Ook een goede online vindbaarheid in 2020? Dit zijn de SEO-trends voor dit jaar



Hoe u goed online vindbaar blijft in 2020

Wie iets online opzoekt, gebruikt in de meeste gevallen Google. Google wordt in Nederland door 95,39% gebruikt als zoekmachine en is daarmee al jaren marktleider op het gebied van zoekmachines. Dat zal in 2020 ook niet veranderen. Maar wat verandert er in 2020 dan wel op het gebied van zoekopdrachten en hoe zorgt u er dit jaar voor dat u nog steeds even goed vindbaar blijft? Oftewel, wat zijn de SEO-trends voor 2020? Places.nl licht ze voor u uit.

#1 Google's update: BERT

Laten we beginnen met de nieuwste Google update genaamd BERT: Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Deze update moet ervoor zorgen dat Google zoekresultaten beter begrijpt. BERT moet helpen om de scheidingslijn tussen woorden en de natuurlijke taal te verkleinen. Zo maakten tekstschrijvers in het verleden scheve zinnen als 'Wij verkopen winterjassen zwart' om het zoekwoord 'winterjas zwart' kwijt te kunnen. BERT zorgt ervoor dat Google een zin als "Wij verkopen winterjassen in de kleur zwart" nu ook als zoekresultaat laat zien. Kromme zinnen voor een betere vindbaarheid zijn dus verleden tijd!

#2 Betrouwbaarheid staat hoog op het lijstje

Eerder was het toevoegen van zoveel mogelijk linkjes aan je webpagina een randvoorwaarden voor een hoge notering in zoekresultaten. Dit is echter niet meer het geval, in 2020 gaat kwaliteit boven kwantiteit.. Backlinks worden vanaf nu beoordeeld aan de hand van E-A-T: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Hoe betrouwbaarder de gebruikte backlinks, hoe hoger uw pagina wordt gerankt. Maar hoe zorgt u voor betrouwbare backlinks? Laat uw content bijvoorbeeld schrijven door een expert. Wees ook transparant over wie u bent. Deel contactgegevens en link naar uw eigen social media-profielen zodat uw lezers kunnen achterhalen welke persoon of welk bedrijf achter de desbetreffende website zit.

#3 Nieuwe manieren van informatie structureren

Voor uw bezoekers en voor Google is het belangrijk dat uw website logisch is ingedeeld. Google koppelt namelijk korte stukjes code aan specifieke content op uw pagina om beter te begrijpen waar een pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd. Google maakt sinds afgelopen jaar minder gebruik van sterren (rich snippets) in de zoekresultatenpagina om te beoordelen of een zoekresultaat geschikt is of niet. Wel heeft de zoekmachine nieuwe rich snippets toegevoegd in de vorm van een FAQ en bijbehorende antwoorden. Hierdoor neemt een zoekresultaat veel meer ruimte in en valt dus veel meer op.

#4 Mobile first

Google gebruikt nu standaard de mobile first indexering voor nieuwe websites. Dit houdt in dat de mobiele versie van een website wordt gebruikt om de ranking van een pagina te beoordelen. Doordat internet tegenwoordig overal beschikbaar is, worden de meeste zoekopdrachten gedaan via de smartphone en minder via een desktop. In de toekomst zal dit percentage nog meer groeien. Zorg er dus voor dat de gebruiksvriendelijkheid van uw website zo hoog mogelijk is.

#5 Lokale SEO en spraakgestuurde zoekopdrachten

In 2019 is er 350 keer meer gezocht op woorden als 'local' en 'near me' in combinatie met andere zoekwoorden. Mensen weten inmiddels hoe ze met zoekmachines om moeten gaan en zijn beter geworden in resultaatgericht zoeken. Zorg er dus voor dat u lokale SEO meeneemt in de SEO-optimalisatie van uw website door bijvoorbeeld uw NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) en de plaats van uw bedrijf te vermelden op uw website. Zo wordt u beter gevonden wanneer de doelgroep op zoek gaat naar uw product of dienst.

Een veelbelovend onderdeel binnen SEO-optimalisatie voor 2020 zijn naast lokale zoekopdrachten, spraakgestuurde zoekopdrachten. De gevolgen hiervan zijn dat kromme zinnen als 'winterjas zwart' vervangen zullen worden door natuurlijke taal zoals: Op welke websites kan ik een zwarte winterjas kopen?'. Om hierop in te spelen kunt u bijvoorbeeld content schrijven in natuurlijke spreektaal. Ook is het slim om vragen die mensen stellen op te nemen in uw content, bijvoorbeeld als tussenkop.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek