Menu

Ondernemen na de onweersbui: de doorstart

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Financiën

Ondernemen na de onweersbui: de doorstart

Ondernemen na de onweersbui: de doorstart

De crisis heeft het MKB hard geraakt. Sommige ondernemers hebben het hoofd niet boven water kunnen houden en hebben hun bedrijfsactiviteiten moeten beëindigen. U als ondernemer komt liever niet in die situatie. Want een eigen zaak brengt niet alleen brood op de plank, maar is ook een droom waar u hard voor gewerkt heeft. Maar wat als de schuldeisers op de stoep staan? En wat als u het personeel niet meer kunt betalen? Tekenen voor faillissement lijkt dan de enige optie. Maar soms is een doorstart maken ook een mogelijkheid. U kunt dan na het faillissement doorgaan met ondernemen. Met de tips van Places.nl heeft u uw onderneming zo weer op de rails!

Wat is een doorstart?

Als een bedrijf failliet verklaard wordt, stelt de rechter een curator aan om het faillissement in goede banen te leiden. Deze persoon beheert de financiën van het bedrijf en probeert zoveel mogelijk schuldeisers geld uit te keren. Soms besluit een curator dat het bedrijf een doorstart mag maken. Hij ziet dan genoeg kansen voor het bedrijf om weer winstgevend te worden. Het bedrijf mag in dat geval onder bepaalde voorwaarden blijven bestaan. Vanaf dat moment moet het er alles aan doen om weer winst te gaan maken. Dit heeft vaak drastische veranderingen tot gevolg. Verlieslijdende afdelingen worden gesloten, zodat er meer geld beschikbaar is voor de overgebleven afdelingen. Medewerkers die niet ontslagen worden, krijgen een nieuw contract of zelfs een nieuwe functie. Nevenvestigingen worden gesloten of uitgedund, en (te) dure machines en apparatuur worden verkocht. En dat is slechts een greep uit de lange lijst veranderingen die een doorstart met zich meebrengt. Afbeelding1

Wanneer maak je een doorstart?

Een doorstart is niet voor ieder bedrijf weggelegd. Soms zijn er zoveel problemen dat faillissement de enige uitweg is. Schulden zijn bijvoorbeeld te hoog, of de medewerkers hebben geen vertrouwen meer in het bedrijf. De chaos is dan zo groot dat een doorstart weinig verandering zal brengen. Maar in andere gevallen brengt een doorstart een bedrijf juist weer op de rails. Zo kan een bedrijf in slecht weer terecht gekomen zijn door verkeerde beslissingen van het management. In dat geval kan het management worden vervangen, of kan een externe partij het gezag (tijdelijk) overnemen. Ook bedrijven die zijn getroffen door de crisis kunnen dankzij een doorstart weer winst gaan maken nu de economie herstelt.

Wat zijn de voor- en nadelen?

Een bedrijf dat een doorstart maakt, begint met een schone lei. Een voordeel is dat het personeel bij het bedrijf kan blijven werken, en dat de ondernemer zijn zaak niet verliest. De curator kan beslissen dat alleen de grootste schuldeisers worden betaald, en de rest wordt kwijtgescholden. Een nadeel hiervan is dat de niet afbetaalde schuldeisers waarschijnlijk weinig zin hebben om de samenwerking te hervatten na de doorstart. Het bedrijf dat de doorstart maakt zal dus op zoek moeten naar nieuwe leveranciers. Tijdens een doorstart worden (te) dure machines en apparatuur verkocht, en vaak hele afdelingen opgeheven. Dit brengt geld op, dat het bedrijf kan gebruiken om de belangrijkste schuldeisers af te betalen en nieuwe investeringen te doen.

Doorstarten vóór een faillissement

Ook als een bedrijf nog niet failliet verklaard is, kan het alvast beginnen met het plannen van een doorstart. Het management of de ondernemer begint in dit geval vroeg in het proces al met de voorbereidingen. Er wordt alvast gekeken naar de af te betalen schulden en er wordt gezocht naar manieren om de werkzaamheden direct na het faillissement te hervatten. Het bedrijf volgt dan dezelfde procedure als een bedrijf dat al failliet is, maar heeft meer tijd om de zaken te regelen. Dat betekent dat de werkzaamheden gewoon kunnen doorgaan. Deze methode heet een pre-pack. Ook tijdens een pre-pack wordt er een curator aangesteld. In tegenstelling tot bij de echte doorstart is deze een 'stille curator'. Hij voert dezelfde werkzaamheden uit als een echte curator maar heeft minder bevoegdheden. Als het bedrijf eenmaal failliet verklaard is, wordt een echte curator aangesteld die de doorstart voltooit. Het grote voordeel van een pre-pack is dat het bedrijf vrijwel direct na het faillissement weer opgestart kan worden. Alles is namelijk al geregeld, waardoor veel tijd (en dus geld) kan worden bespaard.

Afbeelding2

Waar moet u op letten?

Als u voor een doorstart kiest, is er een aantal punten waar u rekening mee moet houden. Zoals gezegd is niet ieder bedrijf te redden. Bij te grote problemen, zoals een overheersend wantrouwen onder de medewerkers, zal een doorstart uiteindelijk alsnog op een faillissement uitlopen, met hogere kosten tot gevolg. Wees dus realistisch: bestaat de kans dat uw bedrijf weer winstgevend kan worden? Is het antwoord ja, dan is het belangrijk dat u een realistisch plan maakt. Stel samen met de curator een plan van aanpak op, dat uw bedrijf door het faillissement kan loodsen. Daarnaast is het belangrijk dat u open communiceert met uw medewerkers. Een dreigend faillissement kan veel onrust veroorzaken op de werkvloer, wat de situatie erger kan maken. U hoeft natuurlijk niet alle details van de financiële problemen op de mail te zetten: korte updates over de stand van zaken voorkomen al veel roddels. Betrek uw medewerkers bij het proces van de doorstart en wees niet bang om hen om advies te vragen. Betrokken medewerkers hebben vaak goede ideeën die van pas kunnen komen bij een doorstart. Zij hebben namelijk een goed beeld van wat zich afspeelt op de werkvloer.

Conclusie

Een faillissement is dus niet altijd einde verhaal. Als een bedrijf in zwaar weer terecht is gekomen, kan een doorstart uitkomst bieden. Met een goed plan van aanpak en de steun van uw medewerkers kan uw bedrijf dan blijven bestaan. Als de doorstart van uw bedrijf succesvol is verlopen, blijf dan werken aan een gezonde bedrijfsstrategie. Zorg voor een gestructureerd beleid en een goede service richting uw klanten. Alleen het verbeteren van bijvoorbeeld uw online vindbaarheid en telefonische bereikbaarheid kan al een groot verschil maken. Kijk eens op Places en Telefoonboek voor de mogelijkheden. Lees ook eens onze blog met tips over online marketing en zichtbaarheid. Zo werkt u aan een sterke bedrijfsreputatie, en houdt u de curator buiten de deur.

Reacties



Even geduld alstublieft...