Zo bespaart u als ondernemer op uw zorgverzekering 2020



De beste zorgverzekering? Deze is voor iedereen anders!

Iedere persoon die in Nederland werkt of woont is verplicht om een basisverzekering voor zorg af te sluiten. Aan het eind van het jaar ontkomt u bijna niet aan alle campagnes rond de goedkoopste zorgverzekering. Deze campagnes hebben als doel om mensen te laten nadenken of hun zorgverzekering (nog) past bij hun situatie in het volgende jaar. De campagnes van zorgverzekeraars richten zich vaak op het algemeen publiek (18+) en worden via radiospots, online video's, direct mailing en social media ingezet.

Als ondernemer wilt u natuurlijk ook de beste zorgverzekering, zonder dat u teveel betaalt. Staat u wel eens stil bij zaken als uw basispolis, aanvullende verzekeringen, eigen risico en betaaltermijnen? In dit artikel leest u meer over hoe u als ondernemer kunt besparen op uw zorgverzekering voor 2020 en wat u kunt leren van online campagnes van zorgverzekeraars.

De beste zorgverzekering 2020

De beste zorgverzekering bestaat niet. Deze is voor iedereen anders, aangezien niet iedereen dezelfde zorgbehoeften heeft en iedereen andere eisen stelt. Voor de een kan de beste optie een zorgverzekering met laagste premie zijn en de ander geeft voorkeur aan een zo uitgebreid zorgverzekering met vrije zorgkeuze. Wanneer u op zoek bent naar de beste zorgverzekering in 2020 kunt u letten op de volgende aspecten:

  • Prijs;
  • Zorgkeuze;
  • Inhoud;
  • Service en klantwaardering.

Zorg bespaartips voor ondernemers

Uit een onderzoek van ZZP-Nederland blijkt dat driekwart van de Nederlanders te veel betaalt voor hun zorgverzekering. Bij ondernemers en zelfstandigen ligt dat aantal zelfs hoger aangezien er beperkte collectieven voor zelfstandigen bestaan. Als ondernemer ziet u waarschijnlijk overal kansen om te besparen, zo ook op uw zorgverzekering. Onderstaande vijf tips helpen u om te letten op de kleintjes:

1. Sluit u aan bij een zorgcollectief

De makkelijkste manier om als ondernemer geld te besparen is het afsluiten van een zorgcollectief. Dit is een zorgverzekering die u gezamenlijk met een groep afsluit waardoor u collectiviteitskorting ontvangt. Deze speciale polissen bestaan voor zowel de basis- als aanvullende polissen.

ZZP Nederland biedt bijvoorbeeld een zorgcollectief aan bij verschillende verzekeraars waarbij u 5% korting ontvangt op uw zorgverzekering en 20% op aanvullende verzekeringen. U kunt hier alleen van gebruik maken wanneer u bent aangesloten bij ZZP Nederland.

Er bestaat ook een zorgverzekering die speciaal ontwikkeld is voor ondernemers: Zorg voor Ondernemers van De Amersfoortse. Deze zorgverzekering bevat een extra ondernemersmodule met dekkingen die u als ondernemer helpen gezond te blijven of om zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen wanneer u langdurig ziek bent.

2. Verhoog het eigen risico

Het wettelijk verplichte eigen risico in 2020 is 385 euro. Door uw eigen risico te verhogen ontvangt u maandelijks korting op uw premie dit flink kan oplopen. Het maximale eigen risico voor 2020 bedraag 885 euro. Daarmee bespaart u wel tot 500 euro meer per jaar. Let wel, wanneer u iets overkomt bent u verplicht een hoge rekening te betalen voor uw zorg. U moet zelf de afweging maken of een hoge eigen risico bij u past.

3. Kies tussen budget-, natura- of restitutiepolis

Vaak bieden zorgverzekeraars drie soorten basispolissen aan die verschillen qua service en keuzevrijheid. De goedkoopste polis is de budgetpolis, maar beperkt in het aantal zorgaanbieders. Een naturapolis biedt iets meer dan een budgetpolis, maar heeft alsnog een middelmatig uitgebreide zorgkeuze. Wanneer u met een budget- of naturapolis een niet-gecontracteerde zorgverlener bezoekt betaalt u een gedeelte van de rekening zelf. soms vallen de contracten goed uit in uw omgeving en kunt u terecht bij uw zorgaanbieders onder de budget- of naturapolis. Een restitutiepolis heeft de meeste keuzevrijheid en zorgt ervoor dat u bij elke zorgaanbieder in Nederland een vergoeding krijgt. Deze polis is vaak de duurste keuze.

4. Betaal de premie vooruit

U kunt ervoor kiezen om uw premie voor een heel jaar vooruit te betalen. Zorgverzekeraars geven vaak korting die varieert tussen één en drie procent van de totale premie. Dat is meer dan de huidige bankrente!

5. Aanvullende zorg

Als ondernemer bent u waarschijnlijk extra verzekerd dan een persoon die onder loondienst valt. Bekijk daarom kritisch of u niet onnodig aanvullend bent verzekerd in uw polis. Het is natuurlijk zonde wanneer u teveel premie betaald wanneer dat niet nodig is. Hier kunt u maandelijks flink een bedrag mee besparen. Ga als ondernemer zijnde voor uzelf na of u bepaalde zaken goed verzekerd moet hebben. Wanneer u een fysiek zwaar beroep heeft, kan fysiotherapie in uw aanvullende zorg opnemen handig zijn.

Zorgverzekeraars maken de stap naar online

In het vierde kwartaal van dit jaar hebben veel zorgverzekeraars hun advertentiebudget online gespendeerd. Volgens Emerce is het opvallend dat online campagnes van zorgverzekeraars pas goed op gang komen nadat ze hun zorgpremies in november hebben bekend gemaakt. De online campagnes bevatten veelal verkoopgedreven doeleinden, namelijk besparen en overstappen. Online marketeers laten hiermee een kans liggen om zich van de concurrentie te onderscheiden. Met deze drie tips:

1. Zet in op slimme targeting van bepaalde doelgroepen:

Zorgverzekeraars richten zich voornamelijk op de relatief kleine groep van overstappers. Probeer ook reeds bestaande klanten te benaderen voor top-of-mind awareness te creëren. Dit is een marketingstrategie waarbij de (potentiële) klant als eerste aan het merk denkt wanneer hij of zij gevraagd wordt naar een bepaalde industrie of categorie. Het gaat hier niet alleen om herkenning, maar vooral om herinnering van het merk.

2. Neem in uw hoofdboodschap de voordelen op:

Overstappers kijken vaak kritisch naar een zorgverzekering voordat ze overgaan op een werkelijke aankoop, aldus het afnemen van de zorgverzekering. Vaak hebben klanten diezelfde gedachtegang wanneer ze over het product worden herinnerd. In die boodschap kan gespeeld worden met een hoger of lager eigen risico - afhankelijk van het profiel van de doelgroep.

3. Segmenteer op sites waar uw doelgroep zich bevindt:

Analyseer waar en welke doelgroepen zich online (oververtegenwoordigd zijn en deel uw campagne op deze subsites. Studenten hebben andere interesses dan 50-plussers en bevinden zich dan ook op andere online locaties. Stem uw campagne en boodschap hierop af.

4. Maak gebruik van storytelling:

Wanneer u een bepaalde doelgroep in gedachte heeft, kunt u gebruik maken van storytelling in uw online campagne. Dit is een vorm van content marketing waarbij een persoonlijk verhaal wordt gebruikt om informatie over een merk, product of dienst te geven. Met sequential targeting kunt u vervolgens uw verhaallijn opknippen naar de fase waarin de doelgroep zich bevindt. Een klant die veel zoekt in de categorie Baby heeft vrijwel zeker kind en een klant die surft naar games is waarschijnlijk een tiener.

5. Boost de betrokkenheid met een interactief element:

Online is hét medium om directe interactie met uw doelgroep aan te gaan. Door het toevoegen van een interactief element in uw campagne, kunt u de betrokkenheid van uw klanten vergroten. Denk aan een bewegende display campagne die klanten zelf kunnen invullen of bewegen, wat zorgt voor een unieke merkbeleving.


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek