Wat is e-commerce en wat zijn de trends voor 2020?



De e-commerce markt is er een die snel verandert, blijf u ontwikkelen!

E-commerce is een verzamelnaam voor alle commercie die online plaatsvindt. De naam is een afkorting van electronic commerce. Deze markt is al jaren aan het groeien: in 2019 gaf de gemiddelde shopper tussen de 100 en 250 euro per drie maanden uit online. Het is wel een markt die snel verandert, waardoor het van cruciaal belang is om op de hoogte te blijven van ontwikkelen. Hier kunt u als ondernemer op inspelen. In dit artikel leest u zes belangrijke trends.

#1 Augmented Reality en Virtual Reality

In 2020 zullen zo'n 100 miljoen consumenten in winkels én online kopen met behulp van Augmented Reality (AR), blijkt uit onderzoek van Gartner. Deze technologie stelt mensen in staat om een bekende omgeving te scannen, waar nieuwe producten worden geïntegreerd. Handig voor consumenten om te beoordelen of de producten naar wens zullen zijn.

#2 Machine learning en Artificial Intelligence

De invloed van Machine learning en Artificial Intelligence (AI) zal ook gaan toenemen. Deze technologieën komen goed van pas bij het bieden van een betere gebruikerservaring. Zo kunnen bijvoorbeeld producten getoond worden op basis van eerder geraadpleegde of bestelde producten en productcombinaties die een vorige klant kocht. Ieder online bezoek wordt zo meer en meer gepersonaliseerd.

#3 Voice search

In 2020 zal meer dan de helft van de zoekopdrachten plaatsvinden op basis van voice search. Dat blijkt onder andere uit onderzoek van ComsCore. Webshops zullen zich op deze ontwikkeling moeten gaan aanpassen. Biedt u uw klanten al voice search aan in uw webshop?

#4 Chatbots

Conversational commerce is de interactie tussen klant en bedrijf via chatberichten of voice. 65% van de consumenten vindt het acceptabel om geholpen te worden door een chatbot. Zonder dat er medewerkers aanwezig zijn, geeft een chatbot antwoord op basis van automatische suggesties. Hubspot onderzocht zelfs dat bijna de helft van de consumenten een chatbot zou kopen via een chatbot.

#5 Personalisatie

Een webshop die gepersonaliseerde aanbevelingen geeft, daar is de consument zeer tevreden over. 45% geeft de voorkeur aan zo'n webshop. Big data die het aankoopgedrag van consumenten analyseert draagt hier aan bij. De invloed van big data neemt voor steeds meer webshops toe.

#6 Social commerce

Consumenten brengen uren door op social media, waardoor social commerce steeds vaker voorkomt. Denk hierbij aan verkopen via Facebook, Instagram en Pinterest. Natuurlijk hangt het van uw product(en) af welk kanaal het meest geschikt is. Een belangrijke trend om op in te spelen, als u zich beseft dat Facebook inmiddels 10,1 miljoen gebruikers telt en Instagram 4,9 miljoen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties