Menu

Sociale bewijskracht: een psychologische uitleg

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Sociale bewijskracht: een psychologische uitleg

Sociale bewijskracht: een psychologische uitleg

De mens is een sociaal en tevens een onzeker wezen. Dit maakt dat we willen behoren tot een groep en dat we graag de massa volgen. Zo krijgen we het idee van veiligheid en zekerheid. Als bedrijf kunt u hier goed op inspelen door een sociale identiteit te schetsen, bijvoorbeeld in reclames of op uw website. In deze blog gaat Places.nl in op de psychologische uitleg hierachter en de mogelijkheden die sociale bewijskracht u biedt bij het overtuigen of binden van (potentiële) klanten.

Het principe van sociale bewijskracht

De term sociale bewijskracht is bedacht door Robert Cialdini. Het idee erachter is dat mensen er altijd vanuit gaan dat de meerderheid de juiste keuze maakt. In het geval van een keuze tussen A, B, en C, waarbij de meerderheid kiest voor B en dit zichtbaar is voor anderen, zullen relatief méér mensen óók voor B kiezen. Zij volgen enkel het gros van hun voorgangers.

Dit effect wordt nog eens versterkt wanneer u uzelf gemakkelijk met de B-kiezers kan identificeren, bijvoorbeeld doordat zij uit dezelfde plaats komen of dezelfde leeftijdscategorie hebben. Zo kunt u uzelf herkennen en voelt u zich ook eerder met hen verbonden.

Sociale bewijskracht in de praktijk

Op sites zoals die van TripAdvisor wordt het principe volgens het boekje toegepast. TripAdvisor werkt namelijk met reviews geschreven door klanten. Dit geeft een persoonlijke draai aan de website en biedt bezoekers de mogelijkheid om zichzelf te identificeren met hen. Zo staat de plaats waar de reviewer vandaan komt erbij vermeld en wordt de mogelijkheid gegeven om een review 'nuttig' te vinden.


Bron: www.tripadvisor.com

Booking.com heeft dit nog verder uitgesplitst. Hier kunnen websitebezoekers zelfs zien tot welke sociale groep de reviewer behoort. Heeft de reviewer kinderen? Is hij alleenstaand? Werkend? Booking.com laat zien dat reviews zelfs naar wens gefilterd kunnen worden. Zo krijgt de bezoeker te zien wat enkel de wat de mensen uit 'hun' sociale groep hiervan vonden en zullen zij, al dan niet onbewust, hierdoor meer aangetrokken worden.

Bron: www.booking.com

Met het goed gebruiken van sociale bewijskracht kunt u het conversiepercentage van uw website gemakkelijk verhogen. Waar gemiddeld 2% van uw websitebezoekers over gaat tot actie (dus geconverteerd wordt) zal dit met het effectief toepassen van sociale bewijskracht snel worden verhoogd.

Wilt u nog meer websitebezoekers trekken? Kijk dan eens voor de mogelijkheden van adverteren op Places.nl en Openingstijden.com. Daarmee bereikt u namelijk 6,6 miljoen potentiële klanten! Places.nl informeert u graag vrijblijvend over de advertentiemogelijkheden.

Reacties



Even geduld alstublieft...