Menu

Micro-momenten: Wat zijn het en hoe speelt u er op in?



Micro-momenten: hoe speelt u daar op in?

De customer journey vindt tegenwoordig veelal online plaats. Mensen pakken steeds vaker hun telefoon erbij om snel iets op te kunnen zoeken. De reis die een klant aflegt is daardoor opgedeeld in steeds kleinere moment: micro-momenten. Tijdens een micro-moment is iemand op zoek naar een snelle oplossing voor een probleem. Bijvoorbeeld, u fietst naar uw werk en uw fietsband blijkt lek te zijn. U kunt dan googelen naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker om het probleem op te lossen. Voor een bedrijf betekent dit dus dat u als ondernemer moet kunnen inspelen op de micro-momenten waarin een klant u direct nodig heeft.

Wat is het micro-moment?

Micro-momenten zijn de momenten waarop iemand snel een oplossing zoekt. Het is dan bijna een impuls om een telefoon erbij te pakken en de juiste informatie te vinden. Deze momenten worden getriggerd: een persoon moet iets zien, of nodig hebben, voor het micro-moment plaatsvindt. Wat dit betekent voor uw bedrijf? U moet weten welke triggers relevant zijn voor uw bedrijf. Waarvoor hebben mensen u nodig? Zorg dan dat u op deze manier gevonden kunt worden om ook in het micro-moment uw klant te helpen.

Welke micro-momenten zijn er?

Micro-momenten kunnen ingedeeld worden in vier belangrijke momenten, volgens Think with Google:

1. Het ik-wil-dit-weten moment

Iemand is op dit moment vooral op zoek naar informatie en niet van plan een aankoop te doen. Dit kan gebeuren wanneer iemand een advertentie ziet voor een bepaald evenement en zelf opzoekt wanneer het is en wat er precies te doen is.

2. Het ik-wil-dit-nu moment

Denk aan het voorbeeld van net: U bent precies op dat ene moment op zoek naar een fietsenmaker. Of u bent op vakantie en wilt weten waar de supermarkt zit. Het gaat dus om informatie die de klant direct nodig heeft om aan een behoefte te voldoen. Wat dit voor u betekent? Zorg dat u vindbaar bent in Google Maps, of dat klanten direct op uw website zien waar uw bedrijf gevestigd is. Zo bent u altijd lokaal vindbaar en krijgt u (mogelijke) klanten ook op uw fysieke locatie.

3. Het ik-wil-dit-kopen moment

Soms wil iemand snel een aankoop doen. Denk bijvoorbeeld aan tickets voor dat evenement waar de persoon net een advertentie van zag. Zorg dan dat uw bedrijf direct gevonden wordt op zoektermen die gerelateerd zijn aan wat u aanbiedt zoals 'kopen'.

4. Het ik-wil-dit-doen moment

Dit zijn momenten die ontstaan vlak voor of vlak na het aankopen. Hoe moet iets gemaakt worden? Hoe werkt een product precies? Een voorbeeld van zo'n moment: Iemand knoeit bijvoorbeeld pastasaus en zoekt direct op hoe deze vlek verwijderd kan worden.

Micro-momenten en marketingstrategie

Om volledig in te kunnen spelen op de micro-momenten en de huidige behoeften van klanten, is het van belang om dit te integreren in uw marketingstrategie. Places Nieuws zet vijf stappen op een rij om uw marketingstrategie te optimaliseren:

1. Leer uw doelgroep kennen

Het begrijpen van uw doelgroep is de eerste stap van een succesvolle strategie. Wie zijn uw klanten en waar liggen hun problemen? Kunt u door in te spelen op een bepaalde micro-moment een oplossing bieden voor die problemen? Traditioneel gezien wordt een doelgroep uitgesplitst in segmenten die gebaseerd zijn op demografische en psychografische kenmerken. Beslissingen tijdens micro-momenten worden echter gebaseerd op impulsen en intenties, niet op deze kenmerken. Houd hier dus rekening mee.

2. Wees op de juiste plek

Zoekt uw klant op bepaalde websites naar uw product? Of via Google? Oriënteren zij zich in een winkel, maar maken zij een aankoop uiteindelijk online? Zorg dat u hier bent. Zorg dat u op de plekken bent waar uw klant u nodig heeft om aan zijn of haar behoefte te voldoen. Is uw product online niet beschikbaar, maar koopt uw klant graag online? Dan loopt u inkomsten en klanten mis. Zoek dus goed uit welke 'plekken' relevant zijn voor uw business.

3. Stel de juiste vragen

Probeer de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de meeste gezochte onderwerpen en zoekwoorden gerelateerd aan uw product?
  • Kunt u via die onderwerpen en zoekwoorden gevonden worden?
  • Is uw mobiele strategie in overeenstemming met de intenties van uw klanten?
  • Bent u in elke fase van de customer journey aanwezig of alleen in de aankoopfase?

Probeer deze vragen te beantwoorden om te ontdekken hoe u nu presteert en hoe u het beste kunt presteren om uw klanten zo goed mogelijk te ondersteunen.

4. Positioneer uzelf

Wanneer u op de juiste plek en op de juiste manier aanwezig bent, kunt u zich onderscheiden van concurrenten. Positioneer uzelf ook duidelijk met wat u kunt en waarin u de behoeften van uw klant het beste kunt voldoen. Het grootste deel van de smartphone gebruikers heeft nog geen voorkeur als zij beginnen met online oriëntatie. Zorg dus voor de juiste aanwezigheid zodat u een voordeel behaald ten opzichte van uw concurrentie.

5. Voeg waarde toe

Waar het uiteindelijk allemaal om draait bij marketing is het waarde leveren aan uw klanten. Zorg daarom ook dat u een duidelijke waardepropositie heeft en deze communiceert naar de buitenwereld. Wees daarbij relevant voor uw klant, wanneer u dit niet bent, verliest u niet alleen het micro-moment maar wellicht ook een potentiële klant.

Onderzoek dus goed welke micro-momenten gerelateerd zijn aan uw bedrijf en product, en probeer hier zo goed mogelijk op in te spelen om uw klanten verder te helpen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek