Places logo
Menu

Relevante social media kanalen voor jouw bedrijf

Relevante social media kanalen voor jouw bedrijf

Een week geleden hebben we je over het belang van social media verteld. Je weet nu dus hoe belangrijk het wel niet is om social media in te zetten voor jouw bedrijf. Maar hoe weet je nou welke kanalen relevant zijn voor jouw bedrijf? In dit artikel kijken we samen op welke platformen jouw doelgroep actief is.


Facebook

Facebook is en blijft het grootste social media platform ter wereld. In 2021 had Facebook 10,4 miljoen gebruikers, 70% hiervan is zelfs dagelijks actief. Het aantal gebruikers met een leeftijd van 15 tot en met 19 jaar daalt de laatste jaren sterk. Voor iedereen ouder dan 19 jaar is Facebook het belangrijkste platform. Het leent zich uitstekend om de relatie te onderhouden met de klant, zorg dus voor voldoende interactie. Het is mogelijk om zowel tekstuele als visuele content te plaatsen. Ook kun je hier bijvoorbeeld openingstijden toe te voegen.


Instagram

Dit platform is de laatste jaren enorm gegroeid. In 2021 had Instagram 5,9 miljoen gebruikers, 62% hiervan gebruikt het platform dagelijks. Instagram wordt voornamelijk gebruikt onder de jongeren, maar ook onder de leeftijdsgroep 30 tot en 45 jaar is het een populair platform. 65% van de Instagram gebruikers is dagelijks actief. Op dit platform draait het om visuele content. Echter wordt dit platform steeds uitgebreider. Zo kun je ook een story, reels of IGTV posten. Deze vormen worden steeds populairder en zorgen voor meer engagement. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om producten te verkopen via Instagram.


TikTok

Ook TikTok is de afgelopen flink gegroeid. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers (vanaf 15 jaar), zo'n 49% is dagelijks actief. Het is een erg populair platform onder de jongeren, maar ook onder de leeftijdscategorie 20 tot en met 24 jaar wordt het steeds meer gebruikt. Je kunt hier filmpjes posten met een duur van maximaal 3 minuten.

TikTok heeft een engagement rate van 29%. Dit betekent dat één op de drie gebruikers ook daadwerkelijk reageert op de content die gepost wordt. Bijvoorbeeld door een like te geven of een comment te plaatsen.


LinkedIn

In 2021 had LinkedIn 5 miljoen gebruikers, waarvan zo'n 18% het platform dagelijks gebruikt. LinkedIn is een zakelijk platform, het wordt dus ook voornamelijk gebruikt door de werkende generatie. Het platform is het meest populair onder 20 tot en met 64-jarigen. Je kunt hier zowel visuele als tekstuele content posten. Er wordt vooral inspirerende content gepost, maar het is ook mogelijk om bijvoorbeeld je product of dienst te verkopen. LinkedIn is ook sterk aan te raden om een groot en kwalitatief goed netwerk op te bouwen.


Twitter

In 2021 had Twitter 2,9 miljoen gebruikers, waarvan 42% er dagelijks gebruik van maakt. De meeste gebruikers van dit platform zijn tussen de 20 en 40 jaar oud. Twitter is een zeer actueel nieuwskanaal en wordt dan ook veel gebruikt om bijvoorbeeld in te haken op het nieuws. Hiernaast wordt het door bedrijven gebruikt voor marketing en klantenservice. Een grijpende reactie op een actuele gebeurtenis kan jouw bedrijf helpen viraal te gaan. Je moet een kort maar krachtige boodschap plaatsen, je mag namelijk maar 140 tekens gebruiken.

Welke kanalen ga jij inzetten voor jouw bedrijf?

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!