Menu

Reisorganisaties op social media: TUI veruit het populairst



TUI veruit het populairst op Facebook en Instagram vergeleken met concurrenten

Vandaag is het de Internationale Dag van het Toerisme. Het toerisme heeft zich de afgelopen 65 jaar sterk ontwikkeld: in 1950 waren er ruim 25 miljoen internationale toeristen, vandaag de dag zijn dat er al meer dan 1,2 miljard. Nog een verandering in de reisbranche de laatste jaren: steeds vaker wordt social media gebruikt als inspiratiebron voor vakanties. Als reisorganisatie is het zonde om hier kansen te laten liggen en is het van enorm belang om aanwezig te zijn op social media. Hoe actief en geliefd zijn de grootste reisorganisaties van ons land? Places Nieuws nam de social media accounts van TUI, Sunweb en Corendon onder de loep.

TUI bereikt meeste Facebookers

Er kan er maar een de beste zijn, en dat is… TUI. Het aantal likes op Facebook is ongekend hoog bij deze reisorganisatie. TUI heeft namelijk bijna 6 miljoen fans, terwijl de concurrentie er 155.227 tot 521.084 heeft. Een groot verschil. Tijd om het Facebook-account onder de loep te nemen. We zien vooral sfeerplaatjes: wat doet het met iemand om een reis met TUI te maken? Onder andere het beleven van ontspannen en magische momenten staat centraal in de foto's en berichten. Verschillende soorten content worden gedeeld: naast foto's worden er ook blogs gedeeld, een welkome afwisseling. Ook leuke inhakers en acties komen voorbij bij TUI.

Online interactie met fans

Wat doet de concurrentie? Corendon en Sunweb hebben ook een afwisselende Facebook-pagina. Denk daarbij aan accommodaties, interactie en blogs, reisfoto's. Vooral de interactie valt op: fans kunnen bijvoorbeeld een plaats raden aan de hand van een aantal foto's. Daarnaast delen deze reisorganisaties onder andere winacties en prachtplaatjes van bestemmingen.

Sunweb meest actief op Instagram

Reizen is bij uitstek een onderwerp waarbij één foto veel meer zegt dan duizend woorden. Instagram is het walhalla om online cultuur te snuiven en de mooiste bestemmingen vanuit huis te bekijken met een smartphone. Sunweb heeft de meeste kiekjes gedeeld: op het Instagram-account van deze reisorganisatie zijn 1.431 berichten geplaatst. Ook TUI plaatste meer dan 1.000 Instagram-posts in totaal. Corendon plaatste een stuk minder foto's op Instagram, 597 om precies te zijn.

TUI ook op Instagram populairst

Hoe meer er gepost wordt, hoe meer volgers? Dat gaat niet op bij de reisbranche. TUI wordt veruit het meest gevolgd, namelijk door 70.800 'fans'. Daarmee is het de populairste reisorganisatie op Instagram. Sunweb en Corendon hebben wat minder volgers, respectievelijk 15.800 en 42.600.

Persoonlijke touch bij TUI

TUI heeft de meeste volgers op Instagram, wat verklaart het succes van deze reisorganisatie? Een kijkje op hun Instagram-profiel leert ons dat er vooral veel persoonlijke foto's gedeeld worden van prachtige plekken over de hele wereld. Van 'de parel van het Gardameer' tot een medewerker die zijn reis naar San Francisco vastlegt. Kortom: veel variatie en eigen foto's, niet de standaard stockfoto's die iedereen al deelt. De begeleidende teksten staan vol weetjes en tips, praktisch voor de (wereld-)reiziger.

Instagram biedt variërende reisinspiratie

Onderscheidt TUI zich daarmee van de rest? Niet per sé: ook bij de andere reisorganisaties worden klanten gevraagd om foto's te delen met een #. Deze kunnen ook geplaatst worden op de 'feed' van de reisorganisaties. Dat maakt ook hun berichten persoonlijk. Voldoende inspiratie is ook bij Corendon en Sunweb te vinden. Als echte reisliefhebber, volgt u ze natuurlijk allemaal zodat u geen enkele droombestemming en gouden tip mist. Iedere reisorganisatie geeft net zijn eigen draai aan de berichten en foto's, wat het juist zo leuk maakt om deze accounts te volgen.

Overzicht

Dit onderzoek is uitgevoerd op 20 september 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek