2020: Het jaar van uw webwinkel



2020: Het jaar van uw webwinkel

Online winkelen is helemaal van deze tijd. Nederland telt ongeveer 37.000 webwinkels en dit aantal blijft maar groeien. Sommige winkelketens starten een webwinkel op naast hun fysieke winkel. Bij andere bedrijven vervangt de webwinkel de fysieke winkel en bij een groot aantal ondernemers is de webwinkel juist het startpunt van vertrek. In dit artikel leest u waarom webwinkels zo razend populair zijn bij consumenten en waar u op moet letten bij het maken van een eigen webshop.

Het gemak van online winkelen

Waarom winkelen we allemaal massaal online? Simpel: het is gemakkelijk. We kunnen het doen vanuit het comfort van onze huiskamer, de verscheidenheid aan producten is enorm en het wordt tot aan de deur geleverd. Daarnaast kunnen we online zoeken en zoeken tot we de scherpste prijs hebben gevonden. Aan de andere kant gaan Nederlanders door dit gemak ook steeds meer online shoppen en dit maakt ze juist minder prijsgevoelig. Ze vinden het belangrijker dat ze op elk moment een aankoop kunnen doen en dat er gratis bezorging wordt geboden dan dat de prijs heel laag is.

Waarom een webshop ideaal is voor u als ondernemer

Wanneer u al enige tijd aan het nadenken bent over het verkopen van een eigen dienst of product, hebt u misschien ook al overwogen om een klein winkelpand te huren. Maar met al die beren die toen ineens in uw weg kwamen te staan, hebt u nooit de knoop doorgehakt om het te gaan realiseren. En misschien is dat de beste keuze geweest die u niet hebt gemaakt. In plaats van een fysieke winkel, kan u ook alleen een webshop opstarten. Een webshop brengt namelijk een hele hoop voordelen met zich mee:

  • U kunt uw eigen werktijden bepalen
  • Er is geen fysiek winkelpand nodig
  • U bent niet alleen afhankelijk van consumenten uit uw directe omgeving
  • U kunt al een webshop starten met een klein budget
  • Een webshop onderhouden is lang niet zo moeilijk als het lijkt

Het gaat niet vanzelf

Ondanks dat een webshop voor kleine ondernemingen vaak haalbaarder is dan een fysieke winkel, betekent dit niet dat u er niets voor hoeft te doen. Net als bij het onderhouden van een fysieke winkel zijn er dingen waar u rekening mee moet houden en die wellicht tegen kunnen vallen. In het begin zal het hoogstwaarschijnlijk langzaam gaan. De meeste startende webshops maken in hun eerste jaar - of jaren - verlies. Ongeveer 2% van de bezoekers op uw webshop zal uiteindelijk overgaan tot een aankoop. Veel webwinkeliers onderhouden hun webshop daarom naast hun normale baan. Om uw webshop meer succes in te blazen, kan het helpen om enige kennis op te doen van online marketing.

Hoe start ik een webshop?

Het mooie van een online webshop starten, is dat het kan zonder enige échte voorkennis. Ja, u zou u kunnen verdiepen in de do's en don'ts, maar dit is niet nodig. In de meeste gevallen zijn de problemen die u tegenkomt klein en makkelijk op te lossen. Webshops kan u makkelijk zelf bouwen met pakketten van verschillende aanbieders. Als u het echt niet zelf aandurft, zijn er tevens bedrijven die het voor u kunnen doen. Het is wel aan te raden om van tevoren een ondernemingsplan op te stellen. Hierin kunt u alvast nadenken over hoe u zelf de shop gaat onderhouden, welke tijd en inspanning het van u gaat vergen en hoe u uw nieuwe shop gaat promoten.

De vijf stappen van uw nieuwe webwinkel

Om een goede basis te kunnen leggen voor uw nieuwe webwinkel, kunt u rekening houden met verschillende dingen. Als u een webshoppakket hebt uitgekozen bij een van de online aanbieders, kunt u uw webshop registreren met een eigen domeinnaam. Let op: bij sommige pakketten is dit inbegrepen, bij anderen niet. De domeinnaam kan een indicatie geven van welke producten u aanbiedt. Webshoppakketten bieden daarnaast vaak verschillende soorten lay-outs waar u uit kan kiezen of die u zelf kunt aanpassen. Hiermee kan uw hele site ingericht worden naar uw smaak.

Belangrijk is om te weten welke betaalmethodes u aanneemt. 96% van de grote en 73% van de kleine Nederlandse webwinkels accepteert betaling via iDEAL. Dit is de meest gebruikte vorm van betalen binnen Nederland. 80% van de kleine webwinkels accepteert daarnaast ook betaling in de vorm van een overschrijving.

Het komt ook steeds vaker voor dat bedrijven een app hebben voor hun webshops. Wereldwijd geven consumenten de voorkeur aan het winkelen via mobiele apps. Waarom? Volgens de consument is dit wederom gemakkelijker. Daarnaast is het vaak sneller, kunnen klanten hun voorkeuren opslaan en wordt er gebruik gemaakt van gepersonaliseerde content. Verder verhogen mobiele apps de klantloyaliteit, waardoor u klanten beter kunt binden aan uw bedrijf.

Open uw virtuele deuren

Een webshop kan ontzettend veel voordelen hebben voor de groei van uw bedrijf. Naast dat u meer naamsbekendheid krijgt, kunt u daadwerkelijk meer verkopen dan u ooit voor mogelijk had gehouden. De ene klant na de andere komt uw virtuele winkel binnen, zonder daadwerkelijk zijn of haar huis te verlaten en u kunt het allemaal gadeslaan vanuit uw eigen woonkamer. Ja, het kost tijd en ja, het kan enige tijd duren voor u succes boekt, maar als dat dan eindelijk wel gebeurt, dan is het gelukt.

Uw webshop van 2020 begint vandaag.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek