Weinig reviews voor Nederlandse drogist: zo stimuleer je de klant er één achter te lat



Weinig reviews voor Nederlandse drogist: zo stimuleer je de klant er één achter

Geneesmiddelen, haarverzorging, parfums en gezondheidsproducten. Voor al deze artikelen ben je bij de drogist aan het juiste adres. Naast dat de drogist veel te vinden is als fysieke winkel in de stad of winkelcentrum, doet hij het online ook erg goed. In 2019 kende de online omzet van drogisterijen een stijging van maar liefst 19,5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Online worden drogisterijen dus ook steeds populairder. Een manier om deze online populariteit te behouden en te vergroten, is het krijgen van reviews. Uit onderzoek blijkt dat 71% van de consumenten vaak klantenreviews leest voor de aankoop van een product (Capterra, 2019). Reviews zijn dus heel belangrijk! Maar hoeveel reviews krijgen drogisterijen van de Nederlandse consument en hoe goed worden winkels beoordeeld? Places.nl zocht het voor je uit.

Onderzoek Telefoonboek.nl

Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers bedrijven beoordelen, waaronder drogisterijen die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl. Klanten kennen een bedrijf een score toe op basis van de algemene indruk, de service en de prijs-kwaliteitverhouding. Deze beoordelingen leiden tot een gemiddeld cijfer, waar een schriftelijke toelichting aan toegevoegd kan worden, een review. De database bestaat op dit moment uit 1.451 reviews. Gemiddeld gaf de Nederlandse consument zijn of haar drogist een 6,5. Dit is natuurlijk een prima score, maar er is ruimte voor verbetering!

Verklaring voor middelmatige score

Een verklaring voor de middelmatige score van drogisterijen kan te maken hebben met het soort producten die de drogist verkoopt. Vaak zijn dit praktische producten waarbij het uitgangspunt is dat deze laagdrempelige producten moeten werken. Pas wanneer het product niet naar behoren werkt, krijg je dit als drogist te horen en wordt er online een minder goede review achtergelaten. Dit zorgt ervoor dat de baseline van online reviews bij drogisterijen minder positief is.

Hoe stimuleer je positieve reviews?

Doordat drogisterijen overwegend eerder negatieve reviews ontvangen dan positieve, kunnen andere consumenten ten onrechte denken dat de drogist slechte producten verkoopt. Hoe stimuleer je dan alsnog het verkrijgen van positieve reviews? Een makkelijke manier is door consumenten te vragen een review achter te laten op het moment dat zij in aanraking komen met het product, via de verpakking. Stimuleer het geven van een online review door het verkrijgen van een kortingscode of deelname aan een winactie na het plaatsen van een review.

Waar letten klanten op?

Er zijn drie onderdelen waar klanten vaak iets over schrijven in hun review. Dat zijn service, personeel en telefonische bereikbaarheid. Over het algemeen schrijven klanten die hun drogist positief beoordelen vaak iets over de service. Ook hebben klanten vriendelijk personeel hoog in het vaandel. Dit kwam ook vaak terug in positief beoordeelde reviews. Wat opviel, was dat klanten die een kritische review achterlieten, vaak iets op te merken hadden over de telefonische bereikbaarheid van drogisterijen. Deze klanten konden niet altijd even goed in contact komen met de desbetreffende drogist via de telefoon. Hieronder een aantal reviews waarin bovengenoemde wordt uitgelicht.

Service
''Zeer ruime sortering, prima prijzen, correcte behandeling en zeer vriendelijke service.''

Personeel
''Ik word meestal heel goed geholpen. Het personeel is vrolijk, behulpzaam en goed opgeleid. Je kunt hen gerust om advies vragen.''

Telefonische bereikbaarheid
''De telefonische bereikbaarheid is een drama en kost 90 cent per minuut. Winkelpersoneel zelf is uitermate vriendelijk en behulpzaam.''

Telefonische bereikbaarheid verbeteren

Wij snappen het als geen ander dat op sommige dagen je telefoon misschien roodgloeiend staat terwijl je eigenlijk in de winkel aanwezig moet zijn of jouw webshop draaiende moet houden. In dat geval biedt de Antwoordservice van Places uitkomst. Dit is een dienst van Places.nl die voor jou de telefoon opneemt, als een receptioniste of klantenservice op afstand. Medewerkers beantwoorden jouw bedrijfstelefoon alsof ze bij jou op locatie werken. Hiermee voorkom je dat klanten overstappen naar de concurrent doordat jouw telefonische bereikbaarheid optimaal is.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek