Menu

Maak klanten enthousiast met deze vijf tips voor optimaal klantcontact

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Klant & Doelgroep

Maak klanten enthousiast met deze vijf tips voor optimaal klantcontact

Tips voor het optimaliseren van klantcontact

"Een tevreden klant is de allerbeste strategie". Maar hoe zorg je ervoor dat een klant tevreden is? En hoe haal je altijd het beste uit de contactmomenten met klanten? Deze momenten vormen namelijk het visitekaartje van een bedrijf. In dit bericht staan vijf tips om het contact met klanten te optimaliseren. Voordat je deze tips toe gaat passen is het ten eerste belangrijk om bereikbaar te zijn als bedrijf. Alles over een goede bereikbaarheid staat beschreven in eerder geplaatst bericht.

1. Bekijk elk contactmoment zorgvuldig

Om er achter te komen hoe er binnen je bedrijf gecommuniceerd wordt met klanten is het belangrijk om elk contactmoment onder de loep te nemen. Kijk hierbij naar allerlei soorten contact, van telefoongesprek tot e-mail en sociale media berichten. Bekijk of medewerkers op de juiste manier met klanten in gesprek gaan. Het is goed om hier duidelijke afspraken over te maken zodat elke medewerker weet wat de tone of voice van het bedrijf is. Dit is de stijl waarin een bedrijf communiceert met de doelgroep.

2. Vaardigheden van klantenservice medewerkers verbeteren

Indien uit de analyse blijkt dat niet alle contactmomenten naar wens verlopen is het belangrijk om veranderingen door te voeren. Verbeter indien nodig de vaardigheden van klantenservice medewerkers door middel van een cursus of training. Medewerkers moeten naast kennis van de tone of voice van het bedrijf ook het juiste doel voor ogen hebben. Medewerkers op een klantenservice afdeling hebben bijvoorbeeld een ander doel voor ogen dan mensen op een verkoopafdeling. De klantenservice moet als doel hebben klanten te helpen en blij te maken. In tegenstelling tot een verkoopafdeling, daar is het doel: het halen van sales targets. Het is belangrijk om deze twee doelen van elkaar te scheiden.

3. Maak klanten blij

Een belangrijk doel voor medewerkers die met klanten spreken is het blij maken van klanten. Tevreden klanten zorgen namelijk voor de meeste mond-tot-mond reclame. Daarom is het belangrijk om klanten enthousiast te maken. Je maakt klanten enthousiast door net iets extra's te doen, bijvoorbeeld een gratis verzending of een leuk kaartje na een bepaalde service.

4. Wees eerlijk naar je klant

Als je een klant echt wilt helpen benoem je zowel de pluspunten als minpunten van een product. Bekijk hierbij goed of een product echt bij iemand past. Uiteindelijk heb je liever een tevreden klant met een goedkoper product dan een klant met een duur product die niet tevreden is.

5. Iedereen in het bedrijf behoort tot de customer journey

De customer journey, ook wel de klantreis, is de weg die de consument aflegt voordat hij een product aanschaft. Een consument kan hierbij in contact komen met verschillende medewerkers van het bedrijf. Het is belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf, van receptioniste tot CEO, bijdraagt aan de beleving van de klant. Zorg er daarom voor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de communicatiestijl van het bedrijf. Zo worden klanten altijd op een goede manier behandeld.


Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...