Websites tandartsen steeds veiliger, maar nog steeds niet gebruiksvriendelijk



Websites tandartsen steeds veiliger, maar nog steeds niet gebruiksvriendelijk

Mensen willen steeds langer hun eigen gebit behouden. De vraag naar tandartsen blijft daarom erg hoog. Ondanks de stijgende vraag naar tandartsen, is succes voor tandartsen niet gegarandeerd. Het is namelijk zo dat veel mensen graag een langdurige relatie met hun tandarts opbouwen. Sommige mensen hebben bijna hun hele leven dezelfde tandarts.

Zij zullen dus ook bereid zijn om langer te wachten om bij hun eigen tandarts terecht te kunnen. In de tandartsenbranche zijn trouwe klanten daarom vaak de sleutel tot succes. Maar hoe trekt u deze klanten? Het hebben van een goede website is een goede start. Hoe staat het met de websites van Nederlandse tandartsen?

Slechts 20% van tandartsen heeft een website

Op dit moment heeft slechts 20% een website. Dit percentage is relatief laag, zeker voor tandartsen. Waarom is het hebben van een website zo belangrijk? Allereerst worden mensen graag goed geïnformeerd voordat zij een keuze maken tussen een tandarts. Tandartsen kunnen op hun website duidelijk maken waar zij voor staan en welke services zij aanbieden.

Ook zorgt een goede website voor meer vertrouwen. Wanneer tandartsen zichzelf voorstellen op hun website, kunnen potentiële cliënten zien met wie zij te maken krijgen. Door een tandartsenpraktijk "menselijker" te maken, worden mogelijke zorgen of wantrouwende gevoelens weggenomen. Tot slot willen mensen steeds vaker online afspraken inplannen. Wanneer tandartsen deze service niet aanbieden, kunnen zij cliënten mislopen.

Steeds meer websites beveiligd

Op dit moment heeft bijna 60% van de websites van tandartsen een SSL-certificaat. Websites met een SSL-certificaat versleutelen gegevens die via de site gedeeld worden, waardoor uw persoonlijke informatie niet onderschept kan worden. U herkent een veilige website aan een groen slotje in de adresbalk en een URL die begint met 'https://'. In september had nog maar 40% van de tandartsen een beveiligde website. Hier zijn dus grote stappen in gemaakt: een groei van 20% in drie maanden.

Gebruiksvriendelijk nog steeds erg laag

Helaas zijn websites er niet op vooruit gegaan wat betreft gebruiksgemak. Nog steeds is slechts 24% van de websites gebruiksvriendelijk. Bij een gebruiksvriendelijke website worden het formaat en de layout aangepast op ieder apparaat. Zo is de website ervaring op uw mobiele telefoon even goed als op een PC of tablet. Een website die niet gebruiksvriendelijk is, heeft verspringende foto's en tekstvakken. Wanneer mensen met hun mobiel een dergelijke website bezoeken, vallen bijvoorbeeld stukken tekst weg. Deze rommelige uitstraling schrikt potentiële cliënten af, zeker als zij op zoek zijn naar een betrouwbare en professionele tandarts.

Kortom: nog veel winst te behalen

De meeste tandartsen zien het belang van een veilige en gebruiksvriendelijke website nog onvoldoende in. Hierdoor lopen zij steeds vaker klanten mis. Ook de huidige websites zijn nog verre van optimaal. Met de veiligheid gaat het gelukkig steeds beter, maar er is een grote verbeterslag nodig op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Het is belangrijk dat tandartsen meegaan met de tijd. Een goede eerste stap: een sterke website.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek