5 tips voor het beschermen van je (online) reputatie



5 tips voor het beschermen van je (online) reputatie

Een goede online reputatie hebben is tegenwoordig van groot belang. Bij het kopen van een product zijn klanten geneigd om eerst op te zoeken wat anderen ervan vinden. Zo weten ze zeker dat ze geen miskoop doen. Een slechte reputatie wil je daarom natuurlijk voorkomen! In dit artikel vind je tips om je (online) reputatie te beschermen.

#1 Blijf het constant in de gaten houden

Wat vinden klanten goed aan je bedrijf en waar heb je klachten over? De mensen met klachten kan je proberen te helpen. Zoek je bedrijf regelmatig op in zoekmachines. Zo zie je het meteen wat potentiele klanten ook zien en kan je indien nodig direct ingrijpen.

#2 Blijf ook op social media alert

Klanten zijn geneigd om te klagen op platformen als Facebook en Twitter. Let dus op de privé berichtjes die binnenkomen en op de algemene posts waarin je bedrijf genoemd is. Zorg dat je actief reageert. Doe je dit niet, dan lijkt het net alsof je niet boeit als klanten ontevreden zijn en je ze niet wilt helpen. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

#3 Let op je medewerkers

Ontevreden medewerkers? Grote kans dat ze gaan klagen bij hun vrienden of familie. Zo krijgt je bedrijf toch een slechtere reputatie, zonder dat je hier zicht op hebt. Laat medewerkers dus altijd weten dat ook zij bijdragen aan een negatieve, of juist positieve, reputatie.

#4 Beveilig je gegevens

Je wilt voorkomen dat gegevens van je bedrijf of van klanten op straat komen te liggen of dat de website van je bedrijf gehackt wordt. Door dit soort gebeurtenissen zal je bedrijf ernstige reputatieschade op kunnen lopen. Doe er dus alles aan om je website en de gegevens van zowel jijzelf als van je klanten te beveiligen.

#5 Toon empathie

Een foutje is zo gemaakt. Is een klant ontevreden, toon dan vooral begrip en empathie. Als je je verontschuldigd en het probleem direct oplost, kan je van een ontevreden klant een tevreden klant maken. Een foutje maken is menselijk en dit vinden klanten meestal niet zo erg, maar als je fouten ontkent en je een klant vervolgens niet helpt en negeert, dan heeft dit veel meer negatieve impact op je reputatie.

Foto: Canva


Delen:



Reacties