Menu

Mobiele website: Nu of nooit! In vijf stappen naar een mobiel vriendelijke website



Mobiele website: Nu of nooit! In vijf stappen naar een mobiel vriendelijke websi

De afgelopen jaren was er veel te vinden over de responsive website. Toch zijn er in 2019 nog steeds mobiele websites die niet responsive zijn, of waar het gebruiksgemak per device ontbreekt. Wat heeft het voor gevolgen als de mobiele website van uw bedrijf niet naar wens functioneert? En wat speelt er nog meer op het gebied van mobiel internet? In dit artikel leest u hoe u in vijf stappen uw website mobielvriendelijk(er) maakt en verder optimaliseert.

Mobile-First

Vanaf juli 2018 is de mobiele snelheid een ranking factor in de zoekresultaten van Google. Begin 2018 is Google namelijk begonnen met het indexeren van websites op basis van de mobiele versie. Op het moment dat Google uw website bezoekt met de mobiele crawler, plaatst het uw website op basis hiervan in de ranking van zoekresultaten. Voorheen werd de desktop variant geïndexeerd. Voor een verbeterde vindbaarheid van uw website is het dus van groot belang dat uw website mobielvriendelijk is! Deze focus op mobiel staat ook wel bekend als Mobile-First.

Begin bij de basis

De basis voor een mobielvriendelijke website ligt in het responsive design van de website. Responsive webdesign is een online techniek waarbij een webpagina vloeiend wordt aangepast aan de omvang van een scherm, ongeacht het apparaat. De website wordt opgedeeld in een aantal breekpunten. Zodra een gebruiker de website op een breekpunt opent of bekijkt, wordt de inhoud anders weergegeven of weggelaten zodat de inhoud prettig leesbaar blijft. Kortom, een responsive webdesign draait om het verschaffen van de beste reading experience die een browser kan geven en dus mobiel vriendelijke website!

Waarom is mobiel zo belangrijk?

  1. 34,7% van de websites wordt bezocht via de smartphone;
  2. 53% van de mobiele gebruikers verlaat een website bij een laadtijd van meer dan drie seconden;
  3. 46% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar kijkt gemiddeld vaker dan 50 keer per dag op hun mobiele telefoon;
  4. 93% van de Nederlanders is in bezit van een smartphone;
  5. 54% van de mobiele gebruikers bezoekt Google minstens even vaak of vaker via de smartphone, dan via de computer.

Met deze vijf handige stappen maakt u uw website mobiel vriendelijk

1 Test uw mobiele website

Controleer kritisch wat de invloed van de gebruikservaring op de online vindbaarheid is. Dit kan bijvoorbeeld met Google Developer Tools. Met deze handige tool kunt u uw mobiele website bekijken en testen via een desktop computer.

2 Responsive webdesign

Maak uw website responsive en daardoor gebruiksvriendelijk voor mobiel. Het webdesign past zich aan, aan het device dat gebruikt wordt door de bezoeker. Er bestaan verschillende plugins om zelf aan te slag te gaan of neem contact op met uw webdeveloper.

3 Verklein uw afbeeldingen

Door het comprimeren of verkleinen van afbeeldingen reduceert u de laadtijd van de website. Dit verbetert de gebruiksvriendelijkheid ervan en daardoor ook de ranking factor in de zoekresultaten.

4 Verwijder onnodige inhoud

Verwijder content die niet relevant is voor de gebruiker. Denk hierbij aan externe elementen die u niet gebruikt of pagina's die weinig toevoegen aan het geheel. Wees concreet in het kiezen van content die op alle devices van gelijke waarde is.

5 Geef prioriteit aan zichtbare content

Kies welke content waardevol is om per device weer te geven. Wanneer u ervoor kiest om bepaalde content niet te laten zien op de mobiele website, dan zal Google deze content ook niet kunnen indexeren.

Bent u na het lezen van dit blogartikel benieuwd of uw website ook mobielvriendelijk is? Met de Google Mobile Friendly Test test u gemakkelijk of uw website responsive is en ontvangt u inzicht in de pagina's die dat eventueel niet zijn. Begin vandaag nog met uw website mobiel vriendelijk maken!


Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek