Online adverteren: welke vormen zijn er en wat zijn de voor- en nadelen?



Online adverteren: welke vormen zijn er en wat zijn de voor- en nadelen?

Online advertenties zijn in de laatste jaren misschien wel het belangrijkste middel geworden om je product of dienst te promoten. Het online adverteren is uitgegroeid tot een domein met veel verschillende opties en mogelijkheden. Als beginnend adverteerder, bijvoorbeeld wanneer je zzp'er bent of eigenaar van een MKB, begrijpen we dat alle verschillende vormen van online adverteren voor veel onduidelijkheid en verwarring kunnen zorgen. Op welk kanaal kan ik het beste mijn advertentie plaatsen? Wat zijn de voor- en nadelen en waar haal ik het meeste rendement uit? In dit artikel lichten we de verschillen tussen de vijf bekendste vormen van adverteren voor je uit.

Adverteervorm 1: Google Ads in zoekmachines

Google Ads advertenties zijn advertenties gericht op zoekwoorden van potentiële klanten. Deze advertenties staan boven de organisch verkregen zoekresultaten. Adverteren op dit platform kan erg relevant zijn omdat je kan bepalen onder welk zoekwoord je advertentie te voorschijn komt. Het kan dus veel verkoop opleveren. Een nadeel is echter wel dat Google Ads erg streng is en er veel mensen adwords gebruiken. De hoogste bieder wordt geplaatst tussen de zoekresultaten. Hierdoor is adverteren op dit platform ook erg duur.

Als je in een sterk concurrerende markt zit dan is de kans groot dat je zoveel moet betalen voor een plek in de zoekresultaten, dat je verlies maakt op de verkoop van je producten. Dit advertentieplatform is dus wellicht eerder geschikt voor ondernemers die zich meer in een nichemarkt bevinden.

Adverteervorm 2: Google Display Ads

Deze advertentievorm is ook onderdeel van Google, maar wordt niet getoond in de zoekresultaten maar als afbeeldingen op een website. Google kijkt welke pagina's (waar zij advertentieruimte hebben) relevant zijn voor jouw opgegeven zoekwoorden en laat daar vervolgens jouw advertentie zien. Maar je kan ook zelf de websites kiezen die relevant zijn. Daarnaast kan je ook een cookie plaatsen op de computer van iedereen die jouw website bezoekt. Hierdoor kan je aan deze mensen weer jouw merk laten zien. Dit heet retargeting. Ook bij deze vorm van adverteren gelden dezelfde voor- en nadelen als bij de eerste advertentievorm: het kan erg winstgevend zijn maar ook hier wint de hoogste bieder.

Adverteervorm 3: Facebook Ads

Facebook heeft nog altijd veel bezoekers. Daarom kan je met Facebook advertenties potentieel veel bezoekers binnen halen. Er zijn verschillende manieren om te kiezen wie je advertenties zien. Zo kan je bijvoorbeeld je doelgroep kiezen aan de hand van hun likes en interesses. Ook biedt Facebook een retargeting mogelijkheid aan. Deze mogelijkheid laat jouw advertentie zien aan eerdere bezoekers van je website of mensen die al een product hebben gekocht. Deze mensen hebben namelijk al eerder interesse getoond in je bedrijf, dus het kan erg gunstig zijn om je juist weer op deze mensen te richten. Daarnaast is deze vorm van adverteren goedkoper dan Google Adwords, maar is ook weer niet zó specifiek als de eerste twee vormen van adverteren.

Adverteren via Facebook kan dus een handige methode zijn voor jou als je je in een markt bevindt waar mensen producten, diensten of bedrijven 'liken' op Facebook. Ook als je veel bezoekers hebt op je website is het uitproberen van retargeting via Facebook de moeite waard.

Adverteervorm 4: YouTube Advertising

De korte video's die je ziet voorafgaand aan de video die je wilt kijken, zijn simpelweg de geadverteerde video's via YouTube. Deze gesponsorde filmpjes kunnen ook tijdens een video als onderbreking ervan worden afgespeeld. Video's kunnen beter werken dan een kleine afbeelding met tekst. Maar een goede video maken kost tijd en geld. Ook via YouTube is retargeting mogelijk.

Deze vorm van adverteren kan handig zijn als je je advertentievormen wilt uitbreiden of als je ervaring hebt met video. Er is echter weinig bekend over de effectiviteit van YouTube Advertising. Om zekerheid te bieden dat je advertentie dus winstgevend zal zijn, is het aan te raden niet je volledige advertentiebudget op YouTube te zetten.

Adverteervorm 5: Instagram

De laatste jaren is adverteren op Instagram ook erg populair geworden. Het is een grafische manier van adverteren, dus met foto's en video's. Om te adverteren op Instagram heb je een Facebook advertising account nodig. Je adverteert namelijk op Instagram via Facebook. Adverteren via Instagram biedt mogelijkheden. Je kan een geplaatst bericht promoten, maar ook een tijdelijke story kan worden gepromoot.

Instagram wordt voornamelijk gebruikt door een jongere doelgroep. Als je weet dat jouw doelgroep zich voornamelijk op Instagram bevindt, dan is deze vorm van adverteren aan te raden. Ook is het relatief goedkoop en kan je precies instellen hoe lang je de advertentie wil laten lopen.

Adverteervorm 6: webgidsen


Ook op webgidsen zoals Telefoonboek.nl en Openingstijden.com kun je adverteren. Zo sta je bovenaan de pagina's van bepaalde categorieen of plaatsnaam. Het voordeel hiervan is dat er op dit soort sites miljoenen bezoekers komen en in vergelijk met Google, Facebook of YouToube stukken goedkoper is om hier te adverteren.

Conclusie

Welke vorm van online adverteren voor jou relevant is, is afhankelijk van jouw business en in welke markt je opereert. Het is van belang om te testen wat werkt en wat niet werkt. Bedenk goed voor jezelf of welke vorm het beste bij jou product of dienst past. Daar heeft dit artikel je hopelijk in geholpen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek