Menu

Social media: motivaties om te liken

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Social media: motivaties om te liken

Social media: motivaties om te liken

Voor u als ondernemer is het belangrijk om te weten wat gebruikers met social media doen. De cijfers van het Nationaal Social Media Onderzoek hebben we al een keer voor u op een rijtje gezet, maar om het geheel in wat perspectief te plaatsen heeft Telefoonboek.nl de achtergrond achter de keuzes van social media gebruikers uiteengelegd. Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk u te profileren op sociale media, maar wat is eigenlijk belangrijk voor uw klanten?

Welk soort organisaties worden veel gevolgd?

39 procent van de mensen die Facebook gebruiken liken, en dus volgen één of meerdere organisaties. De top drie soort organisaties die gevolgd wordt op Facebook bestaat uit nieuwszenders, webwinkels en gemeenten. Hoewel nieuwszenders een lichte daling kennen ten opzichte van 2013, blijven deze de grootste. 22 procent van de Facebook-gebruikers volgen webwinkels. Dat is een stijging van bijna 5% ten opzichte van 2013. Andere populaire organisaties zijn onder andere restaurants, reisbureaus en grote merken die voorzien in producten voor dagelijks gebruik zoalsNestlé,UnileverenColgate-Palmolive. De motivatie voor het liken van organisaties op Facebook verschilt onder gebruikers. Denk hierbij aan beïnvloeding door sociale kringen of individuele interesses. Ook kan een gebruiker een bedrijf volgen omdat deze hier wat voor terug krijgt, zoals een gratis product of een kans op een prijs in het geval van een like & win actie. Vaak is het moeilijk te peilen waarom uw klanten uw Facebook-pagina al dan niet liken. Door wat inzicht te krijgen in Facebook-gebruikers en hun motivaties om pagina's te liken kunt u uw social media uitingen beter afstellen op de wensen van uw klanten. Hier beneden een aantal motivaties op een rijtje, gesorteerd van belangrijk naar minder belangrijk:

  • Sociale voorziening: uw klant heeft het met vrienden of familie over onderwerpen die met uw pagina te maken hebben, of over uw pagina zelf. Omdat meningen van sociale kringen een belangrijke rol spelen in een ieders levens, en om op de hoogte te blijven van wat zij belangrijk vinden is een klant dan sneller geneigd om een pagina te liken.
  • Intrinsiek plezier: uw klant bezoekt uw Facebook-pagina om te ontspannen, vanwege interesses of omdat het bezoeken van de pagina een positief effect heeft op het humeur. Denk bijvoorbeeld aan de Facebook-pagina van de KLM.
  • Temporeel: uw klant bezoekt uw pagina met (grote) regelmaat, bijvoorbeeld de pagina van de Albert Heijn om op de hoogte te blijven van wekelijkse acties.
  • Participatie: wanneer u klanten vragen stelt, reageren uw klanten op uw berichten en neemt actief deel aan de conversaties.
  • Community: uw klant vindt de input van andere Facebook-gebruikers op uw pagina even relevant als uw berichten zelf.
  • Utiliteit: uw Facebook-pagina helpt uw klant de met aankoopbeslissing en bevat nuttige informatie, bijvoorbeeld pagina's voor consumentenhulp.
  • Stimulatie en inspiratie: uw pagina stimuleert uw klant om dingen anders te zien.
  • Eigenwaarde: uw pagina voegt iets toe aan het leven van uw klant en is waardevol.

Klanten moeten op basis van sociale en zelf beredeneerde argumenten iets willen kopen van een bepaald merk of organisatie, over een bepaald merk of organisatie willen spreken of willen meedenken met een bepaald merk of organisatie. U kunt natuurlijk niemand dwingen om een relatie op te bouwen met uw merk of organisatie. U kunt er wel op inspelen om de behoeften van uw klanten zo goed mogelijk te vervullen. Zorg er dus voor dat uw Facebook-pagina geen reclame uithangbord is, maar van toegevoegde waarde is voor uw klant. Denk hierbij aan de mening vragen van uw klant, inspelen op de actualiteit, interessante dingen delen die stroken met interesses van uw klant en natuurlijk: humor werkt altijd. Voorgaande tips zijn natuurlijk wel afhankelijk van wat voor soort onderneming u heeft.

Kwaliteit boven kwantiteit

Steeds meer organisaties zijn actief op social media. Veel organisaties denken echter in aantallen volgers en likes, in plaats van interactie en werkelijk iets betekenen voor uw klanten op social media. Het gaat erom hoe trouw uw volgers zijn, niet om hoeveel volgers of likes u heeft. Organisaties concentreren zich daarnaast vooral op (het beperken van) negatieve berichtgeving. Met andere woorden, als er iets positiefs over een organisatie wordt gezegd op bijvoorbeeld Twitter, wordt daar minder (snel) op gereageerd door de desbetreffende organisatie dan in het geval van een negatieve reactie. Driekwart van de mensen die een reactie op social media terug hebben gekregen van een organisatie is echter tevreden over de hierover. Zorg er dus voor dat uw als ondernemer extra transparant bent over positieve reacties. Pas alleen op dat u hierin niet te ver in doorgaat, in dat geval kan dat weer negatieve gevoelens opleveren. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u social media op de juiste manier gebruikt om zoveel mogelijk likers betrokken te krijgen? Maak alvorens aan social media te beginnen een strategie voor uw onderneming, en breng in kaart wat u hiermee wil bereiken. Denk hierbij aan:

  • Wat zijn mijn ervaringen en doelen met social media?
  • Hoe passen social media in mijn huidig communicatieplan?
  • Is er ruimte binnen mijn organisatie om social media te gebruiken?
  • Wat verwachten de ontvangers van mijn social media gebruik?

De prioriteiten binnen organisaties liggen voornamelijk op het vergroten van de klantgerichtheid en het feit dat er überhaupt social media ingezet worden voor uw onderneming en innovatie. De inzet van social media moet door een organisatie gezien worden als een doel, niet als een middel. U moet verder ook er op proberen te letten dat u niet gericht iets wil verkopen aan uw volgers, maar juist de gelegenheid moet gebruiken om van uw volgers, en dus klanten, te leren. Bovendien, op het moment dat uw volgers u vertrouwen, zullen ze eerder geneigd zijn dingen van u te delen via sociale media.

Toekomst

Het social media gebruik in Nederland zal de komende jaren alleen maar toenemen. Waar u echter ook rekening mee moet houden is dat er een verschuiving tussen social media platformen zal plaatsvinden wat betreft populariteit. De toekomst is moeilijk te voorspellen, maar het is aannemelijk dat Facebook niet altijd de grootste blijft. Wat zijn social media platformen die u de komende tijd in de gaten moet houden? Adformatie bestempelt de volgende social media platformen als groeiend voor de toekomst:

  • Wechat:Een gratis berichtendienst uit China, die sms, Twitter, Facebook, Skype en Instagram combineert.
  • Foursquare:Een platform waar gebruikers locaties met elkaar kunnen delen.
  • Snapchat:Een sociale foto applicatie waar gebruikers een foto kunnen delen met vrienden en bewerken. De foto wordt na een paar seconden automatisch verwijderd.
  • Instagram:Een fotoservice waar gebruikers via hun telefoon mooie foto's kunnen maken, kunnen bewerken met handige fotofilters en kunnen delen met de rest van de wereld.
  • Pinterest:Een digitaal prikbord. Gebruikers kunnen hun favoriete producten, kledingmerken, recepten, sneakers of andere interesses op hun prikbord prikken en delen met vrienden.

Steeds meer mensen gebruiken mobiel internet. Mede daarom duiken er ook steeds meer (gratis) apps op op het internet, waar gebruikers in hun behoeften worden voorzien. Doordat de drempel om social media te gebruiken steeds lager komt te liggen wordt de behoefte aan social media ook steeds groter. Dit betekent dus veel goeds als u uw bedrijf ook online op de kaart wil zetten. Steeds meer klanten gaan namelijk zelf op zoek naar bedrijven in plaats van dat bedrijven klanten moeten vinden. Probeer met social media te experimenten, wat werkt wel, wat werkt niet? Luister naar uw klanten en volgers en speel in op hun wensen en behoeften. Monitor daarnaast wat uw doelgroep graag doet en wat uw branchegenoten of concurrenten online uitvoeren. Kijk, leer en gebruik!

Reacties



Even geduld alstublieft...