Venlose bedrijven scoren 6,7; telefonische bereikbaarheid kan beter

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Venlose bedrijven scoren 6,7; telefonische bereikbaarheid kan beter

Venlose bedrijven scoren 6,7; telefonische bereikbaarheid kan beter

Venlo is een van de grootste steden van de provincie Limburg en de grootste gemeente van Noord-Limburg. Ook werd de regio een aantal keren uitgeroepen tot de logistieke hotspot van Europa. Dat betekent dat er wel veel bedrijvigheid is en tal van bedrijven in Venlo zijn gevestigd. Maar hoe worden deze organisaties beoordeeld door hun klanten? Telefoonboek.nl onderzocht hoe bedrijven uit Venlo worden beoordeeld en wat de meest voorkomende klachten én complimenten zijn.

Onderzoek onder bedrijven uit Venlo

In totaal zijn er 846 reviews geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl over bedrijven in Venlo. Daarbij is er allereerst gekeken naar de aard van de reviews. Zo is er een onderscheid gemaakt tussen beoordelingen met een negatieve of positieve aard. Daarnaast is er ook gekeken naar de top drie klachten en complimenten van klanten. Hieruit bleek dat 509 positieve reviews werden geplaatst, hetgeen neerkomt op 60,2%. Daarentegen werden er 337 negatieve beoordelingen (39,8%) geplaatst op Telefoonboek.nl. Dat het merendeel van de Venlose bedrijven positief wordt beoordeeld, is ook terug te zien in de gemiddelde score. De beoordeelde organisaties scoorden namelijk tezamen gemiddeld een 6,7.

Telefonische bereikbaarheid meest voorkomende klachten

Het is aan te raden om als bedrijf reviews te monitoren en op de hoogte te zijn van geplaatste reviews over de organisatie. Bedrijven kunnen dan contact opnemen met ontevreden klanten om alsnog tot een oplossing te komen. Op die manier kan een negatieve review wellicht teruggedraaid worden.

Vanwege de uiteenlopende onderwerpen is ervoor gekozen om een top drie samen te stellen van de meest voorkomende klachten. Hieruit bleek dat de meeste klanten ontevreden waren over de telefonische bereikbaarheid van bedrijven (81). Klanten gaven aan dat bedrijven niet de telefoon opnamen en zij hierdoor telefonisch niet terecht konden voor vragen of opmerkingen. Ook werden er relatief veel klachten over het naleven van afspraken (67). Hierbij werd aangegeven dat afspraken niet werden nagekomen en diensten of producten niet (volgens afspraak) werden geleverd. In meerdere reviews gaven klanten aan het gevoel te hebben dat zij waren opgelicht. Tot slot werden er algemeen negatieve uitingen geplaatst over bedrijven (58). Hierbij werd niet een specifiek aspect van een organisatie beoordeeld, maar was er sprake van uitingen zoals "Slecht", "Waardeloos" of "Niet fijn".

Top drie klachten bedrijven Venlo

  1. Telefonische bereikbaarheid
  2. Naleven van afspraken
  3. Algemeen negatief

Algemeen positieve uiting meest voorkomend

Niet alleen het monitoren van negatieve reviews, maar ook het monitoren van positieve reviews is aan te raden. Op die manier kunnen bedrijven inzicht krijgen in hun sterke en unieke punten die erg worden gewaardeerd door klanten. Ook kunnen positieve reviews eventueel ter promotie worden ingezet.

Het merendeel van de positieve reviews over bedrijven in Venlo betroffen algemeen positieve uitingen (167). Zoals bij de negatieve reviews werd er geen specifiek aspect van het bedrijf besproken, maar werden complimenten uitgesproken zoals "Erg tevreden!", "Mooi bedrijf!" of "Gewoon super". Daarnaast was men erg te spreken over de klantvriendelijkheid van bedrijven (139). Hierbij werd voornamelijk aangegeven dat er vriendelijk personeel werkzaam was en klanten goed werden geholpen wanneer nodig. Ook werden er veel complimenten gegeven over de service (74) van Venlose organisaties. Dit is een redelijk algemene term waarmee klanten aangaven dat het gehele plaatje klopte en zij erg tevreden waren.

Top drie complimenten bedrijven Venlo

  1. Algemeen positief
  2. Klantvriendelijkheid
  3. Service

Best en slechtst beoordeelde branches

Naast de aard van de reviews is er ook gekeken naar de branches in Venlo die het vaakst werden beoordeeld op Telefoonboek.nl. Aangezien er niet voor elk bedrijf en elke branche evenveel reviews zijn geschreven, is het mogelijk dat kleinere branches niet voorkomen in de top drie.

De zorgsector werd het vaakst negatief beoordeeld, aangezien bedrijven uit deze branche in totaal 27 negatieve reviews ontvingen. Daarnaast werden er ook relatief veel negatieve reviews geplaatst over groothandels (25) en webshops (15). Maar er werden ook veel positieve reviews geschreven over verschillende branches. Zo ontvingen supermarkten (41) het vaakst een positieve reviews. Ook kappers en groothandels deden het erg goed en ontvingen respectievelijk 28 en 26 positieve reviews.

Top drie branches met negatieve beoordelingen volgens Telefoonboek.nl

  1. Zorg
  2. Groothandel
  3. Webshops

Top drie branches met positieve beoordelingen volgens Telefoonboek.nl

  1. Supermarkt
  2. Kapper
  3. Groothandel

Foto: Wikimedia Commons

Reacties



Even geduld alstublieft...