Menu

Trendrapport: belangrijke activiteiten en uitdagingen voor B2B marketeers in 2019



Trends B2B marketeers

Trendrapporten geven meer inzicht in de ontwikkelingen en trends in een branche. Welke punten zijn er dit jaar belangrijk voor B2B marketeers? In het B2B Marketing trendrapport van Softwarebedrijf Spotler wordt meer inzicht gegeven in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B marketeers in Nederland. Places Nieuws heeft een aantal belangrijke bevindingen uit het trendrapport op een rij gezet.

Onderzoek

Het B2B Marketing Trendrapport is een uitgave van Spotler en SRM Opleidingen. Het trendrapport is gebaseerd op zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek. De uitkomsten van een kwantitatief onderzoek vormden input voor een kwalitatief onderzoek. Aan het kwantitatieve onderzoek hebben in totaal 359 marketeers meegewerkt. Voor het kwalitatieve onderzoek zijn vier experts op het gebied van B2B marketing geïnterviewd.

Meer sturing op resultaat

Uit het trendrapport blijkt dat B2B marketeers in 2019 meer sturen op resultaat. Hoewel de wens om persoonlijke content te maken nog steeds staat, vinden marketeers het steeds belangrijker dat de content bijdraagt aan resultaat. Er wordt dit jaar vooral gefocust op het converteren van traffic naar concrete leads en vervolgens naar sales. Volgens Antal de Waij van Engagement Media begint een goed contentplan met een spreadsheet. Een spreadsheet is een digitaal rekenblad om rekenkundige bewerkingen uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk om een contentstrategie te ontwikkelen met een geïntegreerde contentkalender. Met een geïntegreerde contentkalender wordt bedoeld dat verschillende afdelingen zoals sales, marketing en accountmanagement zijn afgestemd op de kalender. Dit maakt het eenvoudiger om boodschappen en uitingen aan te passen aan het gedrag en de wensen van de doelgroep.

Marketing automation zorgt voor meer inzicht

Marketing automation is een verzamelnaam voor toepassingen en technologieën die gebruikt worden om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen, zoals e-mail, websites en blogs. Voor terugkerende taken kan dit geautomatiseerd worden. In 32% van de onderzochte B2B-organisaties is marketing automation geïmplementeerd. Marketing automation zorgt voor meer gekwalificeerde leads en beter inzicht in resultaten. Bedrijven die marketing automation nog niet hebben geïmplementeerd in hun organisatie zien daar meestal vanaf omdat ze een te kleine omvang hebben of er een gering aantal leads mee te bereiken is.

Belangrijke online en offline kanalen in de Buyer's Journey

Een klant gaat door verschillende fases voordat hij of zij een product koopt, dit wordt de Buyer's Journey genoemd. Hierbij staat centraal dat een klant via verschillende interacties de juiste informatie en producten aangeboden krijgt. De Buyer's Journey bestaat uit drie fases: bewustwording, overweging en beslissing. Volgens de onderzochte B2B-marketeers duurt deze aankoopfase gemiddeld drie maanden. Netwerken en events blijken voor B2B-marketeers in de Buyer's Journey de meeste gekwalificeerde leads op te leveren. Gekwalificeerde leads zijn leads die binnen het klantprofiel passen en voldoende engagement hebben getoond. Deze offline wervingsmethodes worden gekoppeld aan online kanalen om de leadgeneratie verder te verbeteren. Andere leads die bijvoorbeeld wel binnen de doelgroep passen maar nog niet voldoende engagement hebben getoond kunnen het beste benaderd worden met nieuwsbrieven, klantcases en blogs.

Belangrijke kanalen in de Customer Journey

De Customer Journey is het proces dat de klant volgt zodra de Buyer's Journey is afgelopen. Dit betekent dat de potentiële klant nu een product heeft aangeschaft en daadwerkelijk een klant is. Contactmomenten binnen de Customer Journey zijn voor B2B-marketeers voornamelijk via telefonisch contact (81%) een persoonlijk bezoek (79%) of een persoonlijk e-mailbericht (79%). Een accountmanager blijkt bij de afhandeling van klachten belangrijker dan klantenservice of directie.

Wilt u meer lezen over de uitdagingen en speerpunten in B2B-marketing? Download het trendrapport hier.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek