooken met een biertje? Zo gebruiken de beste slijterijen social media!



Facebooken met een biertje? Zo gebruiken de beste slijterijen social media!

Voor advies over dure wijnen of whisky's, maar ook voor dat ene lekkere speciaalbiertje gaan mensen met plezier naar de slijterij. Menig slijterij is een hotspot voor drankliefhebbers in de omgeving. In 2018 werd 19% van alle alcoholische dranken gekocht in een slijterij. De rest van de dranken werd gekocht in bijvoorbeeld supermarkten en horecagelegenheden. Hoe proberen slijterijen klanten naar hun winkels te trekken? Places.nl zocht het voor u uit door naar de social media kanalen van de Nederlandse slijterijen te kijken.

De twee beste Nederlandse slijterijen

In Nederland zijn er ongeveer 72.000 plekken waar alcohol verkocht mag worden. 2.447 van die plekken zijn op Telefoonboek.nl te vinden als echte slijterijen. De plek waar zich de meeste goed beoordeelde slijterijen bevinden, is in Apeldoorn. Deze plaats wordt gevolgd door Breda en vervolgens Den Haag. Gek genoeg moet u voor de best beoordeelde slijterij toch echt naar onze mooie hoofdstad. De twee slijterijen met de beste beoordelingen zijn:

  • Liquor & More (Amsterdam) wordt beoordeeld met een 10
  • Loyaal Slijterij (Den Haag) wordt beoordeeld met een 9.9

Alle drank thuisbezorgd

Online alcohol bestellen wordt steeds populairder. Uit onderzoek is gebleken dat 16% van de Nederlanders wel eens boodschappen online besteld. 44% daarvan bestelt ook sterke drank via het internet. Dat de drankliefhebbers liever online bestellen dan naar een winkel gaan, heeft te maken met de breedte van het assortiment. Wanneer een consument gaat zoeken naar online slijterijen, komen ze al snel uit op de webwinkels van Gall & Gall, Drankgigant en Drankdozijn. Een wereldwijde online slijterij die ook in Nederland steeds populairder wordt, is Vivino. Dit bedrijf laat consumenten wijn bestellen van over de hele wereld om deze vervolgens op hun deurmat af te leveren.

Maar hoe gaan al deze winkels nu met klanten om? Hoe onderhouden zij een goede relatie met hun fans? Hiervoor wordt gekeken naar de social media kanalen die de bedrijven gebruiken.

De social slijterijen

Loyaal Slijterij

Loyaal Slijterij is volgens de reviews de best beoordeelde slijterij van Den Haag. Actief op Facebook is deze slijter helaas niet. De laatste keer dat er ook maar iets geplaatst werd op dit medium, was in februari 2019. Daarvoor zat er telkens een tussenpoos van ongeveer een half jaar tussen elk bericht. Met 31 volgers is Loyaal het kleinst in vergelijking met de accounts van de andere slijterijen. De banner op Facebook verwijst naar de Instagrampagina van Loyaal, maar ook hier schijnt niemand meer actief op te zijn. De laatste foto werd geplaatst in juni 2019. Ook hier zit tussen elke geplaatste foto een tijdspanne van één of twee maanden.

Liquor & More

De Amsterdamse slijterij krijgt alleen maar positieve reviews wanneer er wordt gekeken op Telefoonboek.nl. Maar hoe zit het op social media? Op Facebook is het bedrijf niet bijzonder actief. Sinds augustus 2019 hebben ze niks meer online geplaatst op Facebook. Voor augustus plaatsten ze één of twee keer per maand een bericht of foto. Een terugkerend thema in de foto's die ze plaatsten, had te maken met nationale feestdagen. Denk hierbij aan Koningsdag en de Amsterdamse Pride. Waar ze op Facebook nauwelijks tot niet meer actief zijn, wordt Instagram wel veel gebruikt. Met een gemiddelde van vijf of zes berichten per week, weet het bedrijf ruim achthonderd volgers tevreden te houden. Op de foto's en video's staan vooral jonge jongens en meiden die laten zien dat het leven één groot feest is.

Vivino

Vivino begint pas net te groeien in Nederland, maar de Nederlandse slijterijen kunnen een goed voorbeeld nemen aan de social media kanalen van het bedrijf. Met het enorme aantal volgers, domineert Vivino de slijterijen met gemak. Van de drie onderzochte slijterijen, is Vivino nog het meest actief op Facebook. Ondanks dat deze activiteit niet meer teruggezien is na november 2019, plaatste het bedrijf daarvoor elke week één of twee berichten. Met gelikte foto's en succesverhalen lokten ze veel likes en reacties uit van de volgers. De laatste foto op Instagram is iets recenter; deze komt uit januari 2020. De foto's die geplaatst worden, zien er professioneel uit en genereren honderden likes per keer.

Ook leuk om te weten, is dat Vivino een mobiele app heeft ontwikkelt waarmee consumenten etiketten kunnen scannen en beoordelen. Op deze manier kan iedereen bijhouden welke wijnen ze hebben gedronken en wat ze daarvan vonden.

Maar wat betekent dit voor uw bedrijf?

De Nederlandse slijterijen schijnen het het beste te doen op een jong social media kanaal zoals Instagram. Instagram is een kanaal voor jongere mensen; vooral jongeren tussen de vijftien en 39 zijn erg actief op Instagram. Ook blijft het medium groeien, waardoor er steeds meer mensen te bereiken zijn. In het afgelopen jaar is het gebruikersaantal met 710.000 mensen gegroeid tot een aantal van 5,6 miljoen gebruikers. Als u met uw slijterij graag de jongere doelgroep wilt bereiken (18-39 jaar), is Instagram daar een perfect medium voor. Wanneer u een iets volwassener doelgroep wilt aanspreken, is Facebook nog altijd het beste social media kanaal. Van de mensen tussen de 40 en 64 jaar gebruikt 77% nog regelmatig Facebook in 2020. Zelfs 59% van de tachtigplussers is nog erg actief op Facebook.

Mocht u nu besloten hebben gebruik te gaan maken van social media om in contact te komen met uw doelgroep, vergeet dan geen berichten te plaatsen. Geen van de onderzochte slijterijen is momenteel heel erg actief op Facebook en slechts een enkeling op Instagram. Door juist wel actief content te plaatsen, zal de band tussen uw bedrijf en uw volgers sterker worden.

De social media accounts zijn bekeken in februari 2020. Het actuele aantal volgers, likes en berichten kan daardoor mogelijk verschillen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek