Places logo
Menu

Online betaalgemak als marketinginstrument

Online betaalgemak als marketinginstrument

Veel MKB'ers zien het ontvangen van een betaling als een doel in plaats van een middel. Consumenten ervaren vaak weinig betaalgemak bij bedrijven, omdat de betalingsfase vooral gericht is op het verkrijgen van het te ontvangen bedrag. Vaak stopt de service daar en is het alleen een kwestie van afwachten tot de betaling voldaan is. Places.nl uit waarom juist dáár kansen liggen.

Van bedrijf naar consument

Marketing: gedefinieerd als de middelen die een bedrijf inzet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. In principe dus een trechter van middelen die uiteindelijk doorloopt naar de afdeling verkoop. Veel bedrijven stoppen dan ook met marketing op het moment dat de verkoop is gedaan. Het is belangrijk om na dat punt ook goed voor uw klanten te zorgen. Zorg ervoor dat het afrekenen van uw producten een fijne ervaring is. online betaalgemakHet is voor bedrijven erg makkelijk om te werken met automatische incasso. Dan hoeft u niet te wachten op een actie van de klant, maar u kunt zelf uw geld innen. Voor de consument is dit soms geen prettige manier van betalen. De klant heeft zo minder inzicht in wanneer wat wordt afgeschreven, en kan niet goed rekening houden met voldoende saldo. Vaak stoppen ondernemers met klantgericht denken als de klant haar bestelling heeft gemaakt. De ondernemer hoeft alleen het geld nog te ontvangen, maar realiseert zich niet dat de klant nog altijd van gedachten kan wisselen. Door betalingsmiddelen in te zetten als marketingtool maakt u als ondernemer veel meer kans om klanten te behouden en terug te laten komen.

Biedt meer betalingsgemak

Het betalingsgemak van de klant zou voorop moeten staan, vooral als u een webshop beheert. Denk hierbij aan gebruiksvriendelijkheid en betaalwijze. De betaalwensen variëren per doelgroep. Jongeren betalen liever online wanneer hun dat uitkomt, terwijl de iets oudere doelgroep nog graag via acceptgiro betaalt. Consumenten die voor dat laatste kiezen moeten echter steeds vaker extra kosten betalen. Als we naar de toekomst kijken, zal betaling voornamelijk online gericht zijn. Voorbeelden van gebruiksvriendelijke online betalingsmiddelen zijn iDEAL, PayPal betaling via een 'betaal-wallet'.

iDEAL

iDEAL is een betaalstandaard voor veilig en direct betalen via internet. iDEAL zit gekoppeld aan de systemen van de Nederlandse banken en is eenvoudig te gebruiken door iDEALmiddel van een druk op de knop. Via iDEAL betaalt uw klant dus via de eigen vertrouwde bank, en u kunt meteen zien of de betaling is gelukt. Bovendien ervaart u met iDEAL als bedrijf geen vervelende trajecten als storneringen of terugboekingen, omdat de klant het geld zelf overmaakt. Ook ziet u direct óf en hoeveel geld er onderweg is naar u. iDEAL wordt ook steeds toegankelijker via mobiele applicaties en dus is ook geschikt voor de smartphone en tabletgebruiker.

Paypal

PayPal is een online betaalmiddel om snel en makkelijk geld over te maken en te ontvangen. Het PayPal-account is gekoppeld aan een bankrekening en een gebruiker. Op het moment van betaling is slechts een e-mailadres nodig dat uw kant op moet geven, dus een random-reader of een bankpas komt er niet aan te pas. Een Paypal-account kan worden opgeladen door middel van een creditcard en privégegevens worden niet doorgesluisd aan de webwinkel. Een van de belangrijkste punten die PayPal ook heeft, is het feit dat consumenten niet alleen in Nederland, maar internationaal kunnen betalen.

Betaal-wallet

Steeds meer Telecom-providers zijn bezig om een 'betaal-wallet' te ontwikkelen, zodat consumenten met hun mobiel kunnen betalen. Consumenten krijgen dan op hun telefoon een speciale sticker of pas welke bij een speciale betaalterminal gehouden wordt om te betalen. De betaalterminals kunt u als onderneming aanschaffen. Vodafone omschrijft deze manier van betalen: 'maak van je telefoon je portemonnee'. Al het betalingsverkeer loopt nog wel via uw bank, maar de pas of sticker is een middel om te betalen. Opladen van die betaalpas of -sticker kan via een app op de telefoon. Op dit moment kan er bijvoorbeeld op NS stations al via Vodafone mobiel betaald worden.

paypal

Slim omgaan met betalingstermijnen

Als bedrijf kunt u uw klant tegemoet komen door slim om te gaan met betalingstermijnen. Als een consument bijvoorbeeld kiest om via acceptgiro te betalen, probeer deze klant daar dan ook aan te herinneren. Vaak sturen bedrijven al direct na het verlopen van de betalingstermijn boetes of extra administratiekosten mee, terwijl een simpele herinnering een week van tevoren beide partijen veel tijd en geld kan schelen. Vooral als u veel vaste klanten heeft die normaal altijd op tijd betalen, is het niet klantvriendelijk om direct extra kosten te berekenen wanneer de betaling één keer niet op tijd is. Stel uw klant dus voorop als het gaat om betalingsgemak. Door dat voor uw klant zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voegt u wat toe aan het totale marketingplaatje van uw onderneming. Zorg er ook voor dat uw klanten niet maar één mogelijke betaalmethode hebben, maar dat ze kunnen kiezen. In dat geval zullen klanten al snel kiezen voor de manier die voor hun het fijnst werkt.

Neem een voorbeeld aan:

  • KPN stuurt heel slim en klantgericht een PDF van de factuurspecificaties mee met hun e-mails. Zo hebben klanten altijd, waar en wanneer ze willen, complete informatie in hun mailbox staan. Ze hoeven dus niet eerst in te loggen op hun account om de benodigde informatie op te zoeken.
  • Vodafone geeft bij een mislukte incasso eerst bij haar klanten aan dat de incasso niet gelukt is, en dat ze over een bepaalde tijd het weer gaan proberen. Zo kan de klant ervoor zorgen dat er genoeg geld op de rekening staat zodat de incasso later alsnog kan plaatsvinden.
  • Sanoma stuurt vlak voor het aflopen van de betalingstermijn een herinnering dat er nog niet betaald is. Zo kunnen welwillende klanten die het per ongeluk vergeten zijn alsnog de acceptgiro voltooien en hoeven beide partijen geen extra kosten te maken.

Wilt u meer informatie over elektronische betaaldiensten of de pas ingevoerde wijzigingen over IBAN? Op Telefoonboek.nl vindt u ook tips om uw eigen rekeningen op tijd te betalen.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!