Places logo
Menu

De leukste kerstacties van ondernemend Nederland

De leukste kerstacties van ondernemend Nederland

Ieder jaar bedenken ondernemers allerlei mogelijkheden om de verkoop te stimuleren tijdens de feestdagen. Een gezellige periode en een drukke periode die wordt gekenmerkt door tal van acties om meer omzet te genereren. Maar naast de extra omzet, wordt er ook vaak gedacht aan liefdadigheid en manieren om de klanten tegemoet te komen. In deze blog hebben we voor u een aantal leuke kerstacties van ondernemers in Nederland op een rij gezet en geven we u enkele tips voor een succesvolle kerstactie.

Krachten bundelen

In de gemeente Varsseveld hebben een aantal ondernemers de koppen bij elkaar gestoken en zichzelf afgevraagd hoe ze samen hun verkoop kunnen stimuleren. Hier hebben ze iets op gevonden; de Varsseveldse Decembermaand-actie! Door de kassabonnen van aankopen bij de deelnemende ondernemers te sparen, maken de klanten kans op waardebonnen. Gedurende de decembermaand kunnen enveloppen met € 50 aan kassabonnen worden ingeleverd in de daarvoor bestemde brievenbussen. De te winnen waardebonnen kunnen weer worden verzilverd bij de deelnemende ondernemers. Zo maken klanten kans op waardebonnen van onder andere de Coop, De Kaaswinkel, de Welkoop, een snackbar, een kapper en de Wereldwinkel. Ieder jaar weer is de actie een groot succes en blijft daarom terugkomen. Varsseveld is niet de enige plaats waar ondernemers hun krachten bundelen. Ook in de gemeente Steenwijkerland biedt de ondernemersvereniging een platform aan om kerstmenu's, kerstbomenverkoop, oliebollenaanbiedingen of andere acties die met de feestdagen te maken hebben te promoten. Via de website van de ondernemersvereniging kunnen de ondernemers uit Steenwijkerland hun aanbiedingen promoten. Een leuke manier om lokale ondernemers samen te brengen en om de kerstverkoop te stimuleren!

Culinair tijdens de feestdagen

Een uitgebreid kerstdiner met feestelijke gerechten waarvan niemand ooit had gedacht dat u het zou kunnen maken? Omdat niet iedereen tijdens de feestdagen buiten de deur wil eten, spelen verschillende ondernemers hier slim op in. Veel restaurants en voedselspeciaalzaken zoals een groentewinkel of een slagerij, bieden tijdens de feestdagen een extra dienst aan, namelijk het thuisbezorgen van een compleet kerstdiner! De klant hoeft het thuis alleen nog maar op te warmen en af te maken.

Afbeelding1

De populariteit van deze dienst groeit. Steeds meer consumenten willen tijdens de kerst culinaire hoogstandjes thuis op tafel kunnen zetten. Omdat er veel restaurants zijn die deze dienst aanbieden, is de keuze erg groot. Zo houdt La Place het klein met drie-gangen menu voor €17,95 per persoon, maar er zijn genoeg restaurants die met de kerstcatering groots uitpakken. Bijvoorbeeld Restaurant Ratatouille te Harderwijk, die een feestelijk kerstmenu met wildterrine, zalm, hert en stoofpeer aanbiedt voor €35,- per persoon. Ook restaurant Scherp te Middelburg biedt een gevarieerd kerstmenu met drie keuzes per gang aan voor €39,95 per persoon. Vaak kunt u bij deze service ook speciale dieetwensen doorgeven, en zet u voor ieder wat wils op tafel!

De kerstgedachte

Kerst gaat om meer dan cadeaus en lekker eten. Kerst gaat ook over omkijken naar elkaar en geven aan degene die minder hebben. Zo werd er op De Westerschool in Wildervank een kerstactie gehouden voor de voedselbank. Alle leerlingen, ouders, medewerkers en zelfs omwonenden leverden voedingsmiddelen. In totaal heeft de voedselbank dit jaar 32 volle dozen kunnen ophalen bij De Westerschool! Ook in Harderwijk wordt er naar elkaar omgekeken tijdens de kerstdagen. Ieder jaar organiseert de Rotary Club Harderwijk een Christmas Carol, een authentieke kerstmarkt inclusief kostuums, glühwein, livemuziek en een veiling voor een goed doel. Een leuk idee om met een club ondernemers te organiseren in een stad! Een ander leuk terugkerend kerstevenement in Harderwijk is de Santa run. Een hardloopwedstrijd van Kerstmannen door de binnenstad van Harderwijk waarbij de opbrengst ten goede komt aan het goede doel.

Facebook-acties

Op Facebook organiseren ondernemers met kerst allerlei ludieke acties. Zo heeft de organisatie 'Kerstbomen Amsterdam', die kerstbomen verkopen in Amsterdam, een leuke foto-actie verzonnen. Iedereen die een kerstboom heeft gekocht bij Kerstbomen Amsterdam kan een foto uploaden van zijn mooie opgetuigde kerstboom. Degene met de mooiste foto wint het aankoopbedrag van de kerstboom terug! Ook Landal Greenparks laat kerst niet ongemerkt voorbij gaan. Op Facebook kon iedereen de zin 'Kerst bij Landal is voor mij uniek, omdat...' afmaken, en maakte daarmee kans op en heerlijk kerstweekend in Landal Coldenhove op de Veluwe. De Facebook-pagina waar de meeste kerst gerelateerde acties te vinden zijn heet Kerstmis op het web. Hier vindt u bijvoorbeeld een actie van hotelketen Eifel Inn. Voor iedere 250 likes wordt een weekend voor twee personen geveild, en voor iedere 1000 likes een week vakantie voor vier personen! Heeft u een aantal kerstpakketten teveel besteld? Ook deze kunt u slijten via een leuke Facebook-actie. Zo verloot Reprotex een goed gevulde chocolade-kerstpakket onder iedereen die de Facebook-pagina van hun bedrijf heeft geliked. Aangezien dit een bedrijf in relatiegeschenken is, is dit direct een promotie van de kerstpakketten die ze leveren. Maar ook op Facebook wordt er met kerst naar elkaar omgekeken. Zo wil Stichting Gouden Kerst zo veel mogelijk mensen in Den Haag en omstreken een fijne kerst bezorgen. Dit doen ze door zoveel samen met ontzettend veel vrijwilligers zoveel mogelijk wensen in vervulling te laten gaan. Heeft u een wens voor iemand in Den Haag of omstreken? Lever deze in bij Stichting Gouden Kerst en bezorg iemand een fantastische kerst!

Webshops pakken uit

Niet alleen op Facebook maar ook op andere online plaatsen laten ondernemers zichzelf zien. Zo stunten webshops vaak met een gratis verzending of krijgt u in de maand december extra kortingen op de kerstinkopen. Ook online bundelen ondernemers hun krachten tijdens de decembermaand. Via de website webshop-acties.nl kunnen online ondernemers hun kerstaanbiedingen promoten. Consumenten vinden op deze manier snel welke online kerstaanbiedingen er allemaal te vinden zijn. Zo worden er bijvoorbeeld Papaya shower cream van Secrets of Nature of Eiwit dieet van de webshop De Weegschaal in Balans. Eveneens vindt u veel aanbiedingen op actiepagina.nl. Deze website speurt het internet na op allerlei online aanbiedingen. Op zoek naar kerstaanbiedingen? Op actiepagina.nl kunt u ander andere zien dat alle kerstspullen de komende weken bij Bol.com met 50% korting te bestellen zijn. Oftwitter-profile-beste toch liever een nieuwe tas? Actiepagina.nl zet voor u alle online tassenaanbieders op een rijtje, en geeft daarbij ook aan welke kortingscodes of acties er op dit moment gelden. En heeft u al kennis gemaakt met de website Beste.nl? Ook hier vindt u coupons voor allerlei leuke kerstacties en aanbiedingen van onder andere winkels, webshops, schoonheidssalons en restaurants. Zo kunt u hier kortingscoupons voor een heerlijk Italiaans driegangenmenu, 25% korting op leuke fotocadeaus en 50% korting op zes gezichtsbehandelingen waar uw huid weer van gaat stralen.

Tips voor een goede kerstactie

Bent u door bovenstaande geïnspireerd geraakt om volgend jaar ook een kerstactie op te zetten? Neem dan de volgende drie vuistregels voor een goede kerstactie mee: 1. Een kerstactie moet in lijn zijn met het kerstgevoel. Dit betekent: goed doen, delen en korting geven. U kunt bijvoorbeeld zelf iets weggeven, verloten of volgers of klanten vragen om een kerstgedachte te delen. 2. Gebruik uw gezonde verstand. Doordat Social Media zo toegankelijk is, lijken kleine acties heel onschuldig. Echter, omdat een actie snel en soms kosteloos gestart kan worden is het risico groot dat men onvoldoende nadenkt over de gevolgen. Zo startte Trijntje Oosterhuis een aantal weken geleden een actie voor Giro 555, waarbij ze voor iedere like op Facebook een euro zou doneren. Binnen een aantal uren liep het aantal likes op tot in de honderd duizenden, waardoor ze genoodzaakt was de actie te stoppen. De les: bezint eer ge begint. 3. Promoot. Wanneer u overgaat tot een kerstactie is het van groot belang dat uw potentiële klanten van het bestaan af weten. Begin in november al met een aankondiging van de december- of kerstactie die eraan zit te komen. Als het dan daadwerkelijk tijd is voor de aanbieding zelf, zorg er dan voor dat iedereen het weet. Laat het weten via uw Social Media kanalen, stuur een e-mail naar uw klantenbestand en vooral; praat erover.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!